Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Magnus den store bygger micropolis

Startat av Magnus den store, 30 december 2016 kl. 01:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnus den store

Nu vill jag ha en egen tråd för mina micropolis-byggen. Finns en risk att det blir många bilder. Först kommer lite repriser, men sen fyller på allt eftersom.


Halmstad 2016















Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Magnus den store

Micropolis-tävlingen 2016

Mitt första bidrag i tävlingen

Palpatine Tower








Arkitekturhöjd:119,8 m  43,66 bricks
Antennhöjd:128,9 m  47 bricks
Bredd/djup:18,3 m  8 studs
Byggår:1971 
Våningsplan:37

Två av mina favoritskyskrapor är Chicagos svarta jättar Willis Tower och John Hancock Center. Därför har jag själv velat bygga en svart, glänsande skyskrapa. Namnet och logotypen på fasaden skvallrar om att det är Sith-orden och Galaktiska Imperiet som huserar i byggnaden.

Jag har valt en ganska enkel design på tornet. För att skapa lite liv i fasaden har jag använt fönster (60592) för att skapa indragna balkonger. Jag har också tre teknikplan för värme, ventilation, sanitet, el, it, hissrum och allt vad det kan vara. Dessa plan är byggda med grille brick istället för glas, för att visa på en annan användning och annan fasadtyp. Vidare är lobbyn och takvåningen indragna en halv brick. Tornet är krönt med ett takfönster (3960pb013), två antenner och två turntable-baser (3680). Ena antennen är Siths klassiska trans-röda färg och jag tänker mig att den är belyst i rött. Turntable-baserna föreställer ventilation.

Hela tornet är delbart i tre moduler för smidig transport. Väggarna har byggts i två lager där jag har trans-black ytterst och ett svart lager innanför. Anledningen är att jag inte vill ha en någon genomsikt. Det kräver lite fler bitar men resultatet blir också snyggare (imho).


Överblick


Detaljbild på taket med tekniska installationer och det mäktiga takfönstret.


Glasstaty av Kejsar Palpatine. Entrén är rensad från all växtlighet för att inte skymma eller förringa den store ledaren Kejsar Palpatine. Växter är ej heller förenligt med Galaktiska Imperiets värdegrund.


Mitt andra bidrag i tävlingen och ett försök till brutalism.

Stalig byggnad








Arkitekturhöjd:34,8 m  12,66 bricks
Antennhöjd:45,7 m  16,66 bricks
Bredd/djup:27,4 m  12 studs
Byggår:1959 
Våningsplan:Antagligen 7 men officiella uppgifter saknas.

Det är någon form av myndighetsbyggnad men verksamheten är okänd. Den omges av diverse barriärer för att hindra bilar att forcera fasaden. Taket är utrustat med kommunikationsutrustning och fläktar för ventilationen.

Jag gillar inte kanten på cirka en halv plate som finns på slopes, så för att få en jämnare övergång, i den lutande fasaden, har jag förskjutit respektive rad med 1,5 plates. Se den vänstra respektive den högra detaljen i andra bilden.


Statlig byggnad men okänd verksamhet.


Förklaringar på engelska.


Taket med dess tekniska utrustning.

Det här bidraget publicerades av TBB:
http://www.brothers-brick.com/2016/12/11/the-brutalist-architecture-of-the-surveillance-state/


Mitt tredje bidrag i tävlingen med små, små, små drag av art deco. Egentligen tänkte jag byta ut två takpaneler så att samtliga är två studs långa, men jag kan inte vänta längre på min beställning. Så det får bli såhär.

Kontorsbyggnad








Arkitekturhöjd:72,2 m  26,33 bricks
Antennhöjd:82,3 m  30 bricks
Bredd/djup:22,9 m  10 studs
Byggår:1938 
Våningsplan:15

Jag har hämtat inspiration från Amerikanska art deco-skyskrapor med sina blockformer och terrasser. Jag gick dock inte djupare in i stilen med sina dekorativa former, spiror och ståtliga entréer. Fick endast plats med två terrasser. Det är inte lätt att få plats på en enda modul.  :-\

Jag har gjort en ganska komplicerad terrass då jag bara ville ha den två studs djup, samt att muren skulle vara så tunn som möjligt (en plate). Dessutom är den bara en plate hög. Vidare har jag skjutit golvet under fönsterna, för att täcka för fula hålrum. Det var nödvändigt då fönsterna dels har en offset på en halv plate, dels är grille tiles.

En annan svårighet är att jag ville att fönsterna skulle byggas in i valv, och det är anledningen till att de har en halv plates offset. Vidare är vidden i det hålrummet bara 1,5 plates. Jag hittade en lösning på nätet (fjärde exemplet), men den krävde tyvärr lite för stor plats, vilket inte gick ihop med mina fönster på kortsidorna. Jag behövde en annan lösning, vilket visas i tredje bilden. På kortsidan kunde jag helt enkelt byta ut en inverterad bracket på vanlig bracket.


Överblick


Närbild på tak och terrass.


Konstruktionsdetalj

Mitt fjärde och sista bidrag i tävlingen.

Studentbostäder i f.d. vattentorn.







Arkitekturhöjd:131,7 m  48 bricks
Bredd/djup:18,3 m  8 studs
Byggår:1876 
Våningsplan:34

Någorlunda inspirerad av ett Italienskt klocktorn, men det här är ett före detta vattentorn och lager, som byggts om till studentbostäder.

Till skillnad från mina tidigare två byggen är detta ett relativt enkelt bygge. Dörrarna och några detaljer på taket har snottats i en nivå. Det förra bygget använde jag snot, på snot, i både två och tre nivåer. Det enda som är anmärkningsvärt med det här bygget är antalet bitar - 1 744 stycken för att vara exakt. Dock exklusive basmodulen. Mestadels är det plates 1x2 följt av headlight bricks. Det kändes i fingrarna efter ett tag men det var det värt.


Överblick


Kronan på tornet. Det går att skymta en liten dörr bakom pelarna.


Kafé och lite planteringar i markplan.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Magnus den store

Har byggt två hus med tiles n' snot-tekniken. Jag vet inte om det heter så, men det är vad jag valt att kalla den för. Båda husen lider av det råder toleransskillnader, vilket syns på det svarta huset. Jag kunde dölja det på det vita huset, men på det svarta huset har jag satt fast gavlarna med clips. Första byggnaden har balkonger som löper längs med fasaden. Djupet är en halv plate vilket motsvarar 0,46 m. Det är ju ganska smala balkonger men jag tänker mig att man öppnar flera stora fönsterdörrar som sträcker sig över hela balkongen.


Hotell

Byggteknik:

Steg 1


Steg 2

I andra huset använder jag en annan av lösningarna. Det är ett bostadshus med kafé i bottenplan, återvinningsplats och ett inglasat hisschakt på gaveln. Nackdelen med tekniken är att man måste täcka för övriga sidor, och då blir fasaden lätt tråkig. Kanske passar husen bäst som mellanliggande byggnader?


Bostadshus

Byggteknik:
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

byStfn

Verkligen superfina hus! Oerhört kompakt feeling!

pareriksson


Nybohov Creation Ltd.

Mycket stilrena!

Bra att du delar med dig av bygglösningar som kan vara användbara.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Magnus den store

Citat från: byStfn skrivet 30 december 2016 kl. 09:46
Verkligen superfina hus! Oerhört kompakt feeling!
Citat från: pareriksson skrivet 30 december 2016 kl. 11:29
Stiliga byggen! :)
Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 30 december 2016 kl. 11:59
Mycket stilrena!

Tack, så mycket.

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 30 december 2016 kl. 11:59
Bra att du delar med dig av bygglösningar som kan vara användbara.

Känns som om det är halva vitsen med att dela med sig av bilder. I alla fall när det är invecklade byggmetoder. Det är en sådan sak som jag själv vill veta. På tal om det. Så här har jag förskjutit bottenplanet i det vita huset:



Samma princip som Emma använder i sitt mästerbygge.


Fortsätter med ett kontor som jag inte själv designat, utan bara anpassat till micropolis. Det är en B-modul med infart till en parkering.


Vems kontor?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Wolcker

Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

Magnus den store

#8
Har testat med lite olika fasadlösningar. Det här är till en byggnad som kommer vara lite större till ytan och vara mellanliggande.


Fasder.


1. Fasaden har en offset på 0,5 plates och taket ytterligare 0,75 plates.
2. Fasaden har en offset på 0,5 plates och taket 0,5 plates tillbaka.
3. Fasaden har en offset på 0,25 plates och taket 0,25 plates tillbaka.

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

AndersI

Både på 1:an och 3:an ser det väldigt massivt ut ovanför fasaden, medan 2:an ger ett mycket nättare utseende. Frågan är vad du strävar efter...

Magnus den store

Jag vill ju både äta kakan och ha den kvar. Jag vill ha lite liv i fasaden med en förskjutning, jag vill ha ett litet överhäng på taket och jag vill ha det nättare taket. Så jag gjorde så här idag:


Fasad 4

En stud tjockare och det går åt lite fler bitar. Samtidigt får jag en halv plates förskjutning i fasaden, och ytterligare en halv plates förskjutning i taket. Möjligen byter jag ut Erlingen mot en Technic brick.

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Magnus den store

Dags att presentera ett kommande bygge. En modulbaserad skyskrapa influerad av Weiss Tower. Jag har mer och mer gått över till att dela upp mina byggnader i sektioner. Jag behöver inte bygga eller köpa alla bitar på en gång, utan jag kan ta det lite pö om pö. Blir inte heller lika uttråkad av de monotona byggmomenten. Jag har några mål med den här byggnaden:

1. På lång sikt ska jag nå milstolpen 1 m.
2. Jag ska göra det med färre bitar än vad jag brukar använda.
3. Färre synliga bitar i fasadliv. Därför använder jag corner brick istället för brick 1x1 + 1x2, samt brick 2x2x3 istället för tre stycken brick 2x2. Behöver bara övertyga Lego att producera större grille tiles.  ::)


Modulbaserad skyskrapa.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

andreaseldh

Mycket fiffigt, ska bli intressant att följa!

Magnus den store

Citat från: andreaseldh skrivet 20 februari 2017 kl. 23:28
Mycket fiffigt, ska bli intressant att följa!

Tack så mycket, men fiffigare blir det. För att göra det mer stabilt kommer jag kopiera Willis Towers buntade rörstruktur (bundled tube structure). Dock kommer jag bara bunta respektive modul enligt bilden nedan. Basen kommer vara 18x18 studs och toppen 10x10 studs. För stunden har jag testbyggt en skrapa på 45 bricks (10x10), men med en kärna som är solid så till vida att den uppbyggd med paneler, bricks och dörrkarmar. Gjorde en BL-beställning igår så min skrapa kommer att bli vit. Inte tan som jag ursprungligen tänkt. Det var utbud och bitpris som fällde avgörandet.


Modulbaserad skyskrapa i storlek large.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Magnus den store

Jag skulle vilja ha lite mer reklam i staden. Inte för att jag tycker att det är något positivt i stadsbilden, men jag tror att det lyfter detaljnivån på Pluppsala. Därför har har jag suttit lite i Photoshop.


Billboardreklam i Pluppsala


Framtida butik och reklamtavla.

Har även lust att bygga ett möbelvaruhus, men jag anar att det kommer en stämning med posten lika snabbt som Postnord hinner dela ut den.  ::)


Brickea möbelvaruhus
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.