Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Stadshustornet / Jönssonligans klocka

Startat av andreaseldh, 04 juli 2015 kl. 19:03

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

#61
Länk till fler bilder.

Nu är klockan äntligen klar! Jag hade egentligen tänkt ett mer komplicerat sätt att kontrollera att klockan tickar fram exakt en minut i taget, med hjälp av en ljussensor som beskrivs i en annan tråd, men det visade sig att motorns egen vinkelgivare var tillräckligt bra. I filmen nedan kör jag ett demonstrationsprogram, med framtickning var tionde sekund.


Vibora

Snyggt! Men borde han inte klänga sig fast på visaren?  :)

andreaseldh

Citat från: Vibora skrivet 22 november 2015 kl. 17:17
Snyggt! Men borde han inte klänga sig fast på visaren?  :)

Tack! Jag kanske gör en annan version med Harold Lloyd...

Nybohov Creation Ltd.

Skoj att det krävdes flera puffar innan gubben föll.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

andreaseldh

Citat från: Nybohovsbyggarna skrivet 22 november 2015 kl. 18:20
Skoj att det krävdes flera puffar innan gubben föll.

Jag kan meddela att han även puttas ner av timvisaren strax före klockan 6.

andreaseldh

#66
Och här ser vi äntligen nya bilder på ett vinterbonat Stadshustorn! På marken har jag lagt två strategiska snöhögar ;)


PB071516-bearbetad by Andreas Eldh, on Flickr

På utsiktsvåningen ser vi en turist. Kanske min vaktgranne från Halmstad 2016, förlåt att jag har glömt ditt namn. När han var där någon gång på nittonhundratalet var samtidigt en helikopter i luften för att fotografera. Om man tittar noga på tidnings- och/eller reklambilder från den tiden kan man se honom.


PB071519-bearbetad by Andreas Eldh, on Flickr

Det har visst varit ihållande sydostlig vind.


PB071518-bearbetad by Andreas Eldh, on Flickr

De tidigare bilderna har jag även passat på att lägga upp i full upplösning i ett album på Flickr. Men om ni vill se det lajv, får ni ta er till Åhléns före 4 december!

lingonmirakel

Grymt snyggt bygge! Jag går i tankar om ett stadshusbygge och här finns ju utmärkta lösningar att sno/låna/inspireras av :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.