Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[WIP] Årjängstrollet

Startat av robinnilsson403, 18 maj 2019 kl. 17:59

Föregående ämne - Nästa ämne

robinnilsson403

När jag och Laswoii hade en liten miniutställning på biblioteket i Årjäng fick vi frågan om vi ville bygga något som kunde stå lite längre i en av deras montrar. En av tankarna som omedelbart dök upp var en av Sveriges minst sevärda sevärdheter: Årjängstrollet.

Trollet uppfördes i början av 70-talet av en lokal förening. Från början stod trollet på torget, förutom när det var på turné till bland annat Göteborg och Stockholm. I början av 00-talet såg ett (korrupt?) kommunalråd till att det skulle byggas ett osmickrande hus på torget och hela centrum byggdes då om. Trollet fick sedan en ny plats på Claras torg, och kan idag ses där av förbipasserande på E18.
Trollet är 8 meter högt, har 3,5 meter i skostorlek och håller i händerna en balkong, kallad Trollbrickan, där bland annat Thore Skogman uppträtt. På nedervåningen, i stubben som trollet sitter på, har det tidigare varit kiosk och turistbyrå. Trollets svans består av en rutschkana.


Bild från 00-talet, innan allt började byggas om.



Bild som jag har svårt att datera. Uppskattat till sent 70-tal, men någon kanske kan känna igen bilen eller postlådan.


Vår tanke är att bygga trollet i minifig-skala så som det såg ut någon gång runt millennieskiftet. Trollet borde då bli ca 2 dm högt och om man utgår från att man använder en vanlig legodörr så borde trollet bli runt 12-14 studs brett.
När det kommer till färger är vi lite tveksamma. Just nu lutar det åt att bygga kroppen i reddish brown, byxorna i green, jackan i dark green och stubben antingen i dark brown eller dark tan. Tankar?

Stubben blir nog snottad med studsen utåt (tiles), och troligtvis överkroppen med. Den största byggtekniska funderingen just nu är tårna, fingrarna och ansiktet.

Montern det ska stå i är 50x50 cm (vid dörren), vilket blir 62,5 studs. Det är möjligt att trollet får sällskap av delar av gamla torget på sikt.

Förhoppningsvis börjar bygget imorron!
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

jalex

Kul! Låter som ett perfekt bygge i minifigskala. Jag har själv gått på folkhögskolan i Kyrkerud. Ser fram emot att se resultatet.
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

robinnilsson403



Började bygga så smått idag. Tårna sitter med mixel-joints. Nästa steg är att börja på stubben och byxorna, men det hinns nog inte idag.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Memmla

Härligt, den är så himla obehaglig, brukar alltid passa på att kolla på den när jag är i Årjäng  ;D

byStfn

Ser fram emot hur ni ska lösa ansiktet :D

robinnilsson403

Dagen har gett lite mer byggtid. Idag har jag byggt på benen och byxorna samt den rundade stubben. Laswoii har mer fungerat som smakråd.


Benen är snottade, och hela konstruktionen sitter off-grid så att säga. Täckbitarna som sitter mellan benen och stubben är fästa... Kreativt.


Stubbens rundning gjordes med mixel-joints, och i springorna sitter bitarna på plats av friktion.

Nästa utmaning borde bli händerna, men det får bli en annan dag.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

robinnilsson403

Så, bygget har fortgått snabbare än jag trodde. Händerna blev fort acceptabla, och mer av kroppen snottades ihop.



På ryggen finns ingången, som leder till trollbrickan. Härifrån går även rutschkanan.


Tankar? Det är inte mycket som är in-system kan jag säga!
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

robinnilsson403

För er som missat det så kan jag nu visa det färdiga Årjängstrollet! Igår flyttade det in på det lokala biblioteket på obestämd tid.



I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.