Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Behöver tips om att köpa Lego bitar till eget bygge

Startat av Legqvist, 26 april 2019 kl. 19:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Legqvist

Det här är någon slags tråd på detta forum. Har varit här tidigare men har inte aktivt deltagit så mycket i forumaktiviteterna.  ;)

Nåväl, jag väljer att starta denna tråd då jag behöver råd. Jag har idéer vad jag ville göra men vet inte var jag ska få tag i delar till dessa byggen. Ni förstår, att sitta och jaga delar på exempelvis BrickLink skulle bli alldeles för dyrt och tidskrävande. För enstaka delar kanske det fungerar bra men inte i detta fall. Visst skulle jag kunna köpa några kilo på Blocket men det framgår ju inte vad som ingår. Tradera går bort då det är påfallande mycket "enstyck" där också och dessutom är jag inte medlem. Har tittat på Legos egna "Classic" lådor men de är ju direkt värdelösa då de  innehåller bitar i många olika färger och jag behöver många i samma färg. Behöver små bitar också. Hittade en trevlig butik i Örebro som säljer i lösvikt men "Blandade storlekar/färger, men huvudfokus ligger på "vanliga" klossar ex 1x3/2x3/2x4 etc. Men specialbitar, mindre plattor, fasade och transparenta bitar etc kan förekomma".  Eh, nej tack. Det är för stora bitar. Synd att man inte kan vrida tillbaka klockan till 90-talet för då fanns det lådor med bitar i sorterade färger. 



Magnus den store

Vet inte om det finns genvägar för att spara tid.
B&P om du vet nummer: https://www.lego.com/sv-se/service/replacementparts
PaB om sämre utbud duger: https://shop.lego.com/en-SE/Pick-a-Brick
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

o0ger

Kul att du vill bygga nåt stort.

Vet inte vilka mängder du är ute efter men det finns liksom inga genvägar. Lego är dyrt. Det finns dock några alternativ som du kan undersöka:

- Lugbulk. Om du är betalande medlem i föreningen Swebrick kan du varje år var med i Lugbulk. Då har vi möjlighet att beställa stora mängder bitar till förmånliga priser. Du får dock inte bestämma själv vilka bitar som ska beställas utan det avgör vi tillsammans i föreningen.

- Stöd från LEGO. Du kan skriva till LEGO och ansöka om stöd. Detta blir som en egen liten Lugbulk, men det är endast vid stora beställningar som detta godkänns.

- Bricks & Pieces. På Legos hemsida kan du beställa bitar. Om de finns i produktion. Men bara upp till 200 av varje enskild bit per beställning.

- Pick a Brick på LEGO Store i Mall of Scandinavia. Om du har tur finns de bitar du vill ha och då är det bara och köpa tills lagret tar slut. 

- Bricklink. Jo. Faktiskt. Även om det är jobbigt. Suck it up. Det finns många som säljer billigare om man köper mycket.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Ett tips till. Köp stora set med mycket bitar på rea.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

stej123

Bricklink är oslagbart både vad gäller utbud och pris. Tråkigt layout, inte särskilt intuitivt och en tröskel att lära sig. Men de har iaf uppdaterat hemsidan så den inte ser ut att vara gjort 1998 längre (nu ser den ut att vara gjort 2008).
Ska du bygga något större så är det där du kommer hamna i slutändan ändå, och då kommer eventuella facebook/tradera/blocket-köp kännas mindre genomtänkta när du tittar i backspegeln (många av oss har vandrat den vägen).

Legqvist

Oj här var det svar  :)

Jag tackar för hjälpen och får fundera lite över det hela. Har bara vaga planer än så länge men vi får se hur det går. Jodå, Lego är dyrt och det enda som det verkar finnas gott om är Blocks (ni vet, de där stora bitarna) och det tyckte jag var konstigt med tanke på hur lite de används (skriver jag och råkar titta till på Lego set 671 som står här bredvid skärmen, det innehåller inte en enda  ;) ) . Nå, jag kanske startar en tråd om jag får inspiration. Ville bara ställa frågan  :)

mortil

Håller med stej123 och säger Bricklink.  MEN.  jämför alltid bitpriser mot B&P som Magnus skrev.

Jag har ju själv nyligen Bricklinkat hem över 700st 1x15 liftarms. 500st 5x11 paneler och en massa mer godis. och Bricklink var klart billigast i slutändan. 
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Peter S

Jättebra tips alla hittills. Ju mer specifik du kan vara desto enklare att hjälpa dig. Jag har köpt på mig en massa bitar på alla de sätten, och även begagnade fynd på loppisar. Jag är tacksam för alla bitar som jag inte skulle haft om jag bara köpt de jag verkligen bara behövde. Ibland vill man förbättra och lägga till efter att man planerat (och shoppat) klart. Behövs en del lullull på slutet om man säger.

Stora set på rea är en bra genväg. Särskilt de som inte är licensierade eftersom det oftast är minifigurerna i de licensierade som drar upp priset. Men man får betala mer för de vanliga bitarna i dem också. Tycker tyvärr själv att det är de vanliga bricksen ("blocksen" som går åt när man bygger stort. Det är alltid brist på dem i rätt färg. Ett stort modulärt hus drar minst 4.000 bitar, jämförbart med Ninjago City ...

robinnilsson403

En fördel med Bricks and pieces är att frakten är väldigt billig.
På bricklink kan den variera kraftigt beroende på land och säljare. Jämför typ med att en del enbart skickar med motsvarande "skicka lätt" för typ 60 spänn, oavsett om du beställer 5g eller 400g i vikt. Handla helst inom EU för att undgå tull och avgifter. Svenska butiker brukar ha billigast och snabbast frakt, men ibland sämre utbud än t.ex. tyska butiker.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Legqvist

Citat från: Peter S skrivet 27 april 2019 kl. 00:02
Jättebra tips alla hittills. Ju mer specifik du kan vara desto enklare att hjälpa dig. Jag har köpt på mig en massa bitar på alla de sätten, och även begagnade fynd på loppisar. Jag är tacksam för alla bitar som jag inte skulle haft om jag bara köpt de jag verkligen bara behövde. Ibland vill man förbättra och lägga till efter att man planerat (och shoppat) klart. Behövs en del lullull på slutet om man säger.

Stora set på rea är en bra genväg. Särskilt de som inte är licensierade eftersom det oftast är minifigurerna i de licensierade som drar upp priset. Men man får betala mer för de vanliga bitarna i dem också. Tycker tyvärr själv att det är de vanliga bricksen ("blocksen" som går åt när man bygger stort. Det är alltid brist på dem i rätt färg. Ett stort modulärt hus drar minst 4.000 bitar, jämförbart med Ninjago City ...

Jo, det är klart att det går åt några bitar om man bygger hus och så. Var för trött i huvudet igår  :-[

Jo, visst kan jag vara specifik. En otrolig slump gjorde att jag fick tag i "rå materialet" till ett av mina tänkta byggen idag. Jag har funderat på att bygga en MOC på den här VW T1 campingbussen. Den tyska polisen körde ju "folkabuss" en gång i tiden. Men den är ju röd och vit med många färger i inredningen. Skulle behöva byta ut alla röda delar mot mörkt gröna, göra hela inredningen grå och skippa camping  delarna. Måste ändra taket också.

I det andra fallet tänkte jag försöka bygga upp den här glassbilen i "riktig" skala. https://www.youtube.com/watch?v=D2BSaf1Hp_U Jag har den, den är i skala 1:18 och är byggd med ett sorts "mini Lego" (egentligen är det väl en dålig kopia på ett set från Xingbao men det är en annan historia...). Svårigheten ligger dock i att det ingår delar som nog inte finns hos Lego. Så det får jag vänta med.

Peter S

Ett förslag är att bygga upp dem i LDD. Börja med originalet och byt ut bitarna vartefter. Då får du bättre koll på vad som går åt.


Legqvist

Citat från: Anders67 skrivet 28 april 2019 kl. 12:00
https://www.eurobricks.com/forum/index.php?/forums/topic/134687-ldd-10220-vw-t1-camper-2016-update/

Det såg ju trevligt ut. Om lfx filen var en lista med delar kan jag tyvärr inte läsa den då jag inte har något program som kan läsa sådana filer. I vart fall inte på den här Linux datorn... Men tack i alla fall.  :)

I fallet med glassbilen så har jag en översikt över vilka delar som behövs. Men bara i pappersform... :-\ På byggbeskrivningen som är 1.5 kvadratmeter stor eller så...

Anders67

Citat från: Legqvist skrivet 28 april 2019 kl. 14:06
Citat från: Anders67 skrivet 28 april 2019 kl. 12:00
https://www.eurobricks.com/forum/index.php?/forums/topic/134687-ldd-10220-vw-t1-camper-2016-update/

Det såg ju trevligt ut. Om lfx filen var en lista med delar kan jag tyvärr inte läsa den då jag inte har något program som kan läsa sådana filer. I vart fall inte på den här Linux datorn... Men tack i alla fall.  :)

I fallet med glassbilen så har jag en översikt över vilka delar som behövs. Men bara i pappersform... :-\ På byggbeskrivningen som är 1.5 kvadratmeter stor eller så...
Det är filformatet för Lego Digital Designer - så om du vill MODDA i LDD så laddar du enklast ner programmet från: https://www.lego.com/en-us/ldd/download
sedan laddar du ner lfx filen och öppnar den i LDD.
Lycka till!

Ozp

Citat från: Anders67 skrivet 28 april 2019 kl. 14:42
Citat från: Legqvist skrivet 28 april 2019 kl. 14:06
Citat från: Anders67 skrivet 28 april 2019 kl. 12:00
https://www.eurobricks.com/forum/index.php?/forums/topic/134687-ldd-10220-vw-t1-camper-2016-update/

Det såg ju trevligt ut. Om lfx filen var en lista med delar kan jag tyvärr inte läsa den då jag inte har något program som kan läsa sådana filer. I vart fall inte på den här Linux datorn... Men tack i alla fall.  :)

I fallet med glassbilen så har jag en översikt över vilka delar som behövs. Men bara i pappersform... :-\ På byggbeskrivningen som är 1.5 kvadratmeter stor eller så...
Det är filformatet för Lego Digital Designer - så om du vill MODDA i LDD så laddar du enklast ner programmet från: https://www.lego.com/en-us/ldd/download
sedan laddar du ner lfx filen och öppnar den i LDD.
Lycka till!

Eller så kan du använda bricklinks Stud.io. Det går att köra i wine. https://www.bricklink.com/v3/studio/download.page

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.