Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad gjorde du för ditt LEGO idag?

Startat av Cyklisten, 19 november 2014 kl. 18:11

Föregående ämne - Nästa ämne

ingels

Sorterat klart det sista som låg i en påse och byggt givetvis. Det blev den gamla klassikern 6624-1 Delivery Van @ Worldbricks.com från 1983 (Gammal jag vart nu..)

Känner att en förkylning är på ingång, skyller dock inte på att Legot har varit förvarat för länge utan att frugan har smittat ner mig med sin förkylning för så hiskeligt skitigt och dammigt var det inte i "legolådan", däremot hittade man delar från både det ena (En Transformers) och det andra (b.la en svart liten plastfot och någon del från nåt Smurflandskap jag haft).

Nåväl, nu är det väl bara att skaffa basplattor, ett bord, ett tåg och lite räls och börja bygga
Min Legostad "Los Ingeles" kan ni läsa om i forumtrådenSwebrick.se

Mitt Lego byggande finns till vis del på Flickr

andreaseldh

Idag fick jag hjälp av mamma att börja en vettig sortering av mina bitar. Hittills har det annars varit "jag lägger BL-leveransen i den här burken". Det blev mamma-anpassad sortering:

  • Klockan 1: "Vanliga klossar", alltså rätblock av alla storlekar.
  • Klockan 2: "Konstiga klossar", d.v.s. corner, modified bricks, technic bricks och wedge.
  • Klockan 4: "Tak" eller som vi säger, slope.
  • Klockan 6: "Konstiga plattor", alla icke-rektangulära, technic och jumper.
  • Klockan 7: "Blanka" m.a.o. tile.
  • Klockan 9: "Gubbar" = minifigurer och tillbehör.
  • Klockan 11: "Vanliga plattor" alla storlekar.
  • Mitten: "Övrigt och technic".

P2200457 by Andreas Eldh, on Flickr

Peter S

Citat från: andreaseldh skrivet 20 februari 2018 kl. 19:40
Idag fick jag hjälp av mamma att börja en vettig sortering av mina bitar. Hittills har det annars varit "jag lägger BL-leveransen i den här burken". Det blev mamma-anpassad sortering:

  • Klockan 1: "Vanliga klossar", alltså rätblock av alla storlekar.
  • Klockan 2: "Konstiga klossar", d.v.s. corner, modified bricks, technic bricks och wedge.
  • Klockan 4: "Tak" eller som vi säger, slope.
  • Klockan 6: "Konstiga plattor", alla icke-rektangulära, technic och jumper.
  • Klockan 7: "Blanka" m.a.o. tile.
  • Klockan 9: "Gubbar" = minifigurer och tillbehör.
  • Klockan 11: "Vanliga plattor" alla storlekar.
  • Mitten: "Övrigt och technic".

P2200457 by Andreas Eldh, on Flickr
Det är ju precis så jag delar upp dem... Var rädd om mamma!  ;D

Dark_Link

Går igenom alla LEGO-fordon som finns i huset och reparerar och kompletterar eventuellt försvunna bitar med nya.
Sedan blir det nog till att riva några stycken och placera i påsar. :P

andli

Byggt ihop två pax garderober och två bord.

Så nu har byggytan ökats från tveksamma 2-3 modulplattor till 36 :D

Dock är sorteringen fortfarande totalt havererad...
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

ColA

Igår monterade jag ihop 2st breda Billy med glasdörrar så jag fördubblar min dammfria display yta

Edde

Idag har jag suttit och sorterat reservdelssamlingen. Imorgon ska jag fortsätta lite till och även börja katalogisera allt på rebrickable.

Magnus den store

Har uppgraderat några av mina belysningskällor till högre färgtemperatur och färgåtergivningstal. Hädanefter bygger jag i 6000 K och RA 90. Föredrar egentligen betydligt lägre färgtemperatur, men det är svårt att se skillnad på lbg och light gray i svagt ljus.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Jesperrydhog

Uppgradering av en höjning från grunden till min brandstation av mölles brandkår.
.

ingels

#264
Satt och byggde brandbilarna till och försummade middagen totalt, blev en bricklink beställning på några bitar som saknades i setet så jag fick sent (blev middag klockan 21 som på ens ungkarl glatta dagar) pysa upp till Hemköp och handla lite ingredienser till kvällsmaten. Mötte frugan på vägen ut då hon kom hem moloken efter att ha varit på hockey

Nej, Lego. Det är grejer det 😊
Min Legostad "Los Ingeles" kan ni läsa om i forumtrådenSwebrick.se

Mitt Lego byggande finns till vis del på Flickr

robinnilsson403

Efter att alla projekt inför Huskvarna var färdiga så röjde jag upp rejält så nu kan man se golvet. Nästa projekt är att gå igenom begagnat lego i massor. Bland godbitarna finns bland annat och .
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

V.L.flower

Kan växlande temperatur vara dåligt för bitarna? I mitt "skapar"-rum/atelje blir det ömsom väldigt varmt, ömsom kallt. jag springer och reglerar elementet hela tiden. Men nu såhär på året är temperaturen aldrig ihållande under dygnet...och reser man bort så... Ja. vad skulle ni säga? Jag har fått för mig att svalt e bättre än varmt i alla fall.
I Love Studs
https://konstnarviolalindell.se
insta: konstviolalindell

andli

Konstaterade att det nu återigen går att köpa riktiga byggklossar på det stora fd gubbdagiset, som nog numera är mer ett tantdagis (aka Clas Ohlson)

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Dark_Link

Packar ner det sista av legot inför flytten om en vecka.
Längtar till att få packa upp det, abstinensen är stor!

BeO

Jag hittade ett gammalt klistermärke bland min bortgångne fars gamla prylar. Det bör ha varit andra halvan av 70-talet vi var där med familjen, och troligtvis även då som klistermärket införskaffades. Lite kul kuriosa :)


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.