Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

A lonely teardrop of pain and hope

Startat av BlueBuilder, 27 december 2018 kl. 22:49

Föregående ämne - Nästa ämne

BlueBuilder

Inte längre WIP utan färdig.

www.flickr.com/photos/bluebuilder/albums/72157708360035624

Tidigare text här under, ville förtydliga lite vad bygget nu är.

Jo, nu är bygget ungefär halvvägs skulle jag tro. Det jag bygger är en stor tårdroppe som är ca 60 cm bred. Den kommer vara som ett stort tittskåp, i kommer vara två olika landskap. Ett Diablo liknande med Diablo, blod och förmodligen några skelett. Det andra något som tar upp kampen. Något som symboliserar hopp. Hur detta helt ska se ut är ännu luddigt och mer av en känsla.
___________________________________________

Nytt projekt på gång! Jag klurar för fullt på nästa bygge och tänkte försöka ha en liten WIP tråd. Svårt att förklara hela konceptet men jag har bestämt mig för att dela upp det i tre olika delar där de första två borde kunna ställas ut för sig själva innan de sätts ihop. Arbetsnamn för de olika delarna är Pain, Hope och Tear.

Så jag tänkte börja med Pain. Vilket kommer bli ett bygge med starka Diablovibbar (Blizzard Diablo om någon missar vad jag menar). Jag jobbar på att se om jag kan försöka få till Diablo i skala ungefär som Star Wars action figurerna på 32 cm.  Plus en tron och landskap. Med en del skelett.. osv..

Om det hinner bli färdigt innan Borlänge och jag kan åka iväg och ställa ut. Hur ser ni på att det inte blir allt för "barnvänligt"? Jag tänker hålla det mer som ondska istället för allt för grafiskt. Tråkigt om det inte får ställas ut.

dalle

Jag vet inte vilka krafter som dina byggen kan ge uttryck för.
Men att det inte är barnvänligt har än så länge inte varit ett hinder att inte få ställa ut. Vi är trotts allt vuxna legobyggare och bygger ofta utifrån ett vuxenperspektiv.

BlueBuilder

Citat från: dalle skrivet 27 december 2018 kl. 23:05
Jag vet inte vilka krafter som dina byggen kan ge uttryck för.
Men att det inte är barnvänligt har än så länge inte varit ett hinder att inte få ställa ut. Vi är trotts allt vuxna legobyggare och bygger ofta utifrån ett vuxenperspektiv.

Tack, Dalle! Då är det bara bygga på så får feedbacken svara om bygget blir för mörkt. 😊

BlueBuilder

Det går långsamt, långsamt med nya bygget. Även om jag hade tänkt att bygga det i delar och att bygga landskapet först så blev det inte så. Nu håller jag på att bygga droppen i trans-clear bitar. Det är alltså så att det ska vara två olika landskap innuti en stor tårdroppe.

Minst sagt struligt att få den att se så "skör" ut som möjligt samtidigt som den är någolunda stabil. Proportionerna blir inte riktigt som jag ville men den måste gå att få med sig också. Den är ca 60cm bred.


Odidoma

Wow! Verkligen imponerande. Helt övertygad att du kommer lyckas landa bygget.

BlueBuilder

Citat från: Odidoma skrivet 04 mars 2019 kl. 21:54
Wow! Verkligen imponerande. Helt övertygad att du kommer lyckas landa bygget.

Tack! Det behövs hejarop! Lite omöjligt känns det stundtals!  :)

Joacim

Intressant med en stor droppe! Är nog inte det lättaste att bygga men du verkar vara på god väg!

BlueBuilder

Citat från: Joacim skrivet 06 mars 2019 kl. 05:52
Intressant med en stor droppe! Är nog inte det lättaste att bygga men du verkar vara på god väg!

Ja, det är ett lite udda val av bygge. Vikten av bitarna blir ganska stor efter ett tag. Jag har fått lite tips om lite olika sätt att stadga upp det så hoppas verkligen att det går att lösa. Ambitionen är att få till både belysning i droppen och om tid finns en del rörelse inne i landskapet. Men det får vi se. 😊

BlueBuilder

Två kloka Swebrickare påpekade att det ofta blir bättre andra och tredje gången man bygger om bygget. Idag lyckades jag se till att jag får testa deras påstående..   ;)

Mer stabilitet tack! Gör om, gör rätt!!

BlueBuilder

Nu är jag ungefär halvvägs! Problem att hitta bitar i de grymma mängder som behövs så försöker verkligen snåla men mycket behövs för stabiliteten i och med att jag vill bygga upp delar med bara transbricks. Nu är bakgrunden bara ett test än så länge. De största utmaningarna nu är 1) Diablo karaktären 2) Den översta delen av droppen på ett snyggt sätt.


Myko

Vilken version av Diablo tänker du bygga? Den (hon?) från 3:an ser ju rätt annorlunda ut mot D1/D2.

BlueBuilder

#11
Citat från: Myko skrivet 22 mars 2019 kl. 13:49
Vilken version av Diablo tänker du bygga? Den (hon?) från 3:an ser ju rätt annorlunda ut mot D1/D2.

Ja kommer inte lyckas klockrent i den storlek jag tänkt men kommer ta stark inspiration av Diablo från 3:an. Tror jag vill göra den (henne eller honom? ;) ) mer i svart än rött och med många spikes och sen kanske min version har vingar.. får se

BlueBuilder

Här har jag minst sagt kämpat på med min diablo. Grymt instabil och det tog stopp efter ett tag. Hur nöjd jag än blev med svansen blir hela figuren för stor och jag får ändå inte till den detaljrikedom jag är ute efter. Så nu har jag fått skrota den idén och klura vidare på den sidan av droppen.

BlueBuilder

Här byggs det för fullt! Hoppas få formen färdig inom någon dag.  För att sedan kunna börja på innehållet :)

Clarmo

Det där blir så snyggt alltså  :) WOW!!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.