Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Aslan-tempel i Barqa

Startat av Gideon, 07 oktober 2018 kl. 13:26

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

Byggt för Guilds of Historica på Eurobricks, utmaningen A Time to Rebuild. Syftet var att på något sätt skildra återuppbyggnaden efter ett antal förödande krig i Historica. Mitt bidrag är att man här rustar upp sitt tempel som förfallit bland annat genom att koppartjuvar passat på att stjäla delar av taket när större delen av stadens soldater varit i fält mot olika fiender.



Hamnstaden Barqa i Kaliphlin är en smältdegel där kulturer från hela Historica möts. En snabbt växande religion i staden är tron på lejonguden Aslan.




Nytt tak läggs på en av kupolerna


Ny puts på templets väggar

Både i ökenlandet Kaliphlin och i Nocturnus är friskt vatten synonymt med liv. Så det är ingen slump att Aslan-prästerna sett till att koppla in sitt tempel till stadens akvedukter och byggt en fontän i form av sin lejongud, där det bokstavligt talat flödar liv från gudens mun till stadens befolkning.


Inte minst bland alla orchiska migranter som flytt krigen i Nocturnus går det närmast en väckelserörelse. I motsats till de utbredda fördomar som finns om "smutsiga orcher" så är de flesta orcher i Barqa faktiskt ganska renliga av sig när de väl har chansen att få tag på rent vatten!


Tät trafik på stadens gator. Klivstenarna är placerade med lagom avstånd för att vagnshjulen ska passera obehindrat.


En riddare och en sergeant från Aslanordens väpnade gren.


Gideon i samspråk med biskop Sheyer, Aslanordens andlige ledare i Barqa








Många olika humanoider från hela Historica kallar Barqa sitt hem. Krigsveteraner från otaliga konflikter är också en vanlig syn på stadens gator.


Barqa är känt för sina många svarta katter, som håller stadens råttor någorlunda i schack.


Mer bilder:
https://www.flickr.com/gp/jonas_wide/252626

Det är riktigt skönt att äntligen ha rott ett bygge i hamn igen och att ha fått bygga det i nära dialog med duktiga byggare som kunnat hissa och dissa olika förslag på lösningar. Stort tack till drdoddo, Wineyard, Zilmrud, Peter S och Dalle för all feedback längs vägen på stort och smått!

o0ger

Kul att se ett nytt bygge från dig igen! Detta är helt makalöst vackert!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Myko

Citat från: o0ger skrivet 07 oktober 2018 kl. 15:26
Kul att se ett nytt bygge från dig igen! Detta är helt makalöst vackert!

This.

Magnus den store

Fint bygge. Gillar hur du använt nya valvbiten på pelarna. Jag har inte ens tänkt tanken på att den kan användas så. Vattnet från dricksvattenfontänen blev bra.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Anders67

#4
Som vanligt från dig, ett bygge i världsklass. Här finns det detaljer att beskåda och massor av små scener.

Classus

Otroligt snyggt! Jag instämmer med att vattnet ser fantastiskt ut. Bra klossat!

Sollan

Väldigt snyggt! så många detaljer att titta på

Odidoma

Fantastiskt!
Väldigt snyggt och många fina detaljer, gillar historien runt omkring och myllret. Väldigt bra känsla.

lingonfil

Magnifikt. Ditt snyggaste bygge hittills!

De stora fönstervalven med tre rader fönster är så himla snygga.

dalle

Grattis till omnämnandet på TBB!
Som jag sagt på andra håll det är ett toppen bygge du gjort!

jalex

Fantastiskt bygge! Det här lär väl komma väldigt högt i tävlingen! Gillar särskilt delen där de bygger på en av kupolerna.
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

micke

Riktigt snyggt och så detaljrikt!!!
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

Teabox

Snyggt. Gillar designen på byggnaden.

BeardedNerd

Fantastiskt många roliga detaljer. Jag gillar hur du har byggt upp packningen på dromedaren och hur en massa blandade figurdelar återanvänds på ett bra sätt.

Gideon

Beyond the Brick kom och pratade med mig i Skaerbaek, nöjd att jag fick med lite om mina normbrytande orch-skildringar :)


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.