Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

PaB sortiment - LEGO Stores Stockholm / MoS & Skhlm

Startat av andli, 16 november 2015 kl. 12:51

Föregående ämne - Nästa ämne

andli

https://docs.google.com/spreadsheets/d/19GKor2D1DKVO-H-DaNZhcvCWmpLlUsN_zDAIX-pAnTM/edit?usp=sharing

Uppdatera gärna!
Hittar du inte numret på den nytillkomman biten? Skriv ett bra namn och färg då!
Är du osäker på namnet/färgen sätt det inom parantes (blue?) så syns det att det är osäkert!
Det är bättre att bild/nummer saknas än att det är gammal information!

Det finns två olika stora burkar att välja mellan den stora kostar idag (31/1-17) 199 kr och den lilla 119 kr.
Tar man med sin gamla burk är priserna 191.50 kr för den stora och 114 kr för den lilla.
I Sverige är den lilla billigare/bättre!
Diskutera packning och optimala burkar i PaB-packtråden (länk)!


Det finns fem fält för varje bit.
Överst kommer en bild att visas om man anger ett Design eller ElementID
Nästa fält är bitnamn, Bricklink kan vara en bra referens, men korta gärna ner överdrivet långa namn. Cheese slope,headlight och andra vedertagna smeknamn är OK.
Sen kommer Färgen (i bricklink skalan)
Efter det ska Design/ElementID stå.
Och på sista raden ett datum när man vet att infon för den biten stämde, INTE när biten ändrades alltså!

DesignID är alltså tex 3001.
ElementID ska anges med ett stort E framför tex E4211085 för en Dark Bluish Gray 3001.

Anders67 guide över hur man hittar Element ID
http://www.swebrick.se/index.php?topic=9296.msg180896#msg180896

"Konkurerande" :) inventarielistor hittar man kanske i framtiden på:
http://wallofbricks.com/index.php
http://www.brickbuildr.com/index.php/view-store/?store=134
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Snyltgäst

Någon med erfarenhet av tidigare väggar som har en aning om hur pass ofta väggarna uppdateras? Jag antar att specialdelar byts ut hyfsat frekvent

Lordflintstone

Den jag snackade med sa att det fick nytt en gång i månaden och att det mesta kom från huvudkontoret men att det fick ett blad där det kunde välja bitar att kompetenta med.
Han uppmanade oss att bli kompis med personalen för att kunna påverka.
Men jag tror styrelsen redan är på den uppgiften.

Peter S

Angående bitnamn så har jag inte alltid fyllt i exakt Bricklink-namn, utan snarare det som är särskiljande för just denna bit. Bricklinknamnet för staketbiten på exempelbilden är "Fence 1 x 4 x 2 Paled (Picket)" vilket är onödigt många tecken för den lilla rutan. Utan elementID eller DesignID är det ändå tydligt vilken bit det är. Med rätt ID ifyllt blir det övertydligt...

Det finns också populärnamn man kan använda, som t.ex. Cheese slope, Jumper eller Headlight, men bara om de är vedertagna. Inga egna påhitt, tack.

Om man är osäker på någon uppgift, sätt hela uppgiften inom parentes som avslutas med frågetecken, Ex: (Medium Lavender?) om man inte vet exakt vilken lila färg det rör sig om. Bättre att veta att den är lila än att inte veta något om färgen alls. Och en parentes med frågetecken är en tydlig signal för nästa inventerare att verifiera/rätta.

andli

Kloka tankar Peter!
Jag har uppdaterat förstaposten efter dina förslag!
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

lingonfil

Citat från: Lordflintstone skrivet 16 november 2015 kl. 14:00
Den jag snackade med sa att det fick nytt en gång i månaden och att det mesta kom från huvudkontoret men att det fick ett blad där det kunde välja bitar att kompetenta med.
Han uppmanade oss att bli kompis med personalen för att kunna påverka.
Men jag tror styrelsen redan är på den uppgiften.

Jag sneglar lite på andra PaB-väggar via länkarna i första-posten. Jag tycker det verkar vara väldigt stor variation av bitar. Vilket ju är bra!

Gideon

Urvalet som butikerna kan välja bitar från är nog minst 3-4 ggr större än antal fack på denna lilla vägg, så det lönar sig absolut om vi kan påverka dem att ta hem "rätt" bitar. Och som jag har tjatat om redan så är det nog inget som hindrar en AFOL-vänlig butiksledning att se till att ha ett gäng extra lådor med en större andel av dessa sorter hemma "bakom väggen" än vad de just för stunden har framme.
Men frågan om det är bättre att många tjatar på ett bredare urval eller att någon/några från föreningen bygger en bra relation och framför detta önskemål ;)

Lordflintstone

Citat från: Gideon skrivet 16 november 2015 kl. 19:37
Men frågan om det är bättre att många tjatar på ett bredare urval eller att någon/några från föreningen bygger en bra relation och framför detta önskemål ;)

Min teori är att vi som enskilda medlemmar kan fråga lite lätt med "blinken i ögat" om väggen utan att vara tjatig eller aggresiv och styrelsen mer korrekt och allvarligt frågar.
Ett problem är att det inte fått någon butikschef utan har en vikarie, svårt att bolla utan motspelare.

byStfn

Det slumpade sig så att jag hade underhållit en av personalen under hans svensexa (!) så jag fick extremt bra service. Han gick bakom och kollade efter alternativ åt mig och var borta i typ fem minuter. Jag tror de har ganska mycket bitar där. Han nämnde bl.a vita 1x4 plates.

Gideon

Citat från: byStfn skrivet 16 november 2015 kl. 19:51
Jag tror de har ganska mycket bitar där. Han nämnde bl.a vita 1x4 plates.
Aha, de har redan fler sorter hemma...då lönar det sig nog att hålla arket uppdaterat de närmaste veckorna när andra populära bitar tar slut ;)

byStfn

I Köpenhamn tog de ut 4-5 pappkartonger sist jag var där med spännande bitar som jag upplever aldrig finns på väggarna, så det verkar finnas.. resurser :P

Record

Från vår sida så tar vi det den officiella vägen och det sköter vår LEGO ambassadör, mail är skickat och vi väntar på svar.
Att enskilda medlemmar vill prata med de anställda i butiken om vise versa är inget vi rår över, och visst är det superkul att vi äntligen fått vår LEGO store :) PaB väggen kommer vara ett ständigt pågående spörsmål, och vi får hoppas på att det kommer finnas en del matnyttigt i den framgent :)

Men som sagt vi från Swebricks sida vill sköta detta på det sätt det är tänkt, och hoppas kunna etablera en kontakt snart, förhoppningsvis har de snart en butikschef,och det känns inte som är urpanik att vi kommer dit, kanske bara är bra om det hinner lägga sig lite med den värsta hysterin kring MOS :P
Friskt satsat, hälften vunnet..

andreaseldh

Uppfattar jag ditt inlägg rätt att Google-dokumentet enbart kommer att visa det som finns framme, och att det bara är så långt som föreningens tjänst till medlemmarna sträcker sig?

Men att vi som privatpersoner gärna får fråga om det finns något annat bakom väggen?

Hur är det i så fall tänkt att vi ska kunna tipsa varandra om bakom-utbudet?

andreaseldh

Och jag röstar för att denna tråd ska nålas, det är den enda officiella PaB-vägg som finns i Sverige.

Record

Citat från: andreaseldh skrivet 16 november 2015 kl. 23:57
Uppfattar jag ditt inlägg rätt att Google-dokumentet enbart kommer att visa det som finns framme, och att det bara är så långt som föreningens tjänst till medlemmarna sträcker sig?

Men att vi som privatpersoner gärna får fråga om det finns något annat bakom väggen?

Hur är det i så fall tänkt att vi ska kunna tipsa varandra om bakom-utbudet?


Det jag menar är att skall vi etablera en kontakt, presentera Swebrick för LEGO store alltså inte enbart för PaB väggens skull, ge dom en presentation om vad vi är för nått, vi vill göra det på det sätt TLG vill, alltså en kontakt via den vägen.
Vi i styrelsen har ingen kunskap om vad som finns utöver vad ni andra vet, snarare mindre, vi har inte haft någon kontakt mer än att någon av oss besökt butiken privat.

Visst är det väl upp till var och en att fråga frågor inne på butiken, men skynda långsamt, det kanske blir illa om tex 5 personer om dagen säger att de kommer från Swebrick och tjatar mer om vad som finns bakom än att handla av det som är framme, det kunde ju vara gott om de visste om att vi AFOLs finns innan de blir nertjatade om vad de har på lager, det kan ju jättelätt bli helt fel.

Det låter lite som att vi har bommulshandskar på, men vi som Lug har ett väldigt gott ansende hos TLG, och det skall vi vara rädd om, det är nått vi alla tillsammans i föreningen har byggt genom att bete oss på ett bra sätt.
Friskt satsat, hälften vunnet..

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.