Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Klossfestivalen 5-7 juli 2019 Örebro - Anmäl er här!

Startat av klossbutiken.se, 19 mars 2019 kl. 15:30

Föregående ämne - Nästa ämne

klossbutiken.se


Klossfestivalen – en värld av LEGO-klossar! 5-7 juli 2019 på Conventum Arena Örebro

Kära Vänner! Nu är det dags igen för Klossfestivalen – femte året! Ett LEGO-event för hela familjen! Flera tusen kvadratmeter och 14 meter i tak. För LEGO-fans av LEGO-fans. Öppet fre kl.10-17 och lör-sön kl.10-16. Vi kommer nedan att använda ungefär samma text som förra året, men med lite justeringar.

Vi vill som vanligt få in flera fantastiska LEGO-byggen precis som åren innan. Också gärna rörliga byggen såsom tåg och Great Ball Contraption. I år kommer vi precis som förra året att ha en ansökningsprocess där vi kommer att gå igenom de byggen som anmäls för att se hur de passar in och ska layoutas in i rätt miljö etc. Samma upplägg som förra året dvs en karta/layout blir klar, så när ni kommer och ska ställa upp allt, så är alla bord på plats som de två senaste åren. Vi har upplevt det som mycket positivt från er utställare. I år vill vi att om man ställer ut ska man ha byggen på plats under alla tre dagarna dvs fredag-söndag.

Har ni redan nu frågor/funderingar/förslag på förbättringar, så tveka inte att höra av dig – bästa är i denna tråd så alla kan ta del av det.

Anmälningsprocessen för era byggen (deadline 16 juni)

I år är det två olika formulär som ni fyller i. Precis som förra året. Anmälan Utställare och Anmälan av byggen.

Anmälan Utställare   https://goo.gl/forms/wQJP8BOVitHIysVP2

Anmälan av byggen   https://goo.gl/forms/jj7Undncik5x8mp73

Vi ser gärna att det är egenskapade byggen till största delen. Officiella set kan vara intressanta om de byggts om och modifierats eller att man har en större samling som kan vara intressant för besökarna såsom t.ex. Classic Space eller liknande.

Arrangörerna förbehåller rätten att vid behov neka utställare/objekt från att delta. Vi kommer ställa vissa krav på kvalitet och skick på utställda objekt samt undanbeder byggen som kan upplevas som stötande eller på annat sätt bedöms som olämpliga. Och självklart endast LEGO original dvs inga moddade bitar eller målande eller liknande. Även detta år kommer utrymmet att vara begränsat vilket gör att vänta inte med att anmäla era byggen, utan gör det direkt. Vi kommer i år att ha fler aktiviteter inne på Klossfestivalen då vi hela tiden vill vidareutveckla upplevelsen för besökarna. Vi kommer att prioritera större, detaljrika byggen och CB:n. Detta betyder inte att andra byggen nekas utan mer att vi i år inte kan garantera att alla kommer att få plats. Däremot kan utställare med endast ett bygge som är mindre än 16x16 platta nekas. Men vi har inte något år tidigare nekat någon från att delta och hoppas inte på det i år heller.

I anmälningsformulären kommer de flesta frågor att besvaras som ni ev. har, så klicka på länkarna och gå in och anmäl er redan nu!

Utställningen kommer att se ut och innehålla följande:

·         Bord 70x180cm med svarta dukar som finns på plats – obegränsat antal
·         Rejäla staket som skärmar av borden mot besökarna med plats att gå emellan
·         Olika inhägnade öar som sist – smidigare för besökare och utställare.
·         En egen VIP-lounge-del i separat byggnad som förra året för utställare dit man kan smita undan och sitta ner och ta en kopp kaffe eller två och prata med likasinnade
·         MOC-kort kommer att styras upp och printas på ett styvare papper
·         Utställarkort/namnskyltar att fästas på tröjan kommer att finnas så blir det lättare för besökare att se vilka som ställer ut för er som inte har egna byggda
·         Infofolder kommer att distribueras digitalt innan eventet med all praktisk info
·         Samma superbra in- och urlastning via den bilburna korridoren intill mässhallen

Bygga upp sina byggen kan man göra från torsdag 4 juli från morgonen fram till kl.22 på kvällen. Nedpackningen sker under söndagen 7 juli kl.16-20. Vi har möjlighet att ta emot era byggen och material under veckorna innan genom Klossbutiken.se som vissa gjorde förra året. Flera har redan efterfrågat möjligheten om vi kan förvara era byggen direkt efter Swebrick-utställningen i Borlänge och det är inga problem. Vi löser så vi kan vara på plats under söndagen 6 maj och ta emot byggen i Klossbutiken i Örebro.

Milersättning utgår till er för dubbelresor dvs för den extra resa det innebär att åka tur och retur Örebro en extra gång och ställa upp sina byggen. Ta det med Fredrik på plats under Klossfestivalen så får ni ersättningen direkt på söndagen som förra året.

Anmälan Utställare   https://goo.gl/forms/wQJP8BOVitHIysVP2

Anmälan av byggen   https://goo.gl/forms/jj7Undncik5x8mp73


Ersättning för utställare som blir utvalda:

- Entré till eventet gratis för deltagande utställare med familj alla dagar
- All mat för utställaren ingår när man är på plats dvs lunch och middag. Frukost sker på Scandichotellet mittemot Conventum för dom som bor i Klossbutiken eller kommer långväga ifrån, lunchen sker i VIP-loungen som förra året dvs ingen kö, middag inhandlas själv (torsdag&lördag) och ersättning utgår med 100kr/dag mot kvitto – ersättning erhålles på söndagen som förra året (utställarmiddag fredagkväll)
- Boende finns kostnadsfritt i lokal hos Klossbutiken.se i Örebro som alltid. Men man bör ta med sig liggunderlag/madrass och sovsäck/sängkläder. Transport mellan eventet och boende kan ordnas, men bäst att man löser det som senast genom samåkning. Om man vill ha detta boende fylls det i ansökan
- Fredag kväll kl.19-23 sker en gemensam middag för utställare och arrangörer inne på Conventums övre restaurangdel med buffé och dryck. Även i år kommer det att ske Sveriges bästa LEGO-lotteri – endast för de som deltar på middagen.
- Extra bra mässpriser för utställare på eventet 25% och i Klossbutikens fysiska butik 25% på ord.priser
- Alla som blir utvalda att ställa ut får direkt på plats ett presentkort på 500kr att handla för i mässbutiken eller i Klossbutikens butik
- Utställare får fribiljetter till Gustavsviks upplevelsebad i Örebro under festivalen som tidigare år
- Alla utställare kommer i år att få rösta på de byggen man gillar bäst under fredagen. Dessa röster sammanställs inför fredagens utställarmiddag där det blir prisutdelning med fina priser till de 5 som fått flesta antal röster.

- Betalande Swebrickmedlemmar som är deltagare som inte själv ställer ut men som ställer upp några timmar som utställningsvärd kommer att få fri entré. Anmäl er i deltagarformuläret.


Sedan hoppas och tror vi på att man deltar på Klossfestivalen utifrån drivkraft, intresse och att man vill vara med i ett stort roligt LEGO-format mer än att man kommer för en ersättning. Vi har genom åren fått mycket fin feedback från er gällande de förmåner som mat, boende etc. som vi försökt förfina. Vi är mycket tacksamma för det.

Hotell – ska ni boka, så gör det snabbt! Det blir alltid väldigt tidigt uppbokat för långt resande besökare.

Har ni själva tankar och idéer om vad man skulle kunna ha för aktivitet på Klossfestivalen och/eller typ av workshop för att lära ut – tveka inte att anmäla er i deltagarformuläret så tar vi det därifrån.

Anmälan Utställare   https://goo.gl/forms/wQJP8BOVitHIysVP2

Anmälan av byggen   https://goo.gl/forms/jj7Undncik5x8mp73


Har ni frågor/funderingar så bara skriv i denna tråd. Eller maila till bokning@klossfestivalen.se

Har jag missat något som vanligt? Säkert! Bara återkom med frågor!


OBSERVERA! Denna tråd är levande och det kan tillkomma info och uppdateringar och ändringar - vi ska försöka vara supertydliga när detta sker.

Ha en underbar vecka!

/Fredrik Novak
Klossfestivalen 2019

bokning@klossfestivalen.se
www.klossfestivalen.se
www.klossbutiken.se är störst på Lego i Sverige! Välkomna in!

klossbutiken.se

Hej alla fina!  :)

Hoppas ni som har tänkt anmäla er gör det snart - det har kommit in ett gäng redan. Men vänta inte för länge bara.

Vi har även på gång med en annan LUG-grupp som tänkt ställa ut + en känd storbyggare från Tjeckien kommer + två till byggare från Tjeckien. Superkul att Klossfestivalen sprider sig och att fler hör av sig.

Jag dyker upp i Borlänge under lördagen 4 maj och hälsar på. Ifall någon har frågor/funderingar eller liknande.

Ha en fin helg!

Fredrik Novak
Klossfestivalen.se
www.klossbutiken.se är störst på Lego i Sverige! Välkomna in!

mortil

16 Juni..  Hmm.  Då kanske man hinner klart med senaste projektet tills dess :P
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Anders67

Då var det anmält och bokat på Scandic rakt över gatan, Det blir kul!

Gideon

Citat från: Anders67 skrivet 28 april 2019 kl. 14:39
Då var det anmält och bokat på Scandic rakt över gatan, Det blir kul!
Hmm, undrar om man står ut med att vara där med en 6-åring hela eventet...?
Annars får det bli ett par kortare vändor ner i år.

Magnusengstrom

Citat från: Gideon skrivet 28 april 2019 kl. 15:46
Citat från: Anders67 skrivet 28 april 2019 kl. 14:39
Då var det anmält och bokat på Scandic rakt över gatan, Det blir kul!
Hmm, undrar om man står ut med att vara där med en 6-åring hela eventet...?
Annars får det bli ett par kortare vändor ner i år.

Det kommer du säkert, det finns många andra barn där så du kommer säkert inte se barnet på hela helgen.

TeamHansson

Citat från: klossbutiken.se skrivet 26 april 2019 kl. 17:59
Jag dyker upp i Borlänge under lördagen 4 maj och hälsar på. Ifall någon har frågor/funderingar eller liknande.

Ha en fin helg!

Fredrik Novak
Klossfestivalen.se

Jag hade gärna pratat lite med dig där om att ställa ut och filma i år,
då det körde ihop sig för mig förra året.
(Det är jag som filmar AFOL-serien och var där med Brixtar 2017)

byStfn

Jag har helt förträngt om jag anmält mig i formuläret - kan det kontrolleras?

Gideon

Citat från: byStfn skrivet 06 maj 2019 kl. 10:37
Jag har helt förträngt om jag anmält mig i formuläret - kan det kontrolleras?
Du har anmält dig :)
(Fredag förmiddag, Fredag eftermiddag, Lördag förmiddag, Lördag eftermiddag, Söndag förmiddag, Söndag eftermiddag
Stop-motion)

klossbutiken.se

Hej igen!

Det var superkul att vara förbi Borlänge i lördags och få se SBs årliga utställning. Även om mina knappa tre timmar gick lite väl fort...
Jag träffade många gamla bekanta och en hel del nya ansikten - kul! Däremot var det flera som jag missade och inte hann träffa/prata med. Mycket tråkigt, men sådant som händer när tiden rinner iväg. Inte meningen att verka dryg  ;)  :-*

Det var positiva besked från många av er gällande Klossfestivalen nu i sommar vilket känns fantastiskt kul! Glöm bara inte att ni går in och anmäler er och era byggen.

Ha en fortsatt underbar vecka!

Fredrik Novak
Klossfestivalen.se
www.klossbutiken.se är störst på Lego i Sverige! Välkomna in!

jemakrol

Tyckte jag såg dig flimra förbi, kul att det verkar bli en Klossfestival i sommar!

Clarmo

Citat från: jemakrol skrivet 06 maj 2019 kl. 23:00
Tyckte jag såg dig flimra förbi, kul att det verkar bli en Klossfestival i sommar!

Kommer du?

jemakrol

Inte som utställare åtminstone.
Skulle verkligen vilja komma förbi men vet inte än om det är möjligt. :/

Jesperrydhog


Gideon

Fattar inte att det redan är 5-års-jubileum?!
Anmält mig nu :)

Får dock se om/hur mycket jag kommer kunna ställa ut i år, och kommer behöva ha med mig åtminstone min 6-åring.
Men utifrån förutsättningarna hoppas jag vara med en del i alla fall och hon börjar ju vara en del av målgruppen? :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.