Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Kanon byggd av klossar (fungerande)

Startat av janhansson, 14 september 2019 kl. 23:28

Föregående ämne - Nästa ämne

janhansson

Jag har funderat ett tag på om det inte skulle gå att bygga en fungerande kanon liknande bb0039, fast större, av "Brick, Round Corner 2 x 2 Macaroni" + lite annat.
När jag var liten byggde jag en "superkanon" genom att modifiera en anordning för att skjuta iväg bilar som fanns i ideboken "Nytta och nöje med dina klossar" (5907).
Nu har jag försökt förfina konceptet något...



BrickMe

Vilken kul idé :). Använder du Bionicle kulor som ammunition?

janhansson

Ammunitionen är byggd av en 3942c, två 3941, och om man vill en 2654 i botten - beror på om man vill kunna fästa kulorna i underlaget.
Det bör iofs gå att  skjuta lite vad som helst så länge det får plats i kanonröret  :)

janhansson

#3
En till fungerande kanon av klossar

Den här gången är det ett gäng 3700 teknikklossar som byggts ihop till ett "kanonrör" (kalibern blir såklart mycket mindre, projektilerna får vara teknikaxlar eller motsvarande)





Jämförelse med förra kanonen


Selander


BrickMe

Kul med kanoner :). Ett boktips Forbidden Lego skriven av Ulrik Pilegaard. Finns annat roligt där också.

Godtfred

Kul, i min barndom byggde jag en handgranat i Lego. Hade en stor fjäder som var precis 2 studs i diameter. Byggde en låda runt som precis höll ihop fjäderns kraft med clutch tills man kastade den mot lämpligt offer då den flög isär i bitar.

Nextuz

Jädra kul Idé :D


Citat från: Godtfred skrivet 24 juni 2020 kl. 20:32
Kul, i min barndom byggde jag en handgranat i Lego. Hade en stor fjäder som var precis 2 studs i diameter. Byggde en låda runt som precis höll ihop fjäderns kraft med clutch tills man kastade den mot lämpligt offer då den flög isär i bitar.

Barn ska inte hålla på med Lego :P

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.