Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

"The Few" och ett Spitfire

Startat av stej123, 08 november 2012 kl. 23:46

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders67

Jag gillar dina plan, bygger gärna ett själv, får jag göra en byggbeskrivning av din modell?

Här kommer en vild ide , kanske ett framtida Community build där vi bygger ett plan var och bygger en gemensam flyghangar och flygbas, tankbilar, helikoptrar, kanske till och med bomber som kreverar och skapar oreda etc.

Superkalle

Citat från: stej123 skrivet 18 april 2013 kl. 13:04
Vet inte om jag använder LDD baklänges
Nä, det tycker inte jag, man gör som man vill.

Nu är jag ju knappast objektiv när det gäller LDD, men just att man använder digitalt stöd i själva design/utvecklingsprocessen tycker jag är det häftiga med LDD. Vi har ju iofs haft digital verktyg långt innan LDD, men det är ändå nånting med den låga tröskeln plus att det går så otroligt fort att snäppa ihop en modell i LDD som ändå (enligt mig) är på väg att transformera LEGO-byggandet. Faktum är att jag upplever att vi i Swebrick är riktigt långt framme när det gäller användandet av LDD (t ex i community-byggena).

Anders67

Citat från: Superkalle skrivet 18 april 2013 kl. 16:36
Citat från: stej123 skrivet 18 april 2013 kl. 13:04
Vet inte om jag använder LDD baklänges
Nä, det tycker inte jag, man gör som man vill.

Nu är jag ju knappast objektiv när det gäller LDD, men just att man använder digitalt stöd i själva design/utvecklingsprocessen tycker jag är det häftiga med LDD. Vi har ju iofs haft digital verktyg långt innan LDD, men det är ändå nånting med den låga tröskeln plus att det går så otroligt fort att snäppa ihop en modell i LDD som ändå (enligt mig) är på väg att transformera LEGO-byggandet. Faktum är att jag upplever att vi i Swebrick är riktigt långt framme när det gäller användandet av LDD (t ex i community-byggena).

Håller med, och jag använder LDD framförallt som ett hjälpmedel och verktyg inte som ersättning till riktigt lego byggande.
LDD har styrkor men jag tycker det är svårt att vara lika kreativ som IRL, att leka/vrida och vända på bitar tills det känns bra och att hitta bitar för nya användningsområden!

stej123

Citat från: Anders67 skrivet 18 april 2013 kl. 16:30
Jag gillar dina plan, bygger gärna ett själv, får jag göra en byggbeskrivning av din modell?

Här kommer en vild ide , kanske ett framtida Community build där vi bygger ett plan var och bygger en gemensam flyghangar och flygbas, tankbilar, helikoptrar, kanske till och med bomber som kreverar och skapar oreda etc.

Kul! Det får du absolut göra, men först vill jag bli helt klar med min egen :) Jag måste bygga om lite i LDD först också då jag som sagt rationaliserat bort många detaljer.

Det vore jättekul att göra en flygbas som en community build! Men ska vi ha en skalenlig rullbana blir den nog rätt lång ;-)

Anders67

Citat från: stej123 skrivet 18 april 2013 kl. 16:52
Citat från: Anders67 skrivet 18 april 2013 kl. 16:30
Jag gillar dina plan, bygger gärna ett själv, får jag göra en byggbeskrivning av din modell?

Här kommer en vild ide , kanske ett framtida Community build där vi bygger ett plan var och bygger en gemensam flyghangar och flygbas, tankbilar, helikoptrar, kanske till och med bomber som kreverar och skapar oreda etc.

Kul! Det får du absolut göra, men först vill jag bli helt klar med min egen :) Jag måste bygga om lite i LDD först också då jag som sagt rationaliserat bort många detaljer.

Det vore jättekul att göra en flygbas som en community build! Men ska vi ha en skalenlig rullbana blir den nog rätt lång ;-)

Då håller jag på den iden med beskrivning och kanske gör den i samband med en community build!
Skalenlig bana blir nog lite svårt :-) men 8x5 basplattor eller flervkanske kan fungera och ändå erbjuda 5-6 plan med hangar!

stej123

Citat från: Anders67 skrivet 18 april 2013 kl. 17:07
Citat från: stej123 skrivet 18 april 2013 kl. 16:52
Citat från: Anders67 skrivet 18 april 2013 kl. 16:30
Jag gillar dina plan, bygger gärna ett själv, får jag göra en byggbeskrivning av din modell?

Här kommer en vild ide , kanske ett framtida Community build där vi bygger ett plan var och bygger en gemensam flyghangar och flygbas, tankbilar, helikoptrar, kanske till och med bomber som kreverar och skapar oreda etc.

Kul! Det får du absolut göra, men först vill jag bli helt klar med min egen :) Jag måste bygga om lite i LDD först också då jag som sagt rationaliserat bort många detaljer.

Det vore jättekul att göra en flygbas som en community build! Men ska vi ha en skalenlig rullbana blir den nog rätt lång ;-)

Då håller jag på den iden med beskrivning och kanske gör den i samband med en community build!
Skalenlig bana blir nog lite svårt :-) men 8x5 basplattor eller flervkanske kan fungera och ändå erbjuda 5-6 plan med hangar!

Det låter bra! Hoppas fler är villiga att haka på :D

Stigge72

Låter som en jättetrevlig idé, tycker jag.
Hangar
Några plan (behöver kanske inte vara Supermarine Spitfire allihop)
Lite bilar, mindre byggnader och annat tjafs som passar på en flygbas.

stegu

Inte för att jag ogillar temat WWII, men det är litet begränsande. Kan man i stället tänka sig att man bygger en flyguppvisning i modern tid med blandat retroplan och modernare kärror? Jag brukar gå på flygdagarna i Linköping, och det är något speciellt med att gå på plattan och se en Blériot stå mellan en Spitfire och en Draken. Folksamlingen på en flyguppvisning är också mer minifigvänlig än en autentisk scen från WWII.
Men nu kanske jag fegar ur här. Jag är ingen hejare på att bygga flygplan i vilket fall.

MicroByggare

Citat från: stegu skrivet 18 april 2013 kl. 22:02
Jag är ingen hejare på att bygga flygplan i vilket fall.
Flygplanen kan flygplansbyggarna bygga 8) och dem andra kan bygga bunkrar och dylikt

Apropå tema nu är jag lite rädd vad som gäller ett jet-plan i mf storlek  :-\ skulle häller villa bygga en hangar/flygfält i WWII som ex. bombas/angrips av tyskar :)

För att fatta mig kort jag är INTRESSERAD av att bygga flygplan relaterat ;D
Minderårig LEGObyggare! Min Flickr: www.flickr.com/photos/92996446@N08/

stej123

Jag ser gärna ett flygbas-diorama med enbart WW2-plan, men jag är väldigt öppen för att genomföra stegu:s förslag med lite flygplan av olika årsmodell.

Helst av allt skulle dock ett stort WW2-diorama med både stridsvagnar, flygplan, stadsliv, landsbygd, tågräls m.m. På så sätt tror jag att man kan få mer fler byggare! Det kommer behövas hus, bilar, sjukhus, tågstationer utöver det som är mer specifikt förknippat med WW2. Vi såg ju allihop hur många duktiga bilbyggare det finns här på Swebrick i och med limousin-tävlingen. Och duktiga hus/stads/tågbyggare finns det ju gott om! Jag snackar alltså mer om ett diorama med 30/40-tals tema mer än bara ett WW2 diorama :)

Skafte

Ett Community build till nästa år kanske? Jag anar Olive Green i bulken...

MicroByggare

Jag trodde vist att du har sagt detta tidigare men det var så jag också tänkte :)

EDIT: menade stej men det funkar med skaftes inlägg med ;)
Minderårig LEGObyggare! Min Flickr: www.flickr.com/photos/92996446@N08/

Anders67

Härligt, här finns massor att jobba med med fler möjliga tävlingar som kan ligga till grund för arbete framåt med ett community build. Vem vet mecha kanske kan få dit ett x-wing också :-)

Stigge72

Jag gillar både idén med WWII/1940-tal och modern flyguppvisning med blandade årgångar.

Vi skall ju hålla på många år med det här, så vi kan ju ha det ena nästa år, och det andra året efter?

mechamike

Citat från: Anders67 skrivet 19 april 2013 kl. 00:13
Härligt, här finns massor att jobba med med fler möjliga tävlingar som kan ligga till grund för arbete framåt med ett community build. Vem vet mecha kanske kan få dit ett x-wing också :-)


När vi fått klart TIE-hangaren och utvecklat den så vi känner oss nöjda, så är det väl dax att Swebrick's SW byggare även förser Rebellerna med en lämplig hangar på Hoth eller från Home one? Så jag tror jag spar mina X-wingar dit (hämtade ut en till idag btw)

Men vore kul att se ett diorama som ni föreslår..
?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.