Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Guilds of Historica Bok III

Startat av Gideon, 07 augusti 2018 kl. 14:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

#15
Citat från: drdoddo skrivet 12 augusti 2018 kl. 16:08
Så för att summera lite:
- bygg en sig-fig
- hitta på en back-story (tiggare, adel, präst (?), etc)
- välj en guild
- bygg vad vad är sugen på inom den genren
Korrekt?
Ja! Förutom att det kanske är bäst att börja med att välja guild innan man bygger sigfig och skriver dess historia? :)

Citat från: drdoddo skrivet 12 augusti 2018 kl. 16:08
Jag är lite sugen att ge mig på detta också och då mest sugen på Kaliphlin. Kanske nån prästliknande figur...hmmm...Kan man hoppa in lite som man vill och bygga så lite/mycket som man hinner med/är sugen på? Å om jag fattat det rätt så kan man hitta på en egen stad eller bygga på t ex Gideons stad så länge man håller sig hyfsat till den gällande arkitekturen?
Söderns juvel, det vidsträckta och magnifika Kaliphlin, välkomnar dig!

En prästliknande figur skulle kunna passa utmärkt, religion är generellt ett underupptäckt område i GoH men som skulle kunna ge ett större djup till många av berättelserna och karaktärerna. I Kaliphlin är det nog främst Aslan-dyrkan som beskrivits och jag brukar säga att det är den som har starkast ställning just i Barqa.
Jag skulle nog annars våga säga att det generellt gäller samma med religion som med mycket annat att så länge man inte begränsar någon annan är det fritt att hitta på sin egen religion och dess följare och byggnader. I Kaliplin tror jag att vi är rätt överens om att det inte finns en dominerande religion utan att det är ett myller av olika religioner och kulter, så det är bara att köra om du vill hitta på nåt helt eget också :)

I de "stora officiella städerna" i Kaliphlin är det bara att bygga utan att fråga, men som du säger så ger det högre igenkänningsfaktor om man håller sig till en likartad stil som redan har etablerats.
Några av dessa är:

  • Petraea - Kaliphlins traditionella huvudstad, vid en oas mitt i öknen. Höga murar som omgärdar en rik, påkostad och varierad arkitektur. Petraeas universitet är troligtvis Historicas viktigaste lärdomscentrum (och man kan få poäng på universitetet för olika byggen!).
  • Barqa - Kaliphlins port västerut. Livlig handelsstad där karavanvägarna möter den mäktiga Arkbrifloden (där flodbåtar färdas genom hela Historica ända upp till flodens ursprung i Mitgardia) och fartyg som färdas till alla Historicas hörn. Både ståtliga köpmanspalats och smutsiga gränder präglar Barqa, där den anrika stadsvakten försöker hålla ordning men på senare tid lidit stora förluster (då styrkor från Barqa först slogs på den förlorande sidan i Kaliphlins inbördeskrig och sedan var delaktiga i att besegra Lord Raavage i slutet på bok II). Gatorna är fulla av en blandning av nästan alla raser i Historica, det är inte ovanligt att till och med se orcher från Nocturnus här.
  • Sultan's Gate - Stad belägen högst uppe på "The Great Escarpment" som skär genom Kaliphlin. Efter Bok II är detta sätet för Kaliphlins nye härskare, den återuppväckta antike faraon "The Desert King".
  • Qarkyr - Stad i Rakathbergen, där bergsmumier och andra varelser bor. Qarkyr är ett viktigt centrum för gruvdrift och åtminstone i vissa byggen har den staden gestaltats som mer östasiatisk.
  • Ras-el-Akhen - Stad vid Qar-Akhenflodens delta. Präglad av egyptisk estetik (t ex hieroglyfbitar).
  • Mophet - En av många mindre ökenstäder vid oaser längs oljevägen, lever främst på att erbjuda skydd och hyrsvärd för de karavaner som passerar. Känd för sina gladiatorkamper där både väderbitna karavanvakter och rika köpmän roar sig och stora summor satsas.
  • Queenscross - Handelsstad där karavanvägarna norrut passerar lägsta punkten i "The Great Escarpment" och möter Arkbrifloden. Vägen vidare norrut från Queenscross går till Historicas huvudstad Cedrica. (Lite oklart just nu dock i vilken grad Kaliphlins härskare faktiskt erkänner legitimiteten för drottningen i Cedrica...?? Vi lär se i Bok III.)
  • Eastgate - Gränsstaden till Avalonia. En viktig handelsplats vid mynningen av Röda Floden, där ekvirke av högsta kvalitet fraktas. Eastgate är därför ett centrum för skeppsbyggnad. Arkitekturen är en blandning av Avalonia och Kaliphlin, och både grå och beige sten används i dess byggnader.
De flesta övriga städer (t ex Mpya Stedor, Stone Town och Katoren) är sådana som andra byggare grundat och själva byggt ut och beskrivit. De är nog helt ok att bygga i också, men det är nog sjysst att först fråga byggaren om lov. Får man inget svar av nån som inte är aktiv längre är det nog dock bara att bygga :)

Citat från: drdoddo skrivet 12 augusti 2018 kl. 16:08
För övrigt, gulisar eller flesh, är det valfritt eller?
Anything goes! Men det anses nog vara kutym att inte blanda dem utan att ha en avsikt med det.
Jag har använt gult och brunt till människor, flesh till alver, och sen ett antal andra färger till diverse andra varelser.
T ex så förekommer chimalejon som lejonfolket Leanders (dessa är enligt ryktet vanliga i djunglerna mellan Rakathbergens östra sida och havet) och chimakrokodiler som ett reptilfolk från Nocturnus.

Många andra kör dock konsekvent med grisrosa människor.

drdoddo

Tack för utförlig info :)
Så om man vill bygga typ en marknadsplats med en mur eller liknande så borde d väl gå att göra även i typ Barqua? Staden kan väl ha mer än en mur (t ex som en del inuti staden), etc. Eller tänker jag helt snett nu?

Gideon

Citat från: drdoddo skrivet 12 augusti 2018 kl. 18:31
Tack för utförlig info :)
Så om man vill bygga typ en marknadsplats med en mur eller liknande så borde d väl gå att göra även i typ Barqua? Staden kan väl ha mer än en mur (t ex som en del inuti staden), etc. Eller tänker jag helt snett nu?
Jag tänker mig Barqa som en stad som vuxit i olika omgångar och därför behövt få nya murar. Det finns därför absolut olika design på murarna och även gamla murar som numera omges av bebyggelse och snarare delar in olika distrikt av staden. Förmodligen är det främst de yttersta som är någorlunda i militärt godtagbart skick, de gamla murarna har säkert vuxit ihop med diverse byggnader som nyttjat dem som ena väggen eller till och med bestulits på en del sten.
Det finns därmed också alla möjligheter att bygga större vackra öppningar i gamla murar, där man vidgat gamla portar som varit smala i försvarssyfte för att istället underlätta trafik. Då kan jag tänka mig att man också passat på att utsmycka porten :)

(Notera att stavningen Barqa inte innehåller något u ;) )

drdoddo

Smutt! Haha, tänkte skylla på autocorrect men har svårt att tro att nån skulle köpa det... ;)

Zilmrud

En fråga då:

I städerna Qarkyr och Mophet. Kan det tänkas behövas slavar till gruvor eller gladiatorkamper?
Tänkte mig att min karaktär skulle vara en slav som är på väg att säljas någonstans österut. Finns slavar och slavförsäljning?
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

Gideon

#20
Citat från: Zilmrud skrivet 12 augusti 2018 kl. 21:21
En fråga då:
I städerna Qarkyr och Mophet. Kan det tänkas behövas slavar till gruvor eller gladiatorkamper?
Tänkte mig att min karaktär skulle vara en slav som är på väg att säljas någonstans österut. Finns slavar och slavförsäljning?
Det finns nog inget avgjort om det, det enda jag har byggt var när elaka människor nyttjade krigsfångar (orcher) som slavarbetare. Men jag tycker absolut att det verkar mycket troligt att åtminstone slaveri i viss omfattning förekommer i det idag tämligen laglösa Kaliphlin. Kanske det till och med finns nån inofficiell slavmarknad på nån dammig bakgård i Mophet bland skrupelfria ökennomader som tagit folk till fånga? :)
Att gruvor långt inne bland de djupa dalarna i Rakathbergen utnyttjar slavarbetare låter högst sannolikt!

Generellt tycker jag iaf att man kan utforska ganska mörka och realistiska teman i GoH. Och som i mitt exempel ovan gillar jag när man vänder på perspektiven och låter hänsynslösa och rasistiska människor vara grymma mot "monster".
Det enda jag tror att man ska undvika är kanske explicita sexuella scener, men exteriörer till bordeller vet jag å andra sidan iofs att folk har byggt.
Krutvapen eller allt för avancerad teknologi (typ ångmaskiner) är heller inte ok, men t ex vattenhjuls- eller väderkvarnsdrivna maskiner (t ex för gruvdrift?) är ok.

Zilmrud

Tack för bra info.

Jag tänkte att det vore bra so start att ha en enkel historia med enklare MOCs  när man lär sig mer om världen.

Jag har en ganska bra idé på hur jag kan starta min  berättelse. Sedan kan jag bygga upp storyn allt eftersom.

Sedan är det ju mestadels tiden som är begränsningen. Idéer och bitar har jag nog så att jag klarar mig i dagsläget.

När de skriver att man bör ha en banner. Hur är det med sköldar? Jag antar att de flesta är tagna vid det här laget. Hur gör man då? Hur ser purismen ut i GoH? Kan man sätta en del av en officiell klibba på en blank sköld för att skapa ett eget märke? Eller typ trycka eget motiv, typ som på eventmodellen i Give
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

Gideon

#22
Citat från: Zilmrud skrivet 12 augusti 2018 kl. 22:42
Jag tänkte att det vore bra so start att ha en enkel historia med enklare MOCs  när man lär sig mer om världen.

Jag har en ganska bra idé på hur jag kan starta min berättelse. Sedan kan jag bygga upp storyn allt eftersom.

Sedan är det ju mestadels tiden som är begränsningen. Idéer och bitar har jag nog så att jag klarar mig i dagsläget.

När de skriver att man bör ha en banner. Hur är det med sköldar? Jag antar att de flesta är tagna vid det här laget. Hur gör man då? Hur ser purismen ut i GoH? Kan man sätta en del av en officiell klibba på en blank sköld för att skapa ett eget märke? Eller typ trycka eget motiv, typ som på eventmodellen i Give
Bra att starta smått och komma igång! Anpassa hellre ambitionsnivån per bygge till tiden än att bygga för stort och för sällan (vilket är en fälla jag fastnat i...)

Purismen är inte jättehög i GoH, tredjepartsvapen och custom-dekaler förekommer helt klart. (Tycker generellt amerikaner, som det finns gott om i GoH, sällan är lika puristiska som vi "bror duktig"-svenskar)
Men det är absolut inga problem att använda nån av de officiella sköldarna heller, bara för att någon annan använt en sköld är den inte på något sätt "paxad".
En fördel med att använda hyfsat vanliga bitar för sin sigfig är att det är lättare för andra byggare att inkludera den.
För min sigfig är det t ex bara CMF-alvens hår som börjar bli en lurig bit, vilket den inte var när jag började. I övrigt är ansiktet (finns t o m flera varianter) en vanlig bit och resten av figuren går bygga med t ex Kingdoms-torso eller nåt annat som ser ut som fina medeltida kläder.

GoH har aldrig varit så strikta med att man måste följa att alla byggen inkluderar faktionens färger, så det räcker gott med att du har med dem någonstans i bakgrunden när du fotar din sigfig och sen aldrig mer har med dem :P

drdoddo

Har börjat pula lite på en marknad invid en mur för att försöka hitta estetiken lite. Ska vi ha den här tråden för att ha WIP-bilder å ev diskussioner (kanske bara jag som tycker d e hjälpsamt, haha). Eller e d bättre med en ny tråd, alternativt en egen tråd för ens egna grejor? Får se hur aktiv man blir på EB men kul att testa den här byggstilen oavsett.

Zilmrud

Apropå det. Hur postar man sin "story" och sina MOCs ? Ska det vara i huvidtråden eller någon annanstans?

Har man wiptrådar också?

Måste hem och skapa mig min sigfig. Ska se om jag kan få till det till slutet av veckan.
Är riktigt taggad. Måste läsa mer så att man ibtebtrampar någon på tårna.
Man vill ju skapa något eget så.att man inte förknippas med någon annan.
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

Zilmrud

Gällande Avalonia:

1. Finns det drakar där? Finns det några "drakryttare".
2. Högst upp i väst finns en ö. Vad vet man om den? Kan man skapa en story där?
3. På gränsen mot Mitgardia, finns det något där? Finns det några outforskade områden där? Typ mitt på mot bergen. Kan man skapa sig en story där?
4. I en storyline stod det att de sista druiderna gick ihop och offrade sina liv för att typ låsa in något. Finns det druider kvar?
5. Har någon begivit sig dit för att leta efter "skatten"
6. Hur definieras en druid i GoH?
7. Finns troll/ogres. Tänkte mig typ Castle stora figsen eller de från Hobbiten eller sagan om ringen.



Bifogar länk till Henji's karta:
https://flic.kr/p/29xDbB4
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

dalle

Sitter och börjar fundera ut ett ställe i Historica. Tänkt mig ett litet hörn i Avalonia med tillhörande sigfig. Har redan skapat ramarna till en historia.
Det är den lätta delen.
Den svåra delen är att få tid att bygga. Och för mig (det som får mig att tveka) att kunna formulera något vettigt på engelska och ta bilder av tillräckligt hög kvalitet.  :-[



Gideon

@drdoddo:
Kan nog tycka att WIP-trådar på Swebrick bör läggas som vanligt i MOC-delen? GoH är ju i första hand bara ännu ett sätt att hitta inspiration till sina byggen :)
Men story-relaterade diskussioner är nog bättre att hålla här i tråden (och eventuellt länka till sina WIP?).
WIP-trådar förekommer på GoH-forumet men är inte så vanligt, och då kanske mer i betydelsen att folk bygger på en större layout med mindre byggen i moduler. Vanligare är nog annars att man bara lägger in sin WIP-bild eller teaser-bild i faktionens huvudtråd eller utbyter WIP-bilder på PM.

@Zilmrud:
Varje bygge brukar presenteras in egen tråd i GoH-forumet, men sen länkar man normalt till den tråden i sin faktions huvudtråd.
Sigfig ska presenteras i huvudtråden, helst med en närbild och en kort sammanfattning. Men om man bygger bygge(n) för att presentera sin karaktär (och eventuella sidokaraktärer?) och/eller illustrerar en lite längre presentation är en egen presentationstråd också inte fel (som man i så fall sen länkar till från presentationen i huvudtråden).

  • Drakar förekommer i Historica, så drakryttare förekommer nog också. Sen låter det som ett mycket svårt och riskfyllt jobb (tunn marginal mellan att vara husse eller frukost?) så det är nog inte så vanligt.
  • Förmodligen. Avalonia är mindre noggranna med exakta gränser på kartan nuförtiden.
  • Absolut!
  • Ingen aning, vad säger dG...?
  • Ingen aning, vad säger dG...?
  • Ingen aning, vad säger dG...?
  • Absolut, de har förekommit.
@dalle:
Som jag skrev innan, satsa hellre på fler små byggen än att gapa över mycket :)
Kraven på en lång story för fribyggen är inte höga, bara man kan skriva en kort kontext till sitt bygge så räcker det långt. Däremot kan vissa tävlingar innehålla poängsättning för berättelsen.

de Gothia

Oj! Aldrig läst förut om druiderna och skatten. Inget som heller diskuterats i trådarna vad jag minns..

Vill du spinna på nåt av det kanske det är bra att fråga i avalonia tråden rent allmänt om det:)

Gideon

Citat från: de Gothia skrivet 13 augusti 2018 kl. 17:58
Vill du spinna på nåt av det kanske det är bra att fråga i avalonia tråden rent allmänt om det:)
Ett mycket bra allmänt råd! :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.