Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Limma för barn

Startat av DanielEss, 26 mars 2019 kl. 13:12

Föregående ämne - Nästa ämne

DanielEss

Förlåt mig, fader, för jag har syndat...
Jag har limmat lego.:P
Insåg att för sinnesfridens skull måste vissa lättlossade delar på min lille sons lekset säkras om han inte ska sprida dem över hela rummet. Jag har däremot inte använt cyanoakrylat, som när jag byggde vägghyllor att ställa minifigs på, utan vanligt trälim. Det biter precis lagom hårt för att små fingrar inte ska kunna bända isär bitarna och om ett par år kan jag blötlägga dem för att lösa upp fogen. En acceptabel kompromiss i mina ögon!
Om någon har ett bättre förslag tar jag gärna emot det, har ni haft samma problem får ni gärna testa mitt. Se bara till att inte limma bitar med dekaler, ifall ni inte vill att de också ska lossna vid eventuell isärtagning... :)

DanielEss

Jag har upptäckt en till sak som kan komma till pass. Har ni problem med att Friends-hår ramlar av stup i kvarten för att gummit inte går att klicka fast (clutch powern i det materialet är ju obefintlig) så funkar det utmärkt att sätta en liten bit häftmassa runt huvudknoppen och trycka ihop ordentligt.
Lär inte skada materialet heller och är lätt att ta isär - men inte så lätt att det lossnar av misstag! :)

Mvh,
en som tillbringat allt för mycket tid med att leta förrymda frisyrer...

BrickMe

Citat från: DanielEss skrivet 05 april 2019 kl. 17:56
Jag har upptäckt en till sak som kan komma till pass. Har ni problem med att Friends-hår ramlar av stup i kvarten för att gummit inte går att klicka fast (clutch powern i det materialet är ju obefintlig) så funkar det utmärkt att sätta en liten bit häftmassa runt huvudknoppen och trycka ihop ordentligt.
Lär inte skada materialet heller och är lätt att ta isär - men inte så lätt att det lossnar av misstag! :)

Mvh,
en som tillbringat allt för mycket tid med att leta förrymda frisyrer...
Häftmassa är välbeprövat  ;D och det håller de små delarna borta från dammsugaren. Värre var det när barnen tuggade på de lite mjukare delarna som t ex 73590c02a . Som tur var så plockade jag bort de vita som de hade och de fick klara sig utan dem. Det känns ju taskigt såklart men jag är glad idag att de fortfarande ligger i tryggt förvar ;)

DanielEss

CitatVärre var det när barnen tuggade på de lite mjukare delarna som t ex 73590c02a .

Jo, de verkar tuggvänliga! Håller mina utom räckhåll än så länge, men ett par av mina äldsta har bitmärken från min lillasyster...:P

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.