Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO i media (samlingstråd)

Startat av Nextuz, 23 januari 2009 kl. 18:37

Föregående ämne - Nästa ämne

Barbaroux


Nextuz

Citat från: Skafte skrivet 16 december 2012 kl. 21:18
Nu var det ju två veckor sedan jag var i lokaltidningen, så det är dags igen. Mittuppslaget i Gotlands Tidningar i lördags. Finns inte på nätet, jag kan kanske lägga upp texten här, som text om någon skulle vilja.

Yeeahhh... Swebricklogga o allt :D

Skafte

#737
Citat från: Nextuz skrivet 16 december 2012 kl. 21:23
Yeeahhh... Swebricklogga o allt :D

Självklart! Försökte få med den på stora bilden också, men han hävdade att det inte skulle synas...

Ska se om jag kan få ut texten på nåt sätt. Massa svammel om irrelevanta saker också (trumpeter, familj, vikingatida silverskatter och sånt).

Okej, här kommer texten. Varning, det är ganska mycket, inklusive autentiska stav- och skrivfel:


Det är bara att ta en bit i taget

Petter Åkeson om hobbyn som lyfte med Star Wars och landar i domkyrkan

Det finns de som säger, när de träffar Petter Åkeson:
– Hur går det med domkyrkan?
Det har blivit som en hälsningsfras, nästan.
Till nästa jul ska den vara klar. Det kom bara lite Star Wars emellan.

När jag körde till Petter i Vibble tänkte jag mig hela världen som lego. Alla hus, alla bilar jag mötte, alla snötyngda träd. Lite kantigt, sådär, och med pluppar på. Det såg rätt roligt ut.

Jag frågar, när jag kommer fram, om Petter brukar tänka sig världen så. Det brukar han inte. Inte hela världen, med delar av den:
– Om jag ser en detalj, ett avgasrör på en lastbil, strukturen på någon byggnad...det där skulle jag ju bygga, kan jag tänka då. Och så hamnar det bland alla projektidéer som aldrig blir av.

Han slutade hålla koll vid 100 000, men uppskattningsvis har han närmare 300 000 bitar lego i sin samling.Allt noggrant sorterat i plastboxar. Så klart undrar jag "varför?". Jag ska ställa den frågan i den här intervjun.

Petter Åkeson växte upp i Visby, hans väg till S:t Hansskolan gick via Sankta Maria, sedan dess finns domkyrkan i hans liv. Uppväxtåren, hur han började spela trumpet, hur han lekte med storebrorsan Markus. Markus hamnade på kronofogden sen, syrran Martina blev präst.
– Då ska väl du bli lärare, då, sa hans föräldrar. Prästen, läraren och fogden, det är dem det går flest historier om. Så blev det inte. Han blev arkeolog.

I påskas grävdes den stora vikingatida silverskatten i Rone upp. Jordområdet emaballerades i gips och transporterades till Visby.

Där mäts nu mynt för mynt och trasiga smycken i bitsilver in med X-, Y- och Z-koordinater och plockas sedan upp med pincett.

Ett tålamodsprövande och ibland repetitivt arbete ("om de visste det, de som lagt det i jorden, skulle de säkert bara skrattat åt oss"), men också ack så spännande.

3 400 bitar på nätet

Petter har tidigare plockat keramikskärvor och 5000 år gamla sillkotor ur jorden vid Ajvide, liksom han gjort forskningsprojekt om den minsta massgraven vid Korsbetingen.
• Allt det här...vilka perspektiv ger det dig på livet?
– Jag tror att människor alltid tyckt att de levt i en revolutionerande tid, men det är först efter industrialiseringen det exploderat. Människor på stenåldern levde egentligen inte så olikt de som levde för 100 000 år sedan.
• Vad berättar det om vår tid?
– Mycket är ju antagande, förstås. "Titta, så mycket pengar" säger vi om Roneskatten, de som levde då kanske inte såg det som pengar, det kanske inte hade något värde för dem annat än att det kunde läggas ner i jorden.

Nåväl, vi fördjupar oss inte mer i arkeologin här, det är en annan artikel. Men det är ändå en parallell till legobyggandet, hans stora hobby. Dock är det ju där just det han gör. Bygger. I sitt avlönade arbete tar han mest isär och sorterar.

Petter Åkeson är av runt 150 medlemmar i föreningen Swebrick. Liknande sammanslutningar finns över hela världen. Där utbyter vuxna legofantaster erfarenheter och deltar i tävlingar.
OS-guldmedaljören i höjdhopp, Stefan Holm, är en av medlemmarna. Han håller just nu på att bygga en modell av Olympiastadion i Aten, där han hoppade till sig sin gyllene medalj2004.

På vintern 2006 köpte Petter Star Wars-skeppet Imperial Star Destroyer på nätet. 3 400 mestadels grå bitar. Han fick hämta det jättelika paketet på flyget, i dag får han de flesta av sina beställda försändelser till Vibblehallen. Den dag jag hälsar på han har just hämtat ett litet paket med genomskinliga fönsterbitar.
– Jag byggde det där Star Wars-skeppet på köksbordet, det tog väl några dagar...och då brakade det lös.
Intresset, menar han.
I barndomen hade han byggt med lego som de flesta andra, han minns ett första grått rymdskepp från -79. Då var han sex år.
Sedan höll han på till 12-13-årsåldern då läxor, trumpet och tjejer tog över och lådorna åkte upp på vinden.
...men så, när han som en någorlunda mogen man gick en Kulturarv- och samhälle-kurs på Högskolan och ett utkast till en 1361-utställning på Kapitelhuset skulle göras åkte lådorna fram igen.
– Jag är värdelös på att rita, så jag letade fram legot och byggde en modell av hur det kunde tänkas se ut, en grå basplatta och Waldemar på knä...och då hittade jag förstås en massa annat också och satt till tre på natten och byggde rymdskepp istället.
Men utställning blev det så småningom, 2001, och en del mer byggande, till och från under åren.
• Men Imperial Star Destroyer tände den riktiga lågan?
– Ja, så var det. Jag kom att tänka på en jättesats jag sett på Järn AB Södertorg, när de ännu sålde leksaker...och så gick jag inte på nätet och...ja, och så blev det så här, haha.
Han pratar, Petter. Berättar. Om modeller och bitar och tävlingar och nätforum och jag tänker att det är ju som vilket annat intresse som helst, egentligen. Passionen, hängivenheten, nätverken mellan människor.
Som vilket intresse som helst. Eller...ja, nästan.
Petter har varit utklädd minst en dag under varje medeltidsvecka sedan starten 1984. Han är med i medeltidföreningen Styringheim och han behövde aldrig fråga "ska du hänga med hem och kolla mina legobitar" till den kvinna som nu är hans hustru.
De träffades under medeltiden. Hon hade rustning, ty hon är den av de båda som slåss. Petter såg bara hennes ögon och knappt det.
Så småningom åkte rustningen av och de har nu två barn tillsammans.
Hon fanns i ditt liv under din förvandling till legofantast...hur tog hon den vändningen?
– Hon tyckte nog det var lite gulligt i början...men, nej, hon har inga problem med det. Och hon har ju sitt, hon driver Kapitelhusgården och det tar sin tid. Hon tycker det är rätt bra att jag är här hemma, är inte ute på golfbanan eller nåt sånt.
•Vad är det som gör att det inte går att låta bli att bygga något, om så det minsta lilla, om man har några legobitar framför sig?
– Ja, du...det är något magiskt, höll jag på att säga. Alla vet vad lego är och hur det funkar, som vuxen går ju teknikhjärnan igång, liksom: hur gör jag för att bygga det här...
• Vad får du mest kontakt med när du bygger: barndomen eller din teknikhjärna?
– Det är snarare så att jag får bort allt utom legot. När jag bygger tänker jag inte på något annat, det är en slags vila, ett väldigt bra sätt att rensa hjärnan.
Problemet är tiden, det är ju så med småbarn i huset. Men ett par gånger i veckan försöker han vara i sin byggatteljé i ett hus på gården, om det så är en kvart eller en flera långa timmar.
Eller bygger han virtuellt på datorn. Det finns sådana program att ladda ner. Det kan vara kul det också, även om inte mycket slår att bygga i natura; att känna bitarna mellan fingrarna, att höra det klittrande ljudet av tvåor mot fyror.
Under 20-åren låg intresset lågt. Ingen folköl med polarna bland brandbilar och rymdskepp. De burkarna rann i så fall ner i Styringheim.
Inte har han heller i vuxen ålder haft några herrmiddagar bland sina väl sorterade legobitar. Kanske blir det så i framtiden.
Däremot är det många som frågar. Som:
– Hur går det med domkyrkan?
Santa Maria domkyrka i Visby innerstad stod färdig 1225 och har en stor plats i Petter Åkesons liv.
Han gick förbi där varje dag under småskoleåren på St Hans. Han är döpt där, konfirmerad där och han och hans Susanne gifte sig där i augusti 2007. Petter hade frack, Susanne lång vit klänning. Varken rustning eller ylle den gången.
Samma år påbörjade han projektet att bygga sin egen domkyrkan. Efter några planlösa försök fick han stadga i bygget sedan han kopierat uppmätningsritningen från 50-talet, som finns att tillgå på Fornsalen.

Inte svårare än så

Därigenom fick han skalenliga mått och kunde sätta igång med bygget i rött och vitt.
En utmaning är glasmålningarna i fönstren, de ska bli så naturtrogna som möjligt, är meningen.
•Så när blir du färdig?
– Till nästa jul, hoppas jag. Det får vara målet.
Modellen, som är hemlig och därför inte finns med på bild, står omringad av Star Wars-världens alla rymdskepp och ser maffig ut.
Det är inte utan att det rycker i fingrarna, ty lego är ju alltid lego, man får sitta på händerna för att inte börja konstruera.
Jag funderar på att problematisera hans hobby, hur jag ska kunna nå djupet med mina frågor, vad kan byggandet tänkas säga om Petters själsliv.
Jag försöker förmedla den andemeningen när jag efter en stund tystnad frågar:
•Vad är det, Petter, som fångar dig så starkt? Varför blev det som det blev?
Han ser på mig, säger:
– För att det är kul!
Knäpp på näsan där och slut på djuplodande. För svårare än så behöver det ju faktiskt inte vara.

På hemvägen mötte jag en kantig plogbil. Det bara sprutade av vitt lego mot vägrenen.

Magnus Ihreskog

Om att spela trumpet

Petter har spelat trumpet sedan han var tio. Han spelar dixie och tradjazz i Sulan City Stompers som har spelningar någon gång i månaden. Dessutom hoppar han in hos Gotlandsmusiken då de behöver en tredjetrumpet på stadsmarscher och liknande.

Dessutom spelar han i kyrkor på egen hand. Bland annat skall han spela på julottan i Visby domkyrka. Han gjorde till och med lumpen med sin trumpet på musikpluton i Boden. Inte leghosoldat, alltså.

FAKTA/Lego

Lego utvecklades 1949 av dansken Godtfred Kirk Christiansen. Namnet kommer från danskans "leg godt", "lek bra".
1968 invigdes temaparken Legoland i Billund, där har även företaget sitt huvudkontor.

FAKTA/Petter
Namn: Petter Åkeson.
Ålder: 39.
Familj: hustru, två barn, 4 och 1.
Bor: Hus i Vibble.
Yrke: Arkeolog.
En bra bok: Bilbo – JRR Tolkien
En bra skiva: Let's get lost – Chet Baker

Min vanliga fredagskväll – Petter Åkeson
Fredagskvällarna är verkligen inte speciella. De äter mat, precis som andra kvällat. Fyraåringen i familjen har dock börjat snappa upp att det finns något som heter fredagsmys, så en stund film och popcorn kan det bli innan läggdags. När barnen somnat blir det gärna film för familjens båda vuxna. -Det händer sällan att jag bygger lego på fredagskvällar, men har jag deadline till någon tävling kan det hända att jag säger "gör det något om jag går och bygger ett tag?" Det gör det oftast inte, säger Petter Åkeson.

Fika vid mötet:
Petter bjuder på kaffe och pepparkakor

Bakgrunden:
GT hade en kort artikel om Petter och hans legobyggande i tidningen för en tid sedan. Det där ämnet måste jag gå djupare i, tänkte jag. Och så ringde jag Petter och sa "nu kommer jag".

Bildtext:
LEGOSKALLAR. Petter Åkeson och Dart Maul, huvudskurk i "Star Wars: Episod I – Det mörka hotet". Med sitt dubbelbladiga lasersvärd har han som huvuduppgift att eliminera de två jediriddarna Obi-Wan Kenobi och Qui-Gon Jinn. Petter är inte särskilt Star Wars-intresserad, det intresse han har har kommit via legobyggandet.

Etzel

Fin artikel, Petter!
Jag har alltid tyckt Magnus Ihreskog verkar vara en skön kille, kul att det var han som gjort reportaget.

mechamike

Instämmer! Fin artikel..läsvärd, men varför Darth Maul? och när får vi ser WIP på domkyrkan? ;)
?

AndersI

Riktigt bra artikel. Ger inte den vanliga känslan av "titta på den här nörden", utan känns som ett uppriktigt reportage, där artikelförfattaren är medveten om sina egna 'fördomar' och håller dem i schack. Pluspoäng till journalisten, alltså.

Tobbe Arnesson

Blogg: Robotkampen

marpe

Citat från: AndersI skrivet 18 december 2012 kl. 09:38
Riktigt bra artikel. Ger inte den vanliga känslan av "titta på den här nörden", utan känns som ett uppriktigt reportage, där artikelförfattaren är medveten om sina egna 'fördomar' och håller dem i schack. Pluspoäng till journalisten, alltså.
Instämmer. Lockande utan att vara sensationslystet. Bra reporter. Fin beskrivning av vad vuxenlego är. Tänk om andra tidningar kunde utgå från den höga nivån när de ska träffa legonördar.

Sirre


Sirre

I morse var Stefan Holm gäst i Rix Morgonzoo, och de pratar en stund om Lego-intresset. :)
http://play.rixfm.se/catchup/7104
Tid: 2.55 till 7.15

CopMike

Igår under statsminister Fredrik Reinfeldts jultal på Skansen pratade han om skola och undervisning. I talet berättade han bl.a. dels att han besökt en skola som använde Minecraft för att lära sig saker såsom om gravitation genom att bygga en torn och sedan släppa en kloss därifrån och mäta tiden, och dels om Hedeskolan i Kungsbacka där de använde LEGO för att bl.a. bygga robotar som efterliknade riktiga industrirobotar. Bra push för LEGO statsministern  :D!

J. Israelsson

#746
Vet inte riktigt under vilken kategori denna passar men jag antar att upphovsmannen själv får lägga den under MOCs :)

http://www.sveavagen44.se/

Kolla bland bildbytena och sedan kan ni klicka er in under nyheter.

/ji
LEGO Ideas: My Neighbour Totoro

dalle

Filmen som visar uppbyggandet var rolig att se.
Känner igen killen i början på filmen. ::)

Stigge72

Citat från: dalle skrivet 20 december 2012 kl. 17:33
Filmen som visar uppbyggandet var rolig att se.
Känner igen killen i början på filmen. ::)
Jaså han... ;)

Tobbe Arnesson

Disco-verry reprisade Förklaring följer ... del 1 där de bl.a. besökte Legoland Calif och en av byggarna där som gjorde en minifig i stor storlek.
Blogg: Robotkampen

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.