Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad byggde du med LEGO idag? (ej officiella set)

Startat av sweMezza, 19 augusti 2010 kl. 01:28

Föregående ämne - Nästa ämne

insurrection

Citat från: Magnus den store skrivet 16 december 2018 kl. 08:20
Citat från: insurrection skrivet 16 december 2018 kl. 00:43
Space-byggare brukar ju vara pigga på att klippa i dekaler, men mindre vanligt med castle va?

Jag öppnade iaf idag och kunde inte hålla mig från att göra en riddare:

Smart idé. Är det etikett på hjälmen också?

Nej, den hjälmen är sån: . Lika mkt därför jag blev sugen på att göra en riddare!

andreaseldh

Inspirerad av denna Youtubefilm om Menger-fraktalen ...



... byggde jag en studless i plast av första ordningen och en med knoppar i LDD av andra ordningen. Men tyvärr måste man nog upp i tredje ordningen för att det ska bli riktigt intressant. Till det krävs endast 20 st kuber av andra ordningen om vardera ca 600 bitar ;)

swestar

WIP
Ett microscale serviceskepp (fronten på skeppet)  :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

swestar

#3633
Citat från: swestar skrivet 21 december 2018 kl. 20:31
WIP
Ett microscale serviceskepp
Uppdaterad, 95% klart.
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

swestar

#3634
En liten 2 små"Drone's" för Space Jam 2018!  :)

Uppdatering: Håller på med en basplatta... men jag vet inte om det blir så bra...
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Peter S

Citat från: andreaseldh skrivet 16 december 2018 kl. 14:03
Inspirerad av denna Youtubefilm om Menger-fraktalen ...

... byggde jag en studless i plast av första ordningen och en med knoppar i LDD av andra ordningen. Men tyvärr måste man nog upp i tredje ordningen för att det ska bli riktigt intressant. Till det krävs endast 20 st kuber av andra ordningen om vardera ca 600 bitar ;)
Med tanke på vad "han" byggde av visitkort borde det inte vara omöjligt. Men det återstår några ordningar innan det blir materielöst. Ju större, desto mindre material enligt teorin...
Men hur var det med Pi? Låt gå att han börjar på 4, men därefter 3, 5, 7, 8, 9. Serien känns lite slumpartad. Fortsätter den med n+1 därefter? Och hur vet vi att det går mot Pi?

andreaseldh

Citat från: Peter S skrivet 26 december 2018 kl. 23:14
Men hur var det med Pi? Låt gå att han börjar på 4, men därefter 3, 5, 7, 8, 9. Serien känns lite slumpartad. Fortsätter den med n+1 därefter? Och hur vet vi att det går mot Pi?

Nej han säger fel (och skriver samma fel i texten), det ska bara vara udda tal. Serien är en version av Wallis produkt för pi/2. Om man tar bort 2/1 får man en formel för pi/4. Gissa vad man ska multiplicera med sen...

ingels

Min fru hade byggt lite imorse när en annan låg och trynade (gick upp kl 12 och sen vart det bara en massa Netflixande)

Räknas detta som en MOC eller är det bara en söt gest? Jag tycker nog det passar i båda kategorierna
Min Legostad "Los Ingeles" kan ni läsa om i forumtrådenSwebrick.se

Mitt Lego byggande finns till vis del på Flickr

Joacim

Citat från: ingels skrivet 03 januari 2019 kl. 19:33
Min fru hade byggt lite imorse när en annan låg och trynade (gick upp kl 12 och sen vart det bara en massa Netflixande)

Räknas detta som en MOC eller är det bara en söt gest? Jag tycker nog det passar i båda kategorierna

Varför inte en söt MOC!? ❤️

Kwagge

Lego World anpassat två av fyra tågkurvor på mitt Tåglandskap..

Magnus den store

Jag har kommit till en punkt när jag inte längre kan skjuta på den där färgkartan som jag samlat på i några år. Dock är det svårt att bestämma färgernas ordningsföljd. Enklast är kanske alfabetisk ordning eller att följa Bricklinks struktur, men jag är inte nöjd med enkelt. Jag tänkte, i min naivitet, att det bara är att göra en färgcirkel, men när jag läste på lite, lite, lite om färger, insåg jag ganska snabbt att det är en hel vetenskap i sig. Det finns en uppsjö av system och modeller: RGB, CMYK, Munsell color system, HSV, Pantone Matching System (PMS), HSL, Natural Color System (NCS)...

Det känns odiskutabelt att färgrymden är tredimensionell med axlar såsom nyans, mättnad och intensitet för att ta ett exempel.

Så frågan är: I vilken ordning ska jag ha färgerna? Att bygga den i tre axlar är inte riktigt ett alternativ.

Häromveckan var jag på en middag med fem personer där jag tänkte att några har koll på färg. En före detta målare som numera jobbar i färgbutik, en arkitekt och tillika konstnär, och en som jobbar med mode. Tänkte att det var ett gyllene tillfälle att komma till rätta med färgerna, men det blev nästan slagsmål. Ofta går det att skapa en kedja med några färger, men det är alltid några som sticker ut. Dark Turquoise, Coral och alla sand-färger skapade mycket tjafs, eller frågan huruvida Light Yellow ska flyta ihop med Yellowish Green eller Tan.

Det slutade med att jag styckade upp färgerna på olika rader. Nu har jag i alla fall något som jag känner mig någorlunda nöjd. Coral är dock vilse i pannkakan.

De flesta bitarna är 3001:or men 11 bitar är mindre bricks eller plates.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Magnus den store

Har påbörjat en liten tavla för transparenta färger, men jag saknar några tiles för att slutföra den. Jag räknar Milky White som en transparent färg. Minns att det finns bakgrundsbelysta skyltar i Milky White, och då den släpper igenom mer ljus vill jag inte ha den tillsammans med de solida färgerna.

Tavlan ska klämmas in i en Ikea Ribba-ram. Jag har satt tiles på sidorna för att enklare kunna centrera den i ramen. Antagligen får jag komplettera med lite pappersremsor så att den sitter lite stadigare.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

insurrection

Inte ens en figbarf, men plötsligt såg jag bara detta för mitt inre och var tvungen att testa, antar det är gjort av nån annan redan men ändå!

BrickMe

Okej, kanske den här hamnar i en helt egen kategori kissekatter. Låt oss kalla den UniQorny ;)

humlan

Jag började lite.....  8)
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.