Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Takvinkel och vindskivor

Startat av Skafte, 15 augusti 2019 kl. 12:25

Föregående ämne - Nästa ämne

Skafte

Första bilden här nedan visar en klassisk Lego-gavel. Så är vi vana att det ser ut i officiella set och för typ tio år sedan i AFOLMOCar också (i alla fall i min domkyrka...). Men om man nu vill täcka den här 45-gradiga trappformationen med en vindskiva i 90 graders vinkel så går det inte - se andra bilden. Vinkeln på den lutande delen av slopesen är 45 grader, men eftersom det är en liten kant nedtill så blir vinkeln en annan.

Har någon ett snyggt tips i bakfickan för hur man får det att se snyggt ut? Och nej, tyvärr kan jag inte i det här fallet hitta på en alternativ lösning, eftersom jag bygger efter förlaga, vilket jag aldrig mer skulle göra efter domkyrkan.  ::)

Peter S

Enkelt men ganska klumpigt: Sätt en rad med inverted 1x2 slopes längst ut.

AndersI

#2
Du får bygga i dubbel skala, så att vindskivan kan vara 2 bred... Hur hade du tänkt få fast dem, förresten?

(jag får vinkeln på den vita 'trappan' till 50.19, förresten - en 1x1 är 20 ldu bred och 24 ldu hög)

Kanske är snyggare att lägga tak med plates, och bygga trappstegen i exakt 45 grader - 5 plates högt är = 2 studs brett, sen fyller man ut varannan stud så gott det går (om inte vindskivan döljer glipan).

Skafte

Citat från: Peter S skrivet 15 augusti 2019 kl. 13:38
Enkelt men ganska klumpigt: Sätt en rad med inverted 1x2 slopes längst ut.

Jaa... Då blir det alltså en vindskiva som inte sitter bredvid taket, utan är en tjockare yttre del av taket.

Citat från: AndersI skrivet 15 augusti 2019 kl. 13:41
Du får bygga i dubbel skala, så att vindskivan kan vara 2 bred... Hur hade du tänkt få fast dem, förresten?

(jag får vinkeln på den vita 'trappan' till 50.19, förresten - en 1x1 är 20 ldu bred och 24 ldu hög)

Kanske är snyggare att lägga tak med plates, och bygga trappstegen i exakt 45 grader - 5 plates högt är = 2 studs brett, sen fyller man ut varannan stud så gott det går (om inte vindskivan döljer glipan).

Vindskivan är två studs bred och två plates tjock nu (en plate eller snarare tile ser jag som en utopi). De går att få fast med Bracket 1x1 inverted 36840 till exempel.

Visst kan man få vilka vinkar man vill med plates-tak, men nu behöver jag en lösning till slopes! Hela bygget utgår från mina 3040 som jag köpte i bulken för länge sen...

AndersI

Med tanke på att den verkliga takvinkeln inte är nära 45 grader så  kan du omöjligtvis fixa det med 90 grader mellan vindskivorna. Någon kreativ ände på takåsen går åt för att täcka glappet.

Skafte

Citat från: AndersI skrivet 15 augusti 2019 kl. 18:54
Med tanke på att den verkliga takvinkeln inte är nära 45 grader så  kan du omöjligtvis fixa det med 90 grader mellan vindskivorna. Någon kreativ ände på takåsen går åt för att täcka glappet.

Ja, kanske jag skulle formulerat mig så. Har någon ett bra förslag på en kreativ ände på takåsen?

:)

AndersI

Vad är det för sorts hus? En uppochnervänd vapensköld kan täcka hyggligt.

andreaseldh

#7
Använda vita slopes på väggen, bygga taket av plates/tiles och fästa vindskivan med bracket inverted 99780? Eller har jag helt missuppfattat frågan?

Skafte

Citat från: andreaseldh skrivet 15 augusti 2019 kl. 23:18
Använda vita slopes på väggen, bygga taket av plates/tiles och fästa vindskivan med bracket inverted 99780? Eller har jag helt missuppfattat frågan?

Taket är byggt av slopes. Jag vill ha en lösning på vindskiva, 2 studs bred och (max) 2 plates (plate+tile) tjock som sitter utanpå väggen, dels för att dölja trappeffeken, dels för att se ut som förlagan.

ndrs

Har förlagan vattbräda? Skulle man kunna ersätta den yttersta raden av slopes med en lösning som ger fäste för både vindskiva och vattbräda?

Skafte

Citat från: ndrs skrivet 16 augusti 2019 kl. 00:17
Har förlagan vattbräda? Skulle man kunna ersätta den yttersta raden av slopes med en lösning som ger fäste för både vindskiva och vattbräda?

Njä. Takpannor och vindskiva bara.

Nextuz

Kan man inte hänga vita slopes 1x2 utanför och sen inverted slopes under dem?

stej123

Några förslag:



Vindskivan blir då 2,5 plates tjock istället för efterfrågade 2 plates, men det kanske går att svälja?





Variant på Nextuz förslag, men den blir inte lika bred (den blir ganska precis 2 studs bred). Sticker dock också ut 2,5 plates

Skafte

Snyggt, stej!

Det knepiga är att väggen på gaveln och slopesen har olika färg, och då syns trappeffekten ändå i ditt första förslag.

Jag tror jag kör på plate+tile och så blir det ett lite konstigt glapp uppe vid nocken. Konstigare saker har man svalt i MOCar!

stej123

Citat från: Skafte skrivet 16 augusti 2019 kl. 22:22
Snyggt, stej!

Det knepiga är att väggen på gaveln och slopesen har olika färg, och då syns trappeffekten ändå i ditt första förslag.

Jag tror jag kör på plate+tile och så blir det ett lite konstigt glapp uppe vid nocken. Konstigare saker har man svalt i MOCar!

Detta kan kanske vara en variant. Den döljer trappeffekten


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.