Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[GBC] Svensken

Startat av andreaseldh, 11 maj 2019 kl. 00:44

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Jag har länge funderat på att göra en långsam GBC med löjligt stor inkorg, som man kan ha som utjämning efter Musikmaskinen. Min moddade Chicago visade sig inte leva upp till alla önskemålen. Dessutom vill jag ha något som klart skiljer sig från vad min namne brukar bygga.

Än så länge finns modulen endast i datorn och jag har ingen aning om det ens går att montera larvbandet elektroniskt (ingen fara, jag har provbyggt i plast så jag vet att jag har rätt antal och avstånd). På baksidan finns en lucka så att man kan mata ut bollarna i en specialbyggd burk.

andreaseldh

Tyckte den stora blåa ytan uppe till höger behövde piffas upp. Det blev inte tre men väl en krona!

andreaseldh

Nu har jag regnbågsbyggt och fintrimmat utväxlingen. 30 bollar går genom på strax under 30 sekunder på hastighet 4 och strax över på hastighet 3 (av 6 på en 9V tåggenerator). Inkorgen visade sig också vara för liten så jag mätte utrymmet i min transportlåda igen och det visade sig att jag kunde få rum med mycket mer. Nu är den totala längden 48 knoppar!

andreaseldh

Inte riktigt klar ännu, några SNOT-bitar runt kronan saknas ännu. Men jag tyckte idag var en bra dag att fota den!


P6060654 by Andreas Eldh, on Flickr


P6060657 by Andreas Eldh, on Flickr

Bitbyggd skylt för att ytterligare skilja från Andreas E som använder tryckta tile.


P6060658 by Andreas Eldh, on Flickr

Orkade inte leta efter blåa kugghjul så jag satte allt på insidan istället.


P6060659 by Andreas Eldh, on Flickr


P6060667 by Andreas Eldh, on Flickr

Burken har också fått en ansiktslyftning.


P6060661 by Andreas Eldh, on Flickr

En fiffig lucka för sladden.


P6060664 by Andreas Eldh, on Flickr

Transportsäkring av densamma.


P6060666 by Andreas Eldh, on Flickr

Det blev även två flaggor i olika byggtekniker.


P6060668 by Andreas Eldh, on Flickr

andreaseldh

Nu har jag äntligen fotat den helt färdig! Tyvärr ingen film ännu. Jag har säkert sagt det tidigare, en stillbild på en GBC är lika onödigt som ett färgfoto av en zebra. Kanske tar jag chansen och filmar den under Kloss på Kloss. Men idag tar jag bort "WIP" och anmäler den till månadens MOC juli!


P7260697 by Andreas Eldh, on Flickr

Nextuz

Nog borde väl utväxlingen ha varit med på utsidan :D ser ut som en vapensköld liksom :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.