Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

FAQ: Lego-ordlista

Startat av Nextuz, 24 januari 2009 kl. 17:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Emma

Dags att lägga in ALT (alternativ legotolkning) i första inlägget. Vem har access att göra det?


Magnus den store

Jag har sett alla möjliga former av set, men det är väl så här?

Sätt: synonym till metod
Sätt: synonym till avseende
Sätt: synonym till bemärkelse
Sätt: synonym till beteende
Sätt: böjningsform av sätta

Sett: böjningsform av se

Seth: namn

Set: del av match såsom tennis
Set: inom styrketräning en uppsättning repetioner
Set: egyptisk gud
Set: en uppsättning legobitar saluförda i en gemensam ask eller påse
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

byStfn


Emma

Citat från: mystepho skrivet 27 september 2015 kl. 21:42
AltMOC?

en moc som tas isär och byggs upp till något helt annat, med samma bitar?

Tektor

Citat från: Magnus den store skrivet 27 september 2015 kl. 19:21
Set: en uppsättning legobitar saluförda i en gemensam ask eller påse

"Tågsätt" är en vedertagen stavning, vad jag förstår.
Där kan "sätt" både vara en försvenskning av "set" och uråldrigt släkt med uppsättning.

Så "Legosätt" är nog inte formellt fel. Men ovanligt.

Peter S

Vad kallas alt-byggena i Technic och Creator-sätten? Jag tycker inte att MOC har något alls med detta att göra eftersom det t.o.m. kan vara någon annan som skapat alt-bygget.

Stigge72

Citat från: Peter S skrivet 28 september 2015 kl. 15:26
Vad kallas alt-byggena i Technic och Creator-sätten? Jag tycker inte att MOC har något alls med detta att göra eftersom det t.o.m. kan vara någon annan som skapat alt-bygget.
De brukar väl (iaf i technic-sammanhang) kallas B-model? (kanske C-model om det finns 3?)

Magnus den store

Citat från: Tektor skrivet 27 september 2015 kl. 23:25
Citat från: Magnus den store skrivet 27 september 2015 kl. 19:21
Set: en uppsättning legobitar saluförda i en gemensam ask eller påse

"Tågsätt" är en vedertagen stavning, vad jag förstår.
Där kan "sätt" både vara en försvenskning av "set" och uråldrigt släkt med uppsättning.

Så "Legosätt" är nog inte formellt fel. Men ovanligt.

Så i princip har vi ett svenskt ord och ett engelskt låneord, som fungerar parallellt.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Emma

Citat från: Stigge72 skrivet 28 september 2015 kl. 17:41
Citat från: Peter S skrivet 28 september 2015 kl. 15:26
Vad kallas alt-byggena i Technic och Creator-sätten? Jag tycker inte att MOC har något alls med detta att göra eftersom det t.o.m. kan vara någon annan som skapat alt-bygget.
De brukar väl (iaf i technic-sammanhang) kallas B-model? (kanske C-model om det finns 3?)

B- och C-modell borde vara applicerbart på creatorset(sätt?)en också, även om jag aldrig hört det. Det står väl bara 3i1 på kartongen eller något sånt.

Peter S

Då tycker jag det var sämre än ALT...

Ashman

Citat från: Stigge72 skrivet 28 september 2015 kl. 17:41
Citat från: Peter S skrivet 28 september 2015 kl. 15:26
Vad kallas alt-byggena i Technic och Creator-sätten? Jag tycker inte att MOC har något alls med detta att göra eftersom det t.o.m. kan vara någon annan som skapat alt-bygget.
De brukar väl (iaf i technic-sammanhang) kallas B-model? (kanske C-model om det finns 3?)

C-modell tolkar jag alltid som en alternativ design som endast använder bitar från det setet.

andreaseldh

B- och C-modellerna är väl de som syns på asken, alltså officiella modeller? Medan ALT är en MOC som endast använder bitar från ett set? Eller har jag missförstått alltihop?

Stigge72

Citat från: andreaseldh skrivet 02 oktober 2015 kl. 22:55
B- och C-modellerna är väl de som syns på asken, alltså officiella modeller? Medan ALT är en MOC som endast använder bitar från ett set? Eller har jag missförstått alltihop?
Precis min tolkning.
Dessutom brukar det finnas bygganvisningar till de, i fallet technic får man dock numer ladda ner dem från nätet.

andreaseldh

GBC = Great Ball Contraption. En maskin som flyttar bollar, bra publikmagnet vid utställningar.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.