Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Oleons kungliga slott

Startat av Gideon, 20 mars 2016 kl. 18:21

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnus den store

Det blev ju väldigt präktigt till slut. Saknar bara en flagga. Kan inte franska men några förslag har jag. Visst var det Ludvika?

Château de Ludovica
Château de Dalécarlie
Château de Vallées
Château de Gideon
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Gideon

#76
Citat från: Magnus den store skrivet 14 april 2016 kl. 00:04
Château de Vallées
Det var ingen dum idé, tack! Men jag tror att det blir Château des Vallées om man ska vara korrekt...? :)

Edit: Det verkar finnas ett (rätt okänt?) franskt slott som heter Château Les Vallées, kunde ju vara ett namn att sno.

Magnus den store

Citat från: Gideon skrivet 14 april 2016 kl. 00:28
Citat från: Magnus den store skrivet 14 april 2016 kl. 00:04
Château de Vallées
Det var ingen dum idé, tack! Men jag tror att det blir Château des Vallées om man ska vara korrekt...? :)

Edit: Det verkar finnas ett (rätt okänt?) franskt slott som heter Château Les Vallées, kunde ju vara ett namn att sno.

Min franska sträcker sig inte längre än till Google translate. Märkte dock att alla franska slott (som jag kunde komma på) började på Château de... Château Les Vallées heter visst Château des Vallées på engelska.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Gideon

#78
Citat från: Magnus den store skrivet 14 april 2016 kl. 00:40
Min franska sträcker sig inte längre än till Google translate. Märkte dock att alla franska slott (som jag kunde komma på) började på Château de... Château Les Vallées heter visst Château des Vallées på engelska.
Min franska ligger 15 år tillbaka i tiden men något av grammatiken satt kvar iaf när det kändes som om "de" borde bli "des" när det syftade på något i plural ;)

robban

Citat från: Gideon skrivet 14 april 2016 kl. 00:44
Citat från: Magnus den store skrivet 14 april 2016 kl. 00:40
Min franska sträcker sig inte längre än till Google translate. Märkte dock att alla franska slott (som jag kunde komma på) började på Château de... Château Les Vallées heter visst Château des Vallées på engelska.
Min franska ligger 15 år tillbaka i tiden men något av grammatiken satt kvar iaf när det kändes som om "de" borde bli "des" när det syftade på något i plural ;)
Tycker det låter som rena Grekiskan :P

Riktigt kul och följa detta bygge, ända från liljan till det klara slottet. Imponerande och lärorikt, bra jobbat Gideon (och wineyard får man väll säga)
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

MattiasKr

Varför inte Château de Faucon, för att anknyta till familjevapnet?

Får också instämma i hyllningskören, det har varit jättekul och inspirerande att se hur det växer fram. Bra klossat!

AndersI

Det blev snyggt (inte förvånad)! Sista bilden med folk och tillbyggnad ser maffigt ut.

Om den som bor där hade hetat Brian så skulle det blivit Chateau Brian (med blinkning åt maträtten med nästan samma stavning), men då måste du ju byta namn på gubben. Det finns ett vin som heter Chateau Musar också...

Illuwatar

Riktigt snygg resultat - bra byggt... :) Blev ett imponerande resultat...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

dalle

Palais de Tan.

Snygg kåk och snyggt fotat. Precis som det ska vara.
Extra kul att vara med på hur bygget har framskridit och sett hur du tagit emot feedbacken.

Sockerbit


papillion

Fantastiskt! Precis som ALLA dina byggen.

Tycker faktiskt du ska slå dig för bröstet och kalla det något i stil med: Château Les Gideôns. Det klingar dessutom bra.
Om du nu inte vill ha med arkitektens namn med i bygget, håller jag med MattiasKr. Få med familjevapnet i utkastet.

Dina byggen är en källa till inspiration. Keep up the good work.

/papillion

Skafte

Borde det inte heta något med Palace om det är ett kungligt slott? Chateau heter ju varenda vingård...

dalle

Citat från: Skafte skrivet 14 april 2016 kl. 14:37
Borde det inte heta något med Palace om det är ett kungligt slott? Chateau heter ju varenda vingård...
Citat från: dalle skrivet 14 april 2016 kl. 10:37
Palais de Tan.
:)

Magnus den store

Citat från: Skafte skrivet 14 april 2016 kl. 14:37
Borde det inte heta något med Palace om det är ett kungligt slott? Chateau heter ju varenda vingård...
Det beror på. Enligt fransk kutym ska palais (palats) vara i urban miljö medan château (slott) ligger på landsbygd. Äldre definition anger däremot palats till kunglig/kejserlig bostad.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

dalle

Citat från: Magnus den store link=topic=9953.msg196158#msg196158 ettate=1460640080
Citat från: Skafte skrivet 14 april 2016 kl. 14:37
Borde det inte heta något med Palace om det är ett kungligt slott? Chateau heter ju varenda vingård...
Det beror på. Enligt fransk kutym ska palais (palats) vara i urban miljö medan château (slott) ligger på landsbygd. Äldre definition anger däremot palats till kunglig/kejserlig bostad.

Egentligen borde byggaren svara men jag har alltid sett att det är ett stadspalats.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.