Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] LL 75181 BTL-L1 Y-wing Starexplorer

Startat av BeO, 04 augusti 2019 kl. 17:25

Föregående ämne - Nästa ämne

BeO

Nu har Benny och gänget fått tag på ännu ett gammalt rymdskepp. Efter ett antal timmar i hangaren lyckades dom till slut anpassa skeppet till den nyutvecklade utforskningsmodulen. Det fanns några burkar med färg kvar efter det förra projektet (LL 10179), så nu kan skeppet bättre smälta in med den övriga flottan.



Utforskningsmodulen har flera nya finesser, bl a utfällbar luftsluss, hopfällbara antenner (vid transport), kupor för växtodling samt ett mindre transportskepp. Modulen bemannas av två personer.





Dockningsanordningen mellan skeppet och modulen är baserad på en beprövad konstruktion som använts på ett flertal tidigare skepp i flottan. Bakpartiet på Y-wing fick demonteras helt för att göra plats för bom och nödvändiga förstärkningar.









Lite detaljer återstår innan ekipaget är redo för sin jungfrufärd, dock mest av kosmetisk karaktär.



/Rymdhälsningar, BeO

BeO

En liten jämförelse med det förra monstret   :) 



BerraBZ

Kan det bli bättre?!? Knappast! Tur att jag har munskyddet på. Annars skulle jag drägla på tangentbordet.

Ozp

Tar du med dem till Hässleholm i helgen?

BeO

Citat från: Ozp skrivet 05 augusti 2019 kl. 15:42
Tar du med dem till Hässleholm i helgen?

Ja det tänkte jag göra  :)  Jag fyller i anmälan senare ikväll.

BrickMe

Vet inte hur TLG resonerade när de valde grått och blått i sitt rymdtema i slutet av 70-talet. Men det är sååå snyggt.
Väldigt fina skapelser du fått till.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.