Tips för hur man tvättar bitar (smuts, missfärgning, röklukt)

Startat av dinskugga, 03 februari 2009 kl. 19:42

Föregående ämne - Nästa ämne

dinskugga

-----------------------------------------------------
Info från Moderator:
I den här tråden har vi samlat tips på hur man kan tvätta bitar.
Man ska vara medveten om att visa tips som framförts kan ev skada dina bitar och avsevärt förkorta livslängden.
Swebrick tar inget anvar för ev skadade bitar och ev föreslaga metoder används på eget bevåg.

-----------------------------------------------------
skulle behöva tvätta lite lego


någon som vet hur många grader och sådär man ska köra på i tvätt/diskmaskinen ?  :)

legoforum.se

Jag tvättade nyss mitt lego också..
Det funkade med bara varmvatten och lite grumme såpa..

Ingen maskin allstå :)

Igelpiga

Jag brukar slänga in det i "tvättpåsar" i diskmaskinen på 40 grader eller som ovan; handdiska det i varmvatten och använda diskmedel..
Så har jag faktiskt råkat diska lego i 70 grader och bitarna överlevde den behandlingen också ;)
Igelpiga

Nextuz

Vad ni än gör.. kör dem inte i torktummlaren :P  var bara tvungen o prova med en hög förut =) de var rätt skojjiga böjar på dem :P haha
Stoppade i en hög med bitar i en påse för BH:ar. Bitarna hade jag fått från ett dagis... tvättade dem i tvättmaskin... o sen i torktummlaren...

shiftaltcmd

Lånar sambons påsar som är till för bh. (Har köpt ett par extra)
Tvättmaskinen 40 grader.
Funkade tom på en Darth Vader med lysande ljussvärd. (Nu vet jag att det finns också, får vara mer uppmärksam i framtiden)

Igelpiga

Citat från: nextuz skrivet 03 februari 2009 kl. 21:53
Vad ni än gör.. kör dem inte i torktummlaren :P  var bara tvungen o prova med en hög förut =) de var rätt skojjiga böjar på dem :P haha
Stoppade i en hög med bitar i en påse för BH:ar. Bitarna hade jag fått från ett dagis... tvättade dem i tvättmaskin... o sen i torktummlaren...
Hahaha.. ;D Då vet vi andra vad man INTE bör göra med bitarna ;)
Igelpiga

MLarsson


Ni som tvättar på 40 gradet i tvättmaskin, kör ni Legot tillsammans med vanlig tvätt/handukar eller något? Det borde ju skramla rätt fint vid cetrufugeringen annars?
Fundrar på att tvätta mitt lego, men är velig på vilket program jag ska använda. Ylle programet borde ju räcka fint!?

Jonaflax

Jag brukar köra på 40 grader. Program beroende på hur smutsigt det är.
Handtvätt, snabbtvätt, normalt.

Gör påsar av t ex en avklippt gammal tröjärm eller byxben som knyts ihop i båda ändarna med snören.
Litar inte helt på att min tvättpåse håller. :)

Helst använder jag tvättsåpa, för pulver har en tendens att lämna rester ibland.

Har jag mycket lego som ska tvättas så kör jag bara det i sina påsar. Annars ihop med övrig tvätt (dock ej tunna ömtåliga plagg).

thompabompa

Säkert en vanlig fråga, men vad är bästa/mest rekommenderade sätt att tvätta gamla smutsiga bitar. Har en stor jäkla låda med gammalt lego på mina föräldrars lantställe, som med möjligen bästa vilja skulle kunna kallas ha patina.

Så, går det att "reconda" bitar till i alla fall bli lite fräschare? Eller är det att våldta legot?

Superkalle

Det finns en tråd här i ämnet.

http://www.swebrick.se/index.php?topic=51.0

Själv är jag mycket för nytt, blankt Lego, men det är ju inte gratis å andra sidan  ;)

Dreadcore

När jag var liten fick vi en del lego av nån släkting. Mina föräldrar la bitarna på ett gammalt lakan och knöt ihop det som en säck. Sen körde de det i tvättmaskinen, funkade finfint. Vet dock inte vilken temperatur, men skulle gissa på 40 eller lägre. Kanske fintvätt :P

Eller så kan du ju göra som jag, efterhand som jag bygger och hittar en rejält skitig bit så skrubbar jag den med en nagelborste under rinnande varmt vatten. Men det tar ju tid om du vill tvätta alla bitar på en gång ;)

EDIT: Jag var för långsam, kolla den andra tråden :)

thompabompa

Ah, tack. Perfekt tråd.
Och ja, jag ska lära mig att det finns en sökfunktion också ;-)

Stigge72

Citat från: Dreadcore skrivet 07 april 2010 kl. 19:32
När jag var liten fick vi en del lego av nån släkting. Mina föräldrar la bitarna på ett gammalt lakan och knöt ihop det som en säck. Sen körde de det i tvättmaskinen, funkade finfint. Vet dock inte vilken temperatur, men skulle gissa på 40 eller lägre. Kanske fintvätt :P

Jag vill minnas att det stod i någon legokatalog på typ 80-talet att det var precis så man skulle göra för att tvätta sina bitar. Dock ska påpekas att det inte är att rekommendera för metall-delar (el-bitar och gamla axlar som inte är av rostfritt material).
Minns inte heller vilken temperatur det skulle vara.

SuperMario

Ja, tvätta i tvättmaskin (max 40 grader) kan man göra men hur blir det?

Jag tror att bitarna nöts en del när de kommer i kontakt med varandra under tvättningen.

Jag är nog rätt så petig, men gammalt och välanvänt (t.ex. smutsigt och tuggat) LEGO är inte kul att ha i sin samling.
Det är bara att ha det undanstoppat någonstans och sedan ge det till barn.

Tobbe Arnesson

Jag tvättar i diskhon, i med varmvatten och diskmedel. Ned med lagom med klossar och röra runt en stund. Sen sköljer jag i durkslag under kran (se upp med lösa småantenner och guldmynt, de går i varje fall genom mitt durkslag).

Sen häller jag upp på badlakan och sprider ut det för lufttorkning. Tar ett tag men blir rätt bra.

Jag tycker tvättmaskin låter som för stor reprisk.

Repiga rutor och andra klossar kan poleras med Häxan eller annat polermedel (tandkräm t.ex.) men är ett hårt jobb.
Blogg: Robotkampen

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.