Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Månadens MOC Maj 2018 - arbetstråd

Startat av Anders67, 05 maj 2018 kl. 12:38

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders67

Citat från: crowwlime_ skrivet 14 maj 2018 kl. 14:48

Min första MOC som kommer upp här på swebrick tillika mitt bidrag till Brixtars Spaceship challenge.


CS/RB-78 (aka "Rocket boy shuttle")

Ett rymdskepp inspirerat av cmf Rocket Boy , med tillhörande flagga.
Jag har lite konstnärliga friheter då jag utgick ifrån vindrutan 10312pb01.

Det hela började med att jag satte ihop två av ovan nämnda del med pins med stud för att färgen inte skulle skavas bort under förvaring.
Tyckte att det såg lite ut som en cockpit. Jag byggde en variant som jag inte var speciellt nöjd med, men som jag tyckte liknade om rocket boy.
Så jag byggde en ny från grunden som var mer hållbar och som liknade minifigen mer.

Det enda som prototypen och den slutgiltiga produkten har gemensamt är de två rutorna. Men inte ens de sitter ihop på samma sätt längre.
Raketen består av 84 bitar.






Det är ett stabilt bygge med hög swoosh-factor.
Det består av tre sektioner, motorn/fenorna och inredningen sitter ihop med toppen med hjälp av vindrutorna.





Anders67

Citat från: crowwlime_ skrivet 14 maj 2018 kl. 21:20
Inspirerad av alla små skepp i Exodus-utsällningen på Swebrickeventet byggde jag mitt andra bidrag till BRIXtars Starfighter Challenge.
En drös med starfighters i odefinerad skala.

Ber om usäkt för de något gryniga bilderna, använder en ifån 5s som har fått en del damm under linsen.
Borde investera i en riktig kamera. Men det nallar ju från ABS-budgeten..  ::)











Anders67

#17
Citat från: Betweenbrickwalls skrivet 20 maj 2018 kl. 11:57
Ytterligare en skyskrapa i mikroskala ihopknåpad för BriXtars och Archbricks Skyscraper Challenge.

Klassisk randig NY design i tan och LBG. Stegar och grille tiles bidrar till randigheten. Basen har ett par andra hus för att visa skalan. Den lilla gjutresten mellan två ninjagostjärnor föreställer en bil.




Anders67

Citat från: Magnus den store skrivet 22 maj 2018 kl. 19:40
Då är det väl dags att lägga till den här pjäsen. Det tog sin lilla stund för den var fruktansvärt tråkig att bygga, men den är klar sedan några månader. Har varit utställd fyra gånger (i olika versioner): Aeroseum i april, 2017; Varberg i november, 2017; Kinna i februari, 2018 och slutligen Huskvarna i april, 2018. Den får leva vidare ett tag till, medan jag sitter med andra byggen. Den var lite besvärlig att fota. Jag var tvungen att köpa en ny bakgrund. Dels var den för stor, dels var det fult med vit skyskrapa mot vit bakgrund.

Sockelbyggnaden byggde jag 5-6 gånger innan jag kände mig nöjd. Till slut hämtade jag inspiration från Göteborgs konstmuseum. Tornet är en tillbyggnad inspirerad av Max Brauns Weiss Tower och Willis Tower i Chicago.

Verklig data
Takhöjd: 1 098 mm
Antennhöjd: 1 270 mm
Antal grille tiles: 2 200 (vita), 4 (dbg)

Mikropolis-data
Takhöjd: 308 m
Antennhöjd: 358 m
Våningar: 67



Album: https://flic.kr/s/aHsmipMg18

byStfn

Citat från: byStfn skrivet 23 maj 2018 kl. 17:00
Här kommer ett digitalt bidrag jag drog ihop på jobbet nyss! Kommer byggas i plast förhoppningsvis innan månaden är slut men jag glömmer så lätt och ofta att posta så det här är bättre än ingenting :)



Anders67

Citat från: drdoddo skrivet 23 maj 2018 kl. 19:53
För er som var i Huskvarna är den ju inte helt ny. Fick som bekant tag på 3 stora muggar 1x2 plates i sand green och den här lilla historien svalde ca hälften av bitarna (ca 2600 stycken). Ger en rätt skön struktur på fasaden dock så det fick det vara värt. Ännu ett bidrag till RoSV :)

The library by Andreas Lenander, on Flickr

The library - rear view by Andreas Lenander, on Flickr

Anders67

Citat från: Magnus den store skrivet 25 maj 2018 kl. 00:13
Fortsätter med bilder på mitt nya brutalism-kvarter. Den långa byggnaden är en vidareutveckling av ett tävlingsbidrag i micropolis-tävlingen för 1,5 år sedan. Den höga byggnaden är en lek med olika fasadtyper. Jag skulle bara ha två olika fasader men mina grille-slopes tog slut. Det mindre kontoret är inspirerat av Buffalo City Court Building. Minsta huset är nedfarten till garaget.





Citat från: Stigge72 skrivet 24 maj 2018 kl. 15:26
För att  nämna något som inte nämnts här än, så Har ju TARDIS kommit med också, även om den inte är riktigt så stor... (på utsidan) ;)

Just ja, det är så den blå byggnaden heter. Den har faktiskt varit med ett tag, men tyvärr hade jag inte mark till den i Halmstad, så den fick stanna hemma. Det är en mod av den officiella modellen.

Anders67


Anders67

Citat från: Illuwatar skrivet 26 maj 2018 kl. 20:35
Detta med Brickheadz är skoj - försökte göra en som (någorlunda) liknar mig.

Trooper-headz har modifierats lite så de har korrekt proportioner nu (deras huvuden var lite platta förut).




Anders67

Citat från: drdoddo skrivet 30 maj 2018 kl. 20:49
Lattjade runt lite mer med CS microfigsen å fick ihop en liten mech. Sen tänkte jag att de behövde en rover också. Å har man en rover å en mech...så behöver man en hangar!

Classic space Microscale hangar by Andreas Lenander, on Flickr

Classic space micro-mech by Andreas Lenander, on Flickr

Classic space micro rover by Andreas Lenander, on Flickr

Anders67

Citat från: aukbricks skrivet 28 maj 2018 kl. 09:31
Mina tre bidrag till BriXtars tävling "Archbrick Skyskraper Challange". Renderingar men byggbara om man har bitarna. Fler bilder finns på min Flickr http://www.flickr.com/aukbricks.

Leaf Hotel






White Building






Tower of the Sea





Anders67

Citat från: Jesperrydhog skrivet 01 juni 2018 kl. 19:35
Nu har jag gjort min första Moc bilbana. Även några kompletta terränggående brandbilar. Jag har också byggt en Volvovalp 1344 och en Unimog dubbelhyttad brandbil.




Anders67

Fina MOC byggen i Maj.
  Denna månad utser vi stej123 / Emma med Emma och Stej bygger Firefly till månadens bygge.
Universums häftigaste skepp?!
Vilka detaljer, vilket sammarbete, wip-tråd i toppklass - absolut ett enastående bygge!

 

- Månadens MOCs -

                                                                                       

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.