Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[Freebuild] Atsmofärisk VIP-skyttel

Startat av humlan, 23 juni 2018 kl. 16:53

Föregående ämne - Nästa ämne

humlan



Atmosfärisk skyttel av Trud-klass

Längd:  10 meter
Bredd: 39 meter
Höjd: 4 meter
Besättning: 2 personer, pilot + steward, plats för 6 passagerare med bagage.
Beväpning: *Klassifierat*
Försvar: *Klassifierat*

På förra Drottningens uppdrag tog Valkyriska flottbyggare fram en skyttel för transport av dignitärer från markyta till omloppsbana, ett av designkraven var att den skulle kunna glidflyga åter till marken utan motorkraft. Detta pga tidig brist på råvaror och bränsle, innan storskalig gruvbrytning började i asteroidbältet.

Resultatet blev en flygande vinge som kom att kallas Trud, eller Trud-klass. Utrustad med hybridmotorer så kunde skeppet starta som ett flygplan och vid hög höjd ställa om motorerna till rymddrift för att ta sig sista biten upp till omloppsbana.  Senare skulle skeppet komma att uppgraderas med bl.a. nya motorer, med fullt stöd för vertikal start och landning (VTOL). Denna uppgraderade variant kunde även fungera som interplanetär skyttel, vid behov.

Meta

Som nämnt på annan plats så tänkte jag bygga en liten fighter, men hade inge flyt i bygget så jag tog en paus och spelade Fallout 4. Där sprang jag på Flight 1981 vilken inspirerade mig att bygga en vinge, jag har gillat konceptet med flygande vinge sen jag såg en i 1954 års inspelning av War of the Worlds (se den om du inte gjort det, mycket bättre än den nya med Tom Cruise!). Denna vinge klockar in på 112 studs bredd, vilket borde klassificera den som ett SHIP :P Den har god vridstyvhet och swoshablitiet, även om man håller den i en hand. Jag försökte bygga full inredning, men gav upp då jag inte fick ihop designen som jag ville.
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

swestar

Bra klossat överlag. Skulle bli ännu bättre IMO om du klossa över de kvarvarande synliga plupparna.  :)


Mina Egna Byggen flickr
Instagram

humlan

Citat från: swestar skrivet 24 juni 2018 kl. 02:41
Bra klossat överlag. Skulle bli ännu bättre IMO om du klossa över de kvarvarande synliga plupparna.  :)

Mjo, jag föredrar att bygga studless... Men där har jag försökt bevara vingens profil, kan iallafall låssas att jag bryr mig om aerodynamik  ;D

Ett till problem med att täcka med tiles är att jag byggt med wedge-plates, se bild.... Men, om jag bygger om ovansidan... Hmmmm  8)
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

Anders67


humlan

Testat bygga om vingspetsarna lite....
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.