Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Dold motoriserad kanon till försvarslinjen

Startat av Nilsson.calle, 12 januari 2018 kl. 21:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Nilsson.calle

Efter en lång höst med byggande på spridda lediga stunder har jag äntligen lyckats fixa lite bilder.

Grundidén var en motoriserad kanon som skulle ligga dold under marken och sedan kunna hissas uppnär den ska användas.
Jag började att bygga kanontornet och sedan fortsatte jag med basen och styrningen av kanonen.
Efter det byggde jagh mekanismen som hissar upp och ner hela tonet med sin bas. Valet föll på en vinsch i varje hörn då det var enklast att få till.
Det sitter också två strömbrytare som hindrar att man kör tornet när den är inte är helt upphissad.

Detaljbilden på undersidan visar motorn som sköter luckan som täcker kanonen när den ska vara dold.
På första provbygget av den delen så vred den sönder sig själv när den kom till ändläget eftersom snäckväxeln är ganska stark.
Pga att det är väldigt trångt så fick jag bygga en egen slirkoppling då den vanliga 60c01 inte fick plats.

Det som ska hända härnäst är att jag fixa till berget på sidan närmast kanonen och bygga en bättre ovansida på täckluckan.
På sikt finns också en plan att bygga en stidsledningscentral, logement och annat som kan finnas nere i berget.
Men innan jag tar tag i det försöker jag nog bygga modulerna med bergssidorna.

Tanken är att bygget ska ingå i mitt tidigare bygge Utpost http://www.swebrick.se/index.php?topic=10221

Förslag och glada tillrop är som vanligt välkomna  :)



mortil

Snyggt.  :)

Hur ser marken ovanför ut när tornet är nere ?
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Magnus den store

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Ozp


Nilsson.calle

Citat från: mortil skrivet 12 januari 2018 kl. 22:03
Snyggt.  :)

Hur ser marken ovanför ut när tornet är nere ?

Tack
5:e bilde nerifrån ger en uppfattning om det ser ut(DSC_5156_800px.jpg ), men jag ska jobba mer på att snygga till den delen som täcker hålet, nu har jag mest slängt på lite bitar slumpvis

Citat från: Magnus den store skrivet 12 januari 2018 kl. 22:03
Som taget ur en Bond-film. Grymt!

Tack, det var lite av den visionen jag hade.

mortil

Aaah  de missade jag . 

Riktigt snyggt :P  Me like it bigtime
Lego är avkoppling.

Technic är livet.


Anders67



Joacim


Nextuz

Jäklar mig :D ingen dålig konstruktion det där :D

stej123

Riktigt häftigt!

Har haft en liknande idé fast en radarstation istället. Som ploppar upp och snurrar runt. Ska bli kul att se det här live!

Zilmrud

//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

Nilsson.calle

Citat från: Joacim skrivet 15 januari 2018 kl. 11:33
Kustartilleriet! Härligt bygge!

Tack

Citat från: Nextuz skrivet 16 januari 2018 kl. 11:14
Jäklar mig :D ingen dålig konstruktion det där :D
Tack
Det är det mest komplexa bygge jag gjort hittils. Vägen har varit lång och bitvis svår då vissa delar har blivit ombyggda ett flertal gånger, men det är väl en del av charmen med ett sånt här bygge.  :)

Citat från: stej123 skrivet 16 januari 2018 kl. 13:21
Riktigt häftigt!
Tack
Har haft en liknande idé fast en radarstation istället. Som ploppar upp och snurrar runt. Ska bli kul att se det här live!

Har också haft en ide om en radar som  likt kanonen ska kunna hissas upp och ned, men vi får väl se om det går att få ihop med det som är byggt så här långt.

Citat från: Zilmrud skrivet 16 januari 2018 kl. 13:57
Det där var riktigt läckert!

Tack

micke

Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.