Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad byggde du med LEGO idag? (ej officiella set)

Startat av sweMezza, 19 augusti 2010 kl. 01:28

Föregående ämne - Nästa ämne

lindyhep

Nä, byggt har jag inte gjort men däremot började jag försöka sortera ut bitar till (Fire House från 1973) efter att ha hittat en 915p01 som sambon haft som liten och som fanns kvar hos hans föräldrar.

Anna

Igår kväll försökte jag få ordning på gyrosensorn till NXT, gjorde Segway, den självbalanserande roboten hämtad ifrån http://www.hitechnic.com/models, det blev inte bättre då jag råkade vända på sensorerna men sen efter lite nedladdning och ombyggnad så fick jag ordning på det hela. Det är häftigt att se att gyrofunktionen fungerar och roboten kan balansera, dock är det lätt hänt att man drar iväg lite för kraftigt med spakarna på kontrollen. Nu säger "han" även Game Over vid ramlande.

Frågan som följer är dock, vilka häftiga kreationer kan jag använda denna sensor till?

Skafte

Har byggt och framför allt lekt med sorkens julklapp , Trash Compactor Escape:



Har insett värdet av "play features" på sistone...

(Hint hint: ser ni hur bra det blir att länka en bild från Bricklink och hur mycker mer direktinformation man får av bilden än om man bara länkar setnumret? Inte tar det särskilt lång tid heller. Hint hint.)

lindyhep

#1158
Citat från: Skafte skrivet 29 december 2011 kl. 10:39
Har byggt och framför allt lekt med sorkens julklapp , Trash Compactor Escape:



Har insett värdet av "play features" på sistone...

(Hint hint: ser ni hur bra det blir att länka en bild från Bricklink och hur mycker mer direktinformation man får av bilden än om man bara länkar setnumret? Inte tar det särskilt lång tid heller. Hint hint.)

Fast....bilden är så pytteliten att jag inte får ut så mycket info ändå ;) Så nu susar jag till bricklink och tittar närmre :)

Edit: testade och det syns bättre om man länkar till popup-bilden på bricklink

Pekblom

Jag och sonen har byggt klart 4184 The Black Pearl och 4195 Queen Anne's Revenge. Vardagsrumsbordet är numer ett hav där häftiga sjöslag tar plats. Sonen undrar om det inte kommer fler båtar? Jag har inte vågat visa honom bilder på 10210 Imperial Flagship än men jag kanske borde köpa ett till honom när han fyller år om intresset finns kvar.

Skafte

Citat från: lindyhep skrivet 29 december 2011 kl. 20:32

Fast....bilden är så pytteliten att jag inte får ut så mycket info ändå ;)

OK, OK, men även en liten bild säger mer än tusen... eh fyra siffror!  ;)

OT har jag (återigen, med sonen) byggt Mack's Team Truck:



Eller som jag vill kalla den: Klistermärksbilen från Helskotta. 26 dekaler skulle sättas dit, med bra passning och allt. Det gick hyfsat, men vissa grejer hade jag GÄRNA sett en annan lösning på. Men man vet ju varför det är som det är. Suck.


shutter

Monterade rälsen med skruv på OSB-skiva, som jag först klätt med lakansväv från IKEA. Nu kan jag lyfta bort hela skivan med spårovalen kvar och ställa mot väggen nästa gång det kommer gäster som skall sova över...

Tie Fighter

Citat från: shutter skrivet 07 januari 2012 kl. 14:06
Monterade rälsen med skruv på OSB-skiva, som jag först klätt med lakansväv från IKEA. Nu kan jag lyfta bort hela skivan med spårovalen kvar och ställa mot väggen nästa gång det kommer gäster som skall sova över...

Vad smart!

shutter

Nu bygger jag upp passande officiella modeller till min TÅG-värld. Väntar på bitar i rätt färger jag beställde i går...

shutter

CitatDet fanns en tid då jag hade porslinsfigurer på hyllorna. Tack gode gud för att det är över.

Magnus den store

Jag tog mig tid att bygga mitt Kingdoms Joust () idag. Setet i sig var inget märkvärdigt att bygga. Inte en enda aha-upplevelse men många trevliga bitar. Tacksamt att muren är modulbaserad och tänkt att byggas ihop med andra. Jag lär dock riva den ganska snart. Den största behållningen är de nya minifigurerna. En positiv överraskning är att TLC äntligen (?) skyddar instruktionerna. De var inplastade tillsammans med en pappskiva. Jag har iaf inte stött på det förut. Inga mer lösa eller vikta blad.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Woodpicker

I väntan på att få hem alla delar från BL för att kunna bygga XL så har jag börjat pilla på projekt nr2. Det ska bli en "Crane Crawler" med en lyftkapacitet på 150-200cm och runt 20kg! 100% styrd av PF, har kommit ca 20cm på "huvudbommen" så tog technic-balkarna slut :(
Kommer bli att jobba mycke extra för att få ihop till alla delar...
Technic-freak, Samt City & 6-wide ;)

Illuwatar

Det byggs mer än det fotograferas här (lite dåligt med bilder för tillfället) - har bland annat (utifrån idéer på Eurobricks) moddat akterpartiet på min så det inte ser så tomt ut kring motorerna. Och i går kväll pulade jag på ett 6-hjuligt Technic-fordon med midjestyrning. Drivning på alla hjul, differentialer på alla axlar och centerdiff mellan fordonets främre och bakre del. Ska bli PF-drivet (lite lurigt att få ihop allt då fordonet är ganska litet).
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Tobbe Arnesson

Citat från: Illuwatar skrivet 11 januari 2012 kl. 09:46Och i går kväll pulade jag på ett 6-hjuligt Technic-fordon med midjestyrning. Drivning på alla hjul, differentialer på alla axlar och centerdiff mellan fordonets främre och bakre del. Ska bli PF-drivet (lite lurigt att få ihop allt då fordonet är ganska litet).

Låter spännande! Dumper låter det också som, eller liknande.
Blogg: Robotkampen

Illuwatar

Mer av en Lunnare (fick idén när jag såg Swamp Loggers på Discovery Channel). Men mest för att testa drivlinan och få till midjestyrningen i så pass kompakt skala. Jag använder bland annat den nya, lilla vändskivan i bygget. Styrningen som sådan är tänkt att ske med de små linjära ställdonen (har dock inte kommit dit ännu). Måste få till drivningen först - med realistisk hastighet...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.