Buggar och fel i LDD - rapportera här

Startat av Superkalle, 28 april 2013 kl. 14:51

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Här har vi förklaringen, går att bygga i LDD, men inte i verkligheten (med raka ben).

Superkalle

#31
Citat från: andreaseldh skrivet 12 juli 2014 kl. 21:11
Den minsta höftvinkel som fungerar i LDD är 4,72 grader, vilket får sin förklaring om väggen görs högre. Faktum kvarstår dock att minifiguren i verkligheten kan stå helt rakryggad om väggen är 3 klossar eller lägre.

Det går faktiskt inte att placera ett par minifig-ben mot en vägg som du visade, inte ens i verkligheten, utan att man måste luta midjepartiet framåt en liten bit. Anledningen är att midjepartiets centrumlinje sitter ca 0,3 mm längre bak än benens centrum-linje, så därför måste man böja midjan lite framåt, även i verkligheten. Man kan se detta själv om man tar en par ben med midjan i helt "upprätt" position, och sätter kant-i-kant mot några klossar (dvs "rygg-mot-rygg"). Då ser man att det blir en liten, liten glipa under fötterna. Och när man trycker till för att stänga glipan så böjer sig antingen midjan framåt lite, eller så blir det en glipa under de andra klossarna.

Så kontentan är faktisk att LDD gör rätt - trot eller ej  :).

Avståndet på 0,3 mm som är "fel" kan illustreras enligt bif. bild:

-----------
OBS! Att det däremot går att bygga minifigure framåt, som du visade beror däremot på ett fel i LDD, som tillåter minifig-huvudet att kollidera in i "väggen", vilket beror på att kollisionvolymerna som finns inne i de digitala klossarna är för små i detta fall. I verkligheten måste man luta figurens överkropp en sisådär 2 grader eller så.


andreaseldh

#32
Citat från: Superkalle skrivet 12 juli 2014 kl. 23:13
Det går faktiskt inte att placera ett par minifig-ben mot en vägg som du visade, inte ens i verkligheten, utan att man måste luta midjepartiet framåt en liten bit.

Intressant, jag provbyggde idag! Hur tänkte TLG när de gjorde minifigsen på detta vis?

Däremot hittade jag ett byggsätt som faktiskt går även i verkligheten!

Superkalle

Citat från: andreaseldh skrivet 14 juli 2014 kl. 21:21
Däremot hittade jag ett byggsätt som faktiskt går även i verkligheten!
Saken är att head-light-biten hamnar i så väldigt hårt spänn, att den därför klassificeras som "olovlig" på TLG. Men visst, jag kanske uttrykte mig slarvigt, man kan förstås rent fysiskt sätta bitarna så, men tekniken får inte användas i officiella set, och det är detta som styr hur LDD fungerar.


andreaseldh

Så särskilt hårt sitter den inte, det är ju som en 3005 på tre sidor och en fastklämd tile på den fjärde. Jag gissar att den är olaglig enligt TLG eftersom det anses onödigt att montera en SNOT-bit SNOT. En betydligt hårdare koppling är välkänd för alla som byggde på Åhlénshuset.

Att klämma fast en tile går däremot inte att göra i LDD.

AndersI

Citat från: andreaseldh skrivet 18 juli 2014 kl. 22:14
Så särskilt hårt sitter den inte,

Helt klart illegal, med mina bitar i alla fall.

Jag studerade just den kopplingen, och headlight-biten blev i mitt fall faktiskt lätt deformerad i underkant av stud:en på plate:n.

Dessutom är det kontakt mellan headlight-stud och plate-stud. Det kan eventuellt vara så att avrundningen av kanterna på stud:en har varierat genom åren - om det varit helt raka cylindrar vore det ingen som helst tvekan om att det är kläm-kontakt.

Superkalle

Jag gillar dina analyser Andreas - du vrider och vänder på argumenten. Helt rätt :)

Anders I har redan svarat ang. headlight-brick.

Vad gäller Technic-brick och att stoppa en knopp från sidan, så är det en tveksam koppling, som många av de gamla rävarna på LEGO:s tekniska avdelning är tveksamma till. Orsaken är dels att det blir en väldigt hård inspänning, dels att inte är hela, utan bara toppen på knoppen, som tar fäste. Men de har tvingats ge sig för designers som använder Technic-hålet till framför för dekorativa syften. Däremot är det fortfarande en regel att man inte får använda Technic-hålen för någon form av struktur-byggnation.

Vad gäller plate mellan två-knoppar så är det inte tillåtet. Spännkrafterna blir för hårda (eller rättare sagt...de är "odefinerade"). En tile är däremot faktiskt OK, för den är lite tunnare än en plate (ca 3.17 mot ca 3.20 mm). Men inte heller denna koppling är tillåten, och om jag inte missminner mig beror det på att tilens tjocklek inte är ett målsatt mått i produktion, och därmed kan spännkraften inte garanteras.

Ja, oj vad mycket det går att prata om detta  :)
Kommer du till eventet i Uppsala, så kan vi tjöta då.

andreaseldh

#37
Här kommer tre argument till med olagliga kopplingar i officiella set.

Knopp i technic-hål: Tower Bridge

Klämd tile: Ambulans från 1973

Klämd plate: Polisbil från samma år


Och ja, jag kommer till Uppsala!

Superkalle

Knopp i technic-hål är alltså tillåtet, vet inte om framgick. Man får använda det för att sätta enstaka bitar för dekoration, men inte som en del i att bygga strukturer. Detta handlar också om att Technic-hålet sitter 0.1 mm för högt jämfört med vad det skall vara för att vara "i system".

Klämd tile o plate var tillåtet förr i tiden, men inte nuförtiden. Tror man slutade med det för typ 15-20 år sedan.

o0ger

Kör du ditt föredrag i Uppsala Superkalle? Eller blir det för mycket upprepning? Du kanske skulle producera en DVD som su kan sälja till oss lego-nördar? ;)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

Detta verkar spännande! Är det en genomgång av vilka byggtekniker som fungerar i verkligheten kontra LDD och vad som är tillåtet av dagens designers hos TLG?

Superkalle

Citat från: o0ger skrivet 19 juli 2014 kl. 19:22
Kör du ditt föredrag i Uppsala Superkalle? Eller blir det för mycket upprepning? Du kanske skulle producera en DVD som su kan sälja till oss lego-nördar? ;)
Jag hade tänkt nytt tema för i år, men lite repetion kan man ju alltid göra.  :)
Men det är inte klart ännu vilka övriga föreläsnignar som det blir, så vi får se hur schemat och möjligheterna är för en sittning som det varit tidigare år.

Har även anmält intresse att göra en LDD föreläsning av något slag. Lite grunder, men också lite extra "bonusmaterial" för de mer avancerade.

Ha, ha...ja DVD...Kanske det....men jag är ju sååååå blyg, så hur skall det gå  ;D

Citat från: andreaseldh skrivet 19 juli 2014 kl. 20:01
Detta verkar spännande! Är det en genomgång av vilka byggtekniker som fungerar i verkligheten kontra LDD och vad som är tillåtet av dagens designers hos TLG?
Ja, precis

Myko

Här är en som går i LDD men som (tyvärr och märkligt nog) inte går i verkligheten.

Superkalle

Citat från: Myko skrivet 25 juli 2014 kl. 19:33
Här är en som går i LDD men som (tyvärr och märkligt nog) inte går i verkligheten.
Bra funnet!

Har klurat lite och anledningen att det inte går i verkligheten är att knoppen på sidan av t ex 99780 har sitt centrum 3,9 mm från ovankant, men 4.1 mm från underkant. Detta är en rent logisk följd av knoppens placering på alla SNOT-element så att det skall gå "i system" när man bygger på uppåt och åt sidan. Problemet (eller felet) uppstår när man vänder knoppriktning 180 grader från upp till ned som du visade i ditt exempel. Och felet gäller alla bitar vad jag kunnat finna, t ex 1x1 brick med knopp på sidan, se bifogad bild. Orsaken att felet blir så tydligt i ditt exempel är att man får två bitar "direkt" mot varandra - hade man haft ett gäng plates emellan (som i min bild) hade nog spelet mellan dem till viss del tagit upp felet - men jag har inte provat med fysiska bitar om jag skall vara ärlig.

I vilket fall - bra funnet....och en klar rapport till LDD-gänget. Fast jag tror det blir svårt för dem att fixa det, för det lilla spelet vi pratar om (0,1 mm) är mindre än storleken på kollisionsvolymerna som finns inne i de digitala klossarna.

andreaseldh

Tåghjulen 50254 och 55423c01 (som man märkligt nog bara hittar i Extended Mode) fungerar med rälsen 53401 men inte med 3228c.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.