Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] SUPREMACY - Mega Class Dreadnought

Startat av BerraBZ, 21 december 2018 kl. 16:28

Föregående ämne - Nästa ämne

BerraBZ

Nu har jag pusslat i ca tre månader sedan jag fick min LUGBULK levererat. Och tack vare det kunde jag färdigställa höstens projekt. Det tog bra mycket längre tid än tänkt med all ljussättning. Under resans gång fick jag bygga tillbaka, bygga om, ändra och förstärka en hel del. Bygget gick sakta framåt, men nu är det klart.

Det har blivit ett spaceship. Snokes Boudoir, den ända Mega Class Dreadnought - Supremacy. 60,5 km bred (eller 260 studs), sex dockingstationer på utsidan, två stycken på insidan, som gömms bakom avtagbara paneler. Sammanlagd 8 små Resurgent Class Star Destroyers. Medans det gigantiska skeppet ha en mycket låg Swoosh-Faktor, så kan man bjuda sju av sina vänner. Var och en får en liten stjärnkryssare i handen och så säger ni PEW-PEW och swooshar som galningar genom huset för att sedan stoppa dem tillbaka i sina dockingportar.

Ljus, så hela rummet är dimmat i en elektrisk neon-färg.

Glad jul på er.

o0ger

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Sydby


Myko


Boathill

Fantastiskt! Kan du inte berätta mer om hur du byggt ljussättningen? :)

Kakan

Imponerande bygge och snygg ljussättning.

mortil

Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Anders67


BerraBZ


BerraBZ



BerraBZ

Citat från: Boathill skrivet 21 december 2018 kl. 22:24
Fantastiskt! Kan du inte berätta mer om hur du byggt ljussättningen? :)
Tjingeling Bothill! Ja du, ljussättningen. På framsidan sitter det förstås en LEDs-strip bakom transparenta plates, men det har du säkert listat ut själv. Det mesta tiden investerades i att klura ut hur jag ska få motorerna att brinna. Det är ju ändå 32 styck. I slutet köpte jag ett gäng med 500 röda LEDs. Felet bestod tyvärr i att jag snålade på absolut fel ställe. Det visade sig nämligen att LEDsen behövde en spänning på 2,2-2,4 V. (Jag hade en annan parameter i huvudet, när jag beställde) Och ta mig fan om de fick 2,6V. Då brann de sönder. Och för helvete kunde jag inte sätta de i rad vid 12V heller. Då brann de sönder med en gång, diod för diod. Nej, i slutet så fick jag löda ihop de både parallelt och i rad och lägga en AC/DC med 5,4V. Krångligt, det låter! Jag. Men varför göra det enkelt om man kan krångla till det? haha Och hela processen 32 gånger. Ska visa upp lite bilder senare hur jag gjorde. Resten av belysningen är i princip delade och avklippta LEDstrips bakom transparenta klossar. Det är sedan bara en utmaning att gömma alla kablar. Nästa gång borde jag bara fundera UNDER(!!) bygget vart alla små kablar ska vara (osynliga) istället för klura efteråt. Det hade varit mycket enklare! I alla fall, jag ska ta några bilder de närmaste dagarna och lägga upp i en annan tråd. Håll utkik.

BerraBZ




LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.