Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Info kring att lägga upp bilder LÄS MIG!!

Startat av mechamike, 15 februari 2011 kl. 20:41

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Jag vill också ställa några frågor. Visst är det väl så att alla bilder skalas automatiskt här på forumet, så att små bilder visas direkt och stora öppnas i ett nytt fönster? Då är det väl snarare minnesåtgången i mäggabajjt som man ska tänka på innan man lägger upp?

Magnus den store

Citat från: andreaseldh skrivet 26 juni 2017 kl. 22:31
Då är det väl snarare minnesåtgången i mäggabajjt som man ska tänka på innan man lägger upp?
Ja, mäggabajjten tycker jag är viktig att hålla nere för de med sämre uppkoppling. Det finns ett par trådar som är så tungladdade att de har en tendens att förstöra min surfupplevelse och ibland fucka upp min webbläsare. Storleken i pixlar är dock inte oviktig för de som surfar på små skärmar såsom smartphones. Nu vill jag minnas att du har en dumfån så det drabbar nog inte dig, men jag personligen föredrar smala bilder så att jag slipper scrolla i sidled. Då är det betydligt bättre att länka till en större bild.

Än en gång, Flickr är grymt på så sätt.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

andreaseldh

Citat från: Magnus den store skrivet 26 juni 2017 kl. 22:42
Storleken i pixlar är dock inte oviktig för de som surfar på små skärmar såsom smartphones. Nu vill jag minnas att du har en dumfån så det drabbar nog inte dig, men jag personligen föredrar smala bilder så att jag slipper scrolla i sidled.

Ja det stämmer, men jag surfar ofta på min gamla lågupplösta datorskärm eller lånar mammas surfplatta och för båda dessa är den maximala bredden för att visas utan sidoscrollning 640 pixlar.

I övrigt kan jag bara hålla med om Flickrs förträfflighet!

Magnus den store

Citat från: andreaseldh skrivet 27 juni 2017 kl. 00:05
Ja det stämmer, men jag surfar ofta på min gamla lågupplösta datorskärm eller lånar mammas surfplatta och för båda dessa är den maximala bredden för att visas utan sidoscrollning 640 pixlar.
640 px!!! Det är nästan upprörande lågt. Jag tror jag har 720 px på min mobil.

Varje inlägg verkar ha följande begränsningar på bifogade filer: 100 per inlägg, maximal storlek totalt 5000kB , maximal storlek per fil 800kB. Jag skulle inte protestera ifall dessa begränsades något lägre.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

KallEl75

#49
Citat från: o0ger skrivet 26 juni 2017 kl. 22:09
Citat från: KallEl75 skrivet 26 juni 2017 kl. 21:52
Tänkte jag skulle slänga upp en eller ett par bilder här för första gången, men den här informationen går över huvudet på mig fullständigt. Kan någon vänlig individ tala om för mig hur stor bilderna bör vara i CM istället samt storleksmässigt?

Det där med pixlar hit och dit säger mig absolut ingenting och jag vill inte ställa till med något onödigt strul för hemsidan.
Det funkar inte med centimeter. Alla har olika stora skärmar och olika upplösning på skärmen.


Om du högerklickar på din bild och väljer egenskaper/properties, och sen detaljer/details, så kan du se hur stor din bild är i pixlar. En pixel är en enskild bildpunkt.

Hmmm i det bildprogram jag använder kan jag ställa in hur stor jag vill att bilden skall vara på längden och bredden i CM och sedan sköter programmet resten. Eller så har jag missuppfattat vad det är för funktion det är som jag faktiskt använder mig av.

Pixlar får jag inte upp någon information om alls när jag högerklickar på någon av mina bilder. Däremot får jag upp informationom bildpunkter både lodrätt och vågrätt. Är det dessa man skall gå efter då måntro?

Jaxne

Citat från: KallEl75 skrivet 27 juni 2017 kl. 17:41
Hmmm i det bildprogram jag använder kan jag ställa in hur stor jag vill att bilden skall vara på längden och bredden i CM och sedan sköter programmet resten. Eller så har jag missuppfattat vad det är för funktion det är som jag faktiskt använder mig av.

Pixlar får jag inte upp någon information om alls när jag högerklickar på någon av mina bilder. Däremot får jag upp informationom bildpunkter både lodrätt och vågrätt. Är det dessa man skall gå efter då måntro?
Låter som att du använder ett program inriktat till utskrift eller tryck i första hand eftersom det är det enda tillfället fysiska mått har någon relevans för bilder. Men då finns även inställningar för pixlar/måttenhet, vanligen dpi dots per inch (pixlar per tum). 300 dpi brukar vara en vanligt förekommande siffra vad jag sett. Vilket då skulle ge drygt 100 pixlar per cm. Men det beror som sagt helt på inställningarna i programmet vad som gäller för dig.
Vad för program är det? Om jag inte missminner mig så är det även i Photoshop möjligt att se mått i cm istället för pixlar som är det logiska valet för bilder. Det kan vara användbart om man snabbt vill skala om referensbilder till att passa en ritning med mått.
Bildpunkter är ett annat svenskt ord för pixlar så de måtten du ser då bär rimligen vara det som är relevant här :)

o0ger

Citat från: KallEl75 skrivet 27 juni 2017 kl. 17:41
Citat från: o0ger skrivet 26 juni 2017 kl. 22:09
Citat från: KallEl75 skrivet 26 juni 2017 kl. 21:52
Tänkte jag skulle slänga upp en eller ett par bilder här för första gången, men den här informationen går över huvudet på mig fullständigt. Kan någon vänlig individ tala om för mig hur stor bilderna bör vara i CM istället samt storleksmässigt?

Det där med pixlar hit och dit säger mig absolut ingenting och jag vill inte ställa till med något onödigt strul för hemsidan.
Det funkar inte med centimeter. Alla har olika stora skärmar och olika upplösning på skärmen.


Om du högerklickar på din bild och väljer egenskaper/properties, och sen detaljer/details, så kan du se hur stor din bild är i pixlar. En pixel är en enskild bildpunkt.

Hmmm i det bildprogram jag använder kan jag ställa in hur stor jag vill att bilden skall vara på längden och bredden i CM och sedan sköter programmet resten. Eller så har jag missuppfattat vad det är för funktion det är som jag faktiskt använder mig av.

Pixlar får jag inte upp någon information om alls när jag högerklickar på någon av mina bilder. Däremot får jag upp informationom bildpunkter både lodrätt och vågrätt. Är det dessa man skall gå efter då måntro?
Ja, bildpunkt är samma sak som pixel
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Anders67

#52
Jag vill också blanda mig i
1. Använf flickr och BB code så är det busenkelt att dela bilder här på forumet
2. När man började med desktop publishing typ för mig 1987 så var 300 dpi högupplöst på en svart/vit laserskrivare. Macen (mac SE) hade en skärm med en fysik upplösning på 72 dpi. När sedan windows slog igenom så var upplösning faktiskt 96dpi i grässnittet på en 13" skärm 640x480 pixlar. Nu i mobilåldern så är det löjligt att prata om dessa mått.
3. En responsiv site skalar pixlarna oftast till att passa browserytan som sedan ritas ut på en mobilskärm på 200-300dpi ibland ännu högre iphone 7 har 326 ppi och jag tror samsung hade en ny skärm i mobilformat med det dubbla.

Slutord vi har på swebrick en guideline mellan 640 pix i bredd och använder man jpeg komprimering så ska pixlar på höjden inte vara ett stort problem. Ju mindre filer i kb desto snabbare site och roligare upplevelse.

KallEl75

Tack för informationen.
Denna typ av kunskap går helt över min humanistiska hjärna så jag får helt enkelt pröva mig fram och skulle jag lägga upp för stora bilder räknar jag kallt med att någon snäll moderator går in och plockar bort problemet ifråga.

Beträffande flickr och andra sociala mediesidor väljer jag att bojkotta dessa då det känns som att de äter upp ens själ fullständigt.  ( Och ja jag är medveten om att jag antagligen är väldigt ensam om denna uppfattning, men någon måste våga stå upp mot massan. :) )


Nilsson.calle

Citat från: KallEl75 skrivet 27 juni 2017 kl. 21:55
Beträffande flickr och andra sociala mediesidor väljer jag att bojkotta dessa då det känns som att de äter upp ens själ fullständigt.  ( Och ja jag är medveten om att jag antagligen är väldigt ensam om denna uppfattning, men någon måste våga stå upp mot massan. :) )

Men inte helt ensam, Swebrick är det enda nätforumet där jag finns.

cjadesign

Hej
Är ny på forumet.
Hur lägger jag upp flera bilder under ett inlägg? Kan bara bifoga en bild.
Tacksam för svar!

//Jonas

BeardedNerd

Klicka på "fler bilagor" så får du upp fler Bläddra-rutor att lägga till bilder från.

Emma

Nu är jag sån där noob. Vi har pratat om det här i nån tråd för ett tag sedan. Tror det blev ot i nåns moc-tråd.

Om jag bifogar en fil och sen vill få den inbäddad i inlägget, vad ska jag skriva mellan [ img ] och [ /img ]?

Ozp

Citat från: Emma skrivet 12 mars 2022 kl. 10:40

Om jag bifogar en fil och sen vill få den inbäddad i inlägget, vad ska jag skriva mellan [ img ] och [ /img ]?

Klicka på bilagan så den blir stor. Högerklicka på den och välj kopiera bildadress. Redigera inlägget och klistra in adressen i bildtaggen.

Anders67


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.