Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Gothia Towers i LEGO

Startat av Superkalle, 25 februari 2012 kl. 20:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Svartkrut

Instämmer. Verkligen supersnyggt!  :)

sweMezza


Record

Ett supersnyggt, supermäktigt bygge! tar av hatten å bugar!
Friskt satsat, hälften vunnet..

Peewit

Jag får ju också sälla mig till lovsångskören. Ser riiiiktigt bra ut. Räkna med att jag tar en sväng runt hotellet och kollar in skapelsen inom det närmaste. Har gått och grämt mig att jag blev sjuk den dan vi skulle hjälpa dig att bygga och undrat vad det var du höll på med. Och nu när jag vet är jag ännu surare för att jg blev sjuk..  >:(


Tobbe Arnesson

Grumt bra klossat! Ser ut som basen slukade en miljard bitar bara den!

Ser fram emot lite detaljbilder, speciellt nyfiken på hur du gjorde skylten (förstår att den inte är gjord av Lego).
Blogg: Robotkampen

Tie Fighter


Tarmvred

Riktigt häftigt!!!
Måste ta en titt nästa gång jag är i krokarna  :)
Se mina foton på  Flickr

Green2

otroligt bra gjort! så jävla snyggt! 10++

SuperMario

Underbart!!!  :)

Jag blir så glad när jag ser sådana snygga och mäktiga byggen, speciellt när det är folk man känner som knoppat ihop dem.

Illuwatar

Kan bara hålla med de andra här - imponerande bygge. Måste ha tagit sin lilla tid att få till, både i LDD-fasen och det riktiga bygget.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Superkalle

#25
Tack alla för alla kommentarer :)

Här en film: http://youtu.be/qrjzDEpHPbY

Och här några bilder:

Källaren/plattformen


Ovanpå denna ligger sedan ett lager 16x16 plates


Strukturen innuti. Väggarna är bara en stud breda, men hela byggnaden blev otroligt stabil att hantera när allt var ihopbyggt. Bakväggen går att ta bort (technic-pinnar).


Helikoptervy


Ingången till östra tornet


Här ser man speglingen i solfilmen jag använt. Filmen är uppspänd på skivor som skjuts in uppifrån och hänger lite "löst". Det gör att det blir lite, lite buckligt vilket gör att speglingen rör sig, precis som när man tittar på verkliga glasbyggnader. Det coola med filmen är också att den är transparent när man håller upp den mot ljuset. Innuti tornet blir det lampor. I skivorna är uppskuret hål för fönsterna på vissa ställen, så på kvällen kommer byggnaden förvandlas och man får lite "night skyline" (jämför referensbilden senare). Det tog många, många veckor och grubblande innan jag kom på denna lösningen, och nu när man tänker på det är det ju så enkelt  ::)


En av skyltarna. Transparenta Lego-bitar med applicerad logga.


Bara ett fåtal fordon för att hålla en ganska "clean" look.


En av ett fåtal minifigs i modellen. Egentligen var jag inte sådär jättepigg på minifigs, men kunde inte låta bli. Detta är för övrigt en pool som kommer gå ut, runt hissen, och med transparent botten. Kommer bli helt sjukt att simma i den i verkligheten  :)


29 våningar. Från toppen ser man till Vinga. Sägs det.


Referensbild


Lite fakta om bygget också:

Höjd (East tower, högsta tornet): 1,8 m
Längd, basplatta: 3 m
Djup, basplatta: 1 m
Antal bitar totalt ca 75.000
Vikt: ca 100 kg
Skala: 1:57
Designtid: ca 4 månader
Byggtid: ca 2 månader

Återigen  - ett jäkligt stort tack till Ras74, Ricardo, Magnus, Tellblommarn', Jesper å Rocketboy.
@Peewit - Nästa gång så :)

Och jo, jag sparkade igång en liten firma för det här - Bit för Bit heter den (eller BitByBit när jag vill vara lite internationell  ;D). Tycker jag själv var ganska fyndigt namn. Det fanns tydligen en annan firma tidigare som hette Bit för Bit och som la ner...dom höll på trädkapning. Ganska fyndigt det med  8)

Stigge72

Citat från: Superkalle skrivet 27 februari 2012 kl. 17:50
Bara ett fåtal fordon för att hålla en ganska "clean" look.

Lite tidig-morgon-feeling... (nästan) bara kommungubbarna som är ute och sopar gatan, så den skall vara ren och fin när rusningen kommer igång om ett par timmar...

Tack för den fina presentatinoen.

Linus Damberg

Otroligt FINT!!!
Jag älskar hur du har gjort vägen runt trädet :)
Den som äger mycket silver kanske är lycklig.
Den som äger mycket LEGO kanske är lycklig.
Men den som intet äger kan sova lugnt.

AndersI

Vilket bygge! Börjar man inte tröttna på Lego efter 15-20 våningar?

Superkalle

Citat från: Lindam1115 skrivet 27 februari 2012 kl. 19:33
Jag älskar hur du har gjort vägen runt trädet :)
Tackar!

Faktum är att jag valde att inte göra allt för detaljrikt. T ex är vägen inte "nedsänkt", så att man får en trottoarkant. Jag ville ha det förhållandvis enkelt. Och så var det lite kul att göra vägen böjd med hjälp av wedge plates. Att det sedan blev lite pluppar som syntes var nästan bara bra, så att man som besökare ganska snabbt ser att det är LEGO (det var bl a därför bilarna är med).

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.