Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Rymdhangar till Exo Suit

Startat av Magnus den store, 31 mars 2019 kl. 23:30

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnus den store

I onsdags sonderade jag terrängen för ett nytt bygge. Har velat göra en hangar ett tag så i torsdags började jag bygga ganska oplanerat, och slutförde den i fredags. För mig är det här en speed build. Jag har gjort massor med misstag, hade nästan inga blåa bitar (så få att jag sket i blått), och jag har tvingats att kompromissa när jag inte hade rätt antal bitar.

Ska försöka fota den ordentligt kommande vecka, riva skiten, och bygga en ny hangar.

Saker som ska förbättras (checklista för mig själv):

  • Genomtänkt greebling.
  • Blått, blått, BLÅTT!
  • Trans-gult, trans-gult, TRANS-GULT!
  • Bättre integrering av modulskarven.
  • Etage?
  • Antydan av golvhiss.
  • Travers?
  • Bygga lämplig anordning för att äntra Exo Suits
  • Fler Exo Suits!
Exo Suiten är minus den långa antennen.

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Wolcker

Såg den nu i helgen och jag gillade verkligen den, först tror man att det enbart är lagt samma minifigs i samma rad men så kollar man närmare och ser att det är barn/dvärgar och olika hår osv, gillade verkligen den
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

Magnus den store

Citat från: Wolcker skrivet 01 april 2019 kl. 11:28
Såg den nu i helgen och jag gillade verkligen den, först tror man att det enbart är lagt samma minifigs i samma rad men så kollar man närmare och ser att det är barn/dvärgar och olika hår osv, gillade verkligen den

Tack, kul att den gillades.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Magnus den store

Lite bättre bilder på hangaren. Greebling är svårt. Lite tankar om vad jag gjort och några fel som jag upptäckt.

  • Konfliktpunkter: Om det var en riktig skjutdörr är den inte skjutbar.
  • Brick, Modified 1 x 2 Log, 30136, skapar en trevlig spalt.
  • Kompletterande detalj för skjutdörrar. Känns som en detalj som behöver vara med.
  • Samma orientering av den lilla punkten där gjutskägget suttit.
  • Upprepning av flera revolvrar i en följd. Ett vanligt knep för mig.
  • Spegling av två gevär.
  • Förskjutning av megaphone/torch.
  • Rördragning kolliderar med dörr. Klantigt!
  • Rördragning kolliderar ej med dörr.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Magnus den store

Förra hangaren är riven och en ny är under uppbyggnad. Den här versionen blir ungefär dubbelt så stor (136x42 studs). Skarven mellan modulerna döljs bakom kolonnerna. Återstår lite, men bygget står still tills nästa leverans.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Joacim

Wow snyggt med alla smådetaljer!

Boathill

Snyggt! Mycket detaljer men utan känslan att man bara kastat in småbitar lite random! :)

Magnus den store

Citat från: Joacim skrivet 18 april 2019 kl. 07:44
Wow snyggt med alla smådetaljer!

Citat från: Boathill skrivet 18 april 2019 kl. 08:36
Snyggt! Mycket detaljer men utan känslan att man bara kastat in småbitar lite random! :)

Tack, jag känner inte riktigt att jag hittat balansen än. Jag vill ha greebling, men jag vet inte riktigt på vilken nivå än. Hangaren bör inte se ut som ett maskinrum på ett fartyg, med en djungel av rör, vred, spakar och apparater. Lastutrymmet på ett ro-ro-fartyg ligger nog närmare vad som är rimligt. Samtidigt vill jag kötta på med mer.

Till nästa version ska jag försöka få till greebling som har en direkt funktion för antingen rummet eller drift- & underhåll av exo suits. Rummet behöver teknik för värme, ventilation, sanitet. Exo-skalen behöver en verkstad, reservdelslager, ett rum för vätskor och gaser med mera. Jag tagit en genväg på så vis att jag har stängda dörrar och luckor.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

insurrection

Kul projekt, älskar NCS-hangarer! En av de MOC-kategorier jag allra helst tittar på.  Tycker du har en schysst grund och bra med en plan för hur man ska fortsätta, jag ser fram emot att följa utvecklingen av detta bygge!

Citat från: Magnus den store skrivet 10 april 2019 kl. 19:13
Lite bättre bilder på hangaren. Greebling är svårt. Lite tankar om vad jag gjort och några fel som jag upptäckt.

5. Upprepning av flera revolvrar i en följd. Ett vanligt knep för mig.[/li][/list]
6. Spegling av två gevär.[/li][/list]
7. Förskjutning av megaphone/torch.[/li][/list]
CitatTack, jag känner inte riktigt att jag hittat balansen än. Jag vill ha greebling, men jag vet inte riktigt på vilken nivå än. Hangaren bör inte se ut som ett maskinrum på ett fartyg, med en djungel av rör, vred, spakar och apparater. Lastutrymmet på ett ro-ro-fartyg ligger nog närmare vad som är rimligt. Samtidigt vill jag kötta på med mer.

Till nästa version ska jag försöka få till greebling som har en direkt funktion för antingen rummet eller drift- & underhåll av exo suits. Rummet behöver teknik för värme, ventilation, sanitet. Exo-skalen behöver en verkstad, reservdelslager, ett rum för vätskor och gaser med mera. Jag tagit en genväg på så vis att jag har stängda dörrar och luckor.

Just den bilden med detaljerna 5-7 kan jag tycka lite sakna typ en "riktning" i grebblingen, det är liksom ett gytter men det för inte tankarna till funktion, precis som du skriver om att du funderar på att lägga till. Att alla detaljer där är ungefär lika stora sitter ungefär lika tätt överallt tror jag bidrar till detta.

Magnus den store

Jag personligen gillar den typ av gytter, men det blir fel i den här skalan. Det funkar nog bättre i en mikroskala. Ska fokusera på maskiner istället.

Testade bygga lite olika cisterner. Får se om jag får ihop något i den här versionen. En detalj som jag däremot kan få med är balkar. Proportionerna känns lite tokiga, men det i sig är inget konstigt när det gäller Lego. De behöver vara 10 plates höga, samtidigt som de täcks in med tiles på ovan- och undersida.


Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Magnus den store

#10
Version två får lov att vara klar. Kommer uppgradera den vid något tillfälle. Saknar fortfarande väldigt mycket bitar för att kunna realisera min plan.

Har läst eller hört någonstans att varje uniformsfärg representerar ett arbetsfält:
Vit = Upptäcktsresande
Röd = Pilot
Gul = Forskare
Svart = Rekognosör

När grön kom blev den mecha-förare.

Resten vet jag inte vad de är så där har jag bestämt själv.

Blå = Ingenjör
Mörkblå = Marinsoldat
Rosa = Administratör
Light Bluish Gray = Stab

Under utställningen på Aeroseum frågade någon efter Benny. Spaceship, Spaceship, SPACESHIP! Han får vara med i Borlänge. Eftersom jag frångått gul hudfärg har jag ersatt Bennys huvud med Robins dito. Funkar ok. Ville inte ge honom någon viktig arbetsuppgift, så han får dammsuga hangaren. Kanske inte så smart för dammsugarsladden håller på att trassla in sig i en exo-suit.

Har tre fordon där jag hämtat inspiration av , Radar Truck; , Space Digger; och , Surface Transport.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Myko

Citat från: Magnus den store skrivet 01 maj 2019 kl. 17:29Eftersom jag frångått gul hudfärg har jag ersatt Bennys huvud med Robins dito. Funkar ok.

För att bådas svenska röst görs av Christian Hedlund? ;)

Magnus den store

Citat från: Myko skrivet 01 maj 2019 kl. 17:51
Citat från: Magnus den store skrivet 01 maj 2019 kl. 17:29Eftersom jag frångått gul hudfärg har jag ersatt Bennys huvud med Robins dito. Funkar ok.

För att bådas svenska röst görs av Christian Hedlund? ;)

Hade önskat att så var fallet, men jag valde ett huvud som utstrålade Bennys personlighet. Alternativet var Barney Granit. Inte så likt men bättre än allt från LotR och SW.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Magnus den store

Dags att börja på Hangar 3.0. Har byggt lite prylar till verkstaden (skruvstäd, pelarborr, svarv, slipmaskin, verkstadskran) och pallar till lagret. Har också skissat på en lagerhylla som jag kommer gå vidare med. Vet dock inte bredd och höjd än. Tänkte först göra något med mer sci-fi-känsla, men det sker på bekostnad av igenkänningsfaktor, så det blir ett lager av det klassiska slaget.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

LelleB

Kul att få läsa dina tankar och titta på bilder där du förklarar vad du tycker du gjort fel och ska göra om i nästa version. Då kan  även jag lära mig av det du känner du kunde gjort bättre. :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.