Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad byggde du med LEGO idag? (ej officiella set)

Startat av sweMezza, 19 augusti 2010 kl. 01:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Tobbe Arnesson

Bygger med NXT, tänkte det i vart fall kunde vara bra att ha sett programmeringsmiljön på tävlingen imorgon.  :-X
Blogg: Robotkampen

Aqualize

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 06 januari 2011 kl. 13:10
Bygger med NXT, tänkte det i vart fall kunde vara bra att ha sett programmeringsmiljön på tävlingen imorgon.  :-X
Tävling, vad? Har jag nog missat. Inte kommer jag kunna närvara om det är i trakterna men skulle ivf vara roligt med lite rapporter/reportage efteråt med foton om det gäller NXT-programmering. Jag vill ha NXT så mycket men tycker det är svindyrt (jag har råd men jag kan vara snål som...)


topic: Idag byggde jag 8049: Tractor with Log Loader. Måste säga att jag inte är nöjd med skogsvagnen till den. Helt från i proportionerna, jag får väl ta och bygga mig en egen och visa upp ;)

AndersI

Citat från: AndersI skrivet 01 januari 2011 kl. 17:38
Äldste sonen och jag har ägnat några timmar åt ett större flipperspel (större än mitt förra, alltså). Grundidén är klar, men det är mycket arbete kvar innan kulorna kan börja rulla (och ännu mycket mer innan det blir roligt att spela på...)

I går kväll sköt jag iväg de första bollarna på ett i huvudsak tomt flipperbord, men med fullt fungerande flipprar (och utgångar!) i alla fall. Nu återstår 'bara' att få till något spännande för resten av bordet...

Situationsbild:


Stigge72


Pekblom



Carl T

Byggde just färdigt en 3182 Flygplats. Flygplanet är ganska 'swooshable', men det stör mig att den stora vita nosdelen är smutsvit när övriga vita delar har rätt färg. 3½-åringen undrar varför man inte kan flyga med planet på riktigt med fjärrkontroll.

Gårdagskvällen ägnades åt en 8043 Fetegrävmaskin som hann bli någorlunda färdig medan 3½-åringen sov middag (det hjälpte att hon sov i 3½ timme). Kul bygge och tveklöst det mest komplicerade jag stött på. Det visade sig sedan vara svårt att hitta något lämpligt att gräva - legobitar var för kantiga och ville inte upp i skopan och bondgårdsdjur var mestadels för stora och flyttade sig. Skulle tro att hasselnötter (eller legobollar) fungerar bra om de ligger i något stadigt.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Aqualize

Fortsatt att bygga ny skogskärra till 8049 (traktor med skogskärra). Jag gnällde ju på den tidigare, nu försöker jag göra en bättre men en kombination av HOG, PF (remote) och pneumatik. Håller väl inte så hög klass, blir som mina andra technicbyggen - väldigt kompakt och sen måste man ändra på något "där inne" och det blir mycket bändande på "klossarna". Tänkte visa upp när den är "klar".

Pekblom

Hela helgen gör vi motsatsen, vi river. I bland måste man göra det också.
Sorterar bitar som skall bort sett som skall bevaras som sett och mestadels sortera in allt någonstans där man kan hitta det igen.

Teabox

Har för det mest suttit och sorterat bitar ifrån min julklappar den senaste tiden, men idag han jag med att bygga ihop en MOC. Min första Pirat MOC. En liten Secret of Monkey Island MOC för att vara specifik :)

Bilder kommer när jag hunnit med att fota den :)

tellblom

Carl T: Legos bollar funkar alldeles utmärkt.. Jag kör med dem :)

Håller föröverigt på med mitt Eiffel Tower mellan all snöskottning

/M

micke

Håller på att bygga ihop alla mina Technic arbetsfordon för en liten display.
Är klar med
Grävmaskinen, 8043
Flakvxl lastbilen, 8042 (Har gjort en liten Mod på flaket. Tyckte det var för låga kanter)
Bärgningsbilen, 8285
Kranbilen, 8421

Håller på med.
Baklastaren, 8069
Kranlastbilen, 8258
Frontlastaren, 8265

Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

Aqualize

#312
Citat från: micke skrivet 08 januari 2011 kl. 15:18
Håller på att bygga ihop alla mina Technic arbetsfordon för en liten display.
Är klar med
Grävmaskinen, 8043
Flakvxl lastbilen, 8042 (Har gjort en liten Mod på flaket. Tyckte det var för låga kanter)
Bärgningsbilen, 8285
Kranbilen, 8421

Håller på med.
Baklastaren, 8069
Kranlastbilen, 8258
Frontlastaren, 8265


Sorry, jag kanske är en maskinnörd men terminologin är lite felaktig, bara en liten snäll upplysning ;).
8069 är en grävlastare ("grävtraktor"/"traktorgrävare").

Och 8042:an som jag har själv skrev du fel på, flakväxlaren är 8052 :)

En baklastare är något jag försökt MOCat men fick inte ihop det något bra (kanske gör nytt försök snart).
För mig ska en riktig baklastare ha större hjul fram, bakhjulsstyrning, lyftarmar som går på sidan om hytten och sitter fast bakom hytten samt att alla hydraulcylindrar sitter fast i chassit så skoptiltningen sker med ett länksystem.
Vad jag vet har lego aldrig gjort en modell som uppfyller alla dem, även inräknat alternativa modeller. Är det någon som vet så hojta till. 8082, 8042, 8044 eller 8828 uppfyller inte alla kriterierna).
edit: 8235 är väl det närmaste man kommer men inte rätt med hjulen :(

Ser fram emot foto på uppsättningen av dem sen.

insurrection

Sitter och bygger PoP #7572 "Quest Against Time", gillar väl inte playsets sådär jättemycket egentligen, men lite roligt är det ju med alla fällor får jag erkänna.

Aqualize

#314
Igår började jag skapa bara. Verkar bli en 6wd trial truck i techniclego. Min första. Den lär väl inte ha lika bra framkomlighet som de som tävlar utomhus med dem (youtube-filmer finns på det) men roligt bygge. Har ägnat hela dagen åt det idag :)

Edit: Ingen som har byggt något sen i går?

Jag fortsatte med min trial truck. Kanske ska säga att när jag menar sådant är det en skelettkonstruktion som tar sig fram, inte en visuell återskapelse av verkliga lastbilar.
Fick ihop den och kunde köra. Jag är förvånad att den klarade sig så bra. Kanske gör en MOC tråd sen när den är mer finslipad.


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.