Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] YT-1450 Light Freighter - "The Nadir"

Startat av o0ger, 19 september 2017 kl. 22:53

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

YT-1450 skapades för att frakta stora containrar på utsidan av skeppet mellan de två stora käkarna. Denna funktion användes inte så ofta på tidigare modeller, såsom YT-1300 men det fanns ändå en marknad för den typen av skepp. Standardmodellen av YT-1450 kommer med en dragstråle-projektor mellan de stora käkarna. Modellen har även en roterande cockpit för att piloten ska få maximal överblick över sitt skepp och lasten.

"The Nadir" har, såsom många andra skepp av YT-klass, genomgått stora modifieringar. En överdimensionerad sköld-generator har monterats på en av skeppets käkar. Med denna skyddas både skeppet och eventuell last. I den ena dockningsporten har dubbla turbolaser-batterier monterats, för att kunna hantera större blockader. Nästan alla sensorer och kommunikationsutrustning har någon gång bytts ut eller uppgraderats.

-------------------------------------------
Detta är mitt bidrag till Rebrick-tävlingen FREIGHTER WARS: https://www.lego.com/en-us/rebrick/contest-page/contests/freighter-wars

Designen är min egen. Det blev en slags blandning av Årtusende Falken och ett skepp jag har gått och fantiserat om att bygga en längre tid.












Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Lordflintstone

Så jävla bra!
Samma samma, men helt annorlunda och så jävla snygg. mitt i prick på vad tävlingen går ut på.

Odidoma

Fantastiskt stilrent! Verkligen snyggt, en fröjd för ögat.

lingonfil

Magnifikt. Du har överträffat dig själv.

Jag gillar särskilt hur sköldgeneratorn är lite för stor och att hela delen har fått byggas ut en smula.

Peter S

Mycket snyggt! Vad har du använt för blåljuset bak? (Vågar mig inte på att försöka komma med mer specificerad fråga eftersom det skulle visa på min totala okunskap om Falkens delar och funktion).

Illuwatar

Riktigt snyggt bygge - går inte att missta på släktskapet med SW-världens mest kända skepp... :)
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Anders67

Rent och snyggt, kännsla av ett mordernare snabbare skepp, frontdelen är helt rätt!
Tydligt är att detta inte är ett modifirat skepp utan mer original på ett positivt sätt. Nästa steg vore att ge skeppet en smugglar modifiering och lite blast skador  ;D

Teabox

Gillar formerna, detaljerna och färgerna. Känns originellt och inte som ett MF derivat fast det är tydligt att det tillhör familjen så att säga :)

Vad är det för bit som sitter ytterst på turbolaserna?

o0ger

Citat från: Lordflintstone skrivet 20 september 2017 kl. 05:52
Så jävla bra!
Samma samma, men helt annorlunda och så jävla snygg. mitt i prick på vad tävlingen går ut på.

Citat från: Odidoma skrivet 20 september 2017 kl. 06:22
Fantastiskt stilrent! Verkligen snyggt, en fröjd för ögat.

Citat från: Illuwatar skrivet 20 september 2017 kl. 07:54
Riktigt snyggt bygge - går inte att missta på släktskapet med SW-världens mest kända skepp... :)

Tack ska ni ha!

Citat från: lingonfil skrivet 20 september 2017 kl. 06:42
Magnifikt. Du har överträffat dig själv.

Jag gillar särskilt hur sköldgeneratorn är lite för stor och att hela delen har fått byggas ut en smula.
Tack! Jag är nöjd med resultatet, även om det var många varianter på vägen och många detaljer som ändrades eller fick kasseras. Tex, den där sköldgeneratorn. Jag märkte inte att den blev för stor förrän jag hade byggt klart den delen av skeppet. Men då märkte jag att det blev ganska bra, så den fick vara kvar.

Citat från: Peter S skrivet 20 september 2017 kl. 07:19
Mycket snyggt! Vad har du använt för blåljuset bak? (Vågar mig inte på att försöka komma med mer specificerad fråga eftersom det skulle visa på min totala okunskap om Falkens delar och funktion).

Det är ju underljus-motorerna. ;) Det är vanliga 1x2 plate i trans light blue. Bilden är redigerad så det ser ut som att de lyser.

Citat från: Anders67 skrivet 20 september 2017 kl. 08:54
Rent och snyggt, kännsla av ett mordernare snabbare skepp, frontdelen är helt rätt!
Tydligt är att detta inte är ett modifirat skepp utan mer original på ett positivt sätt. Nästa steg vore att ge skeppet en smugglar modifiering och lite blast skador  ;D

Tack Anders! Jag funderade faktiskt på att använda stickers för att göra repor och skador, men jag har aldrig gjort det förr och jag kände mig inte säker på att det skulle bli bra.

Citat från: Teabox skrivet 20 september 2017 kl. 09:22
Gillar formerna, detaljerna och färgerna. Känns originellt och inte som ett MF derivat fast det är tydligt att det tillhör familjen så att säga :)

Vad är det för bit som sitter ytterst på turbolaserna?
Tack! Då har jag lyckats förmedla exakt rätt känsla. :)

Det är ljussabel-handtag. Om man köper några av de stora byggbara Star Wars-figurerna så har man drösvis av dem. 21755
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Omikron

Vilket toppenbygge! Färgerna och formerna, håller med samtliga tidigare kommentarer. När kommer UCS varianten?  :P

drdoddo

Riktigt vacker! Färgschemat e riktigt cleant och formen är så där lagom "off" med stor framdel. Perfekt i mina ögon.

o0ger

Citat från: Omikron skrivet 20 september 2017 kl. 12:45
Vilket toppenbygge! Färgerna och formerna, håller med samtliga tidigare kommentarer. När kommer UCS varianten?  :P

Tack! Det är fritt fram att bygga UCS om du vill :)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

BerraBZ

Jag ställer mig i kören med de andra hyllningarna och kan bara upprepa det som sagts. Det ser verkligen ut som ett komplett bygge. Några färgklick här och där, lite udd form, bra proportioner, inga ventilationsöppningar.....

Ställ bara dit en crew av wookies och det kan vara en bild ur katalogen. Bra gjort!!!!

Boathill

Ja bygg en UCS så kan ni starta CB Ultimate Spaceships med Firefly-skeppet :)

o0ger

Här är en "Youtuber" som har uppmärksammat mitt bygge. Kul!

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.