Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Mycket opretentiös nano-byggtävling - 2014

Startat av AndersI, 27 november 2014 kl. 16:27

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

För tredje året i rad försöker jag skaka loss kreativiteten även hos dem som inte har så många Lego-bitar, och inbjuder härmed till

Mycket opretentiös nano-byggtävling

Det pratas ofta om jättebyggen, Community Builds, superdetaljerat osv. osv.

Här kommer motsatsen - Bygg minimalistiskt


Bygg något som liknar en valfri förebild, med så få bitar som möjligt. Bidragen lämnas i den här tråden med bild (max 800x600) och beskrivning (helst bild) av förebilden också, så att vi andra kan uppskatta hur bra den har fångats.

Tävlingen går i två klasser:

  • Bygg vad som helst efter förebild
  • Avbilda ett Lego-set i nano-skala
Anledningen till två klasser är att jag gärna ser många bidrag i kategori 2, men är klart medveten om att det är svårt att hålla nere bitantalet då. Glöm inte att ange vilken klass ert bidrag tävlar i! Skriv gärna hur många bitar det är också - inget fusk!

Segraren kommer att utses genom en kombination av PM-röster och enfaldig domare (jag), där även antalet bitar kommer att vägas in (om två byggen har samma antal röster kommer det med färre bitar att vinna). Förebildens komplexitet kommer också att spela viss roll (att bygga en planka av en tile 1 x 4 anses fantasilöst).

1:a pris - En Legobit
2:a pris - Två Legobitar
3:e pris - Tre Legobitar

plus den ofantliga äran att utses till "swebricks minsta byggare 2014"

Alla är välkomna att delta, och ni behöver inte vara reggade på forumet före ett visst datum - det är helt OK att komma hit enbart för tävlingen.

Med tanke på att ni ska hinna bricklinka alla delar ni behöver till det här bygget, pågår inlämnandet ända fram till 08:00 måndag morgon den 22:e december.


FAQ:

Får man lämna in flera bidrag?
Ja, hur många som helst! Men tänk på att ni riskerar att rösterna smetas ut på alla era fina byggen (ständigt dessa kompromisser!).

Får man bygga i LDD, eller måste det vara riktigt Lego?
Det är tillåtet med LDD, men med viss tvekan, jag vill helst se att grejerna sitter ihop i verkligheten. Men jag vill inte utesluta någon som har en bra idé men saknar bitarna.

Sista dag för bidrag?
Bidrag kan postas i den här tråden fram till 08:00 måndag morgon den 22:e december.
Öppet för bidrag tills jag hinner ta hand om dem...
Hur stora får bilderna vara?
Bilderna bör vara i format 800x600 eller 600x800, definitivt inte större, och helst inte mindre (gör det lättare för mig att ordna röstningstrådarna).

Förra årets segrarmodeller




Tidigare tävlingstrådar (för inspiration)
2012
2013

Godtfred

#1
OK, första bidraget. Fick inspiration direkt och knåpade ihop den här under kvällen.

Tintin, Haddock och Milou står på månen, alltså den fria kategorin. 27 bitar (inklusive de meningslösa fötterna under plattan)




andreaseldh

#2
Mitt bidrag i kategori 1 är Turning Torso byggd av 55 elektroniska bitar (som även finns i verkligheten).


andreaseldh

#3
Mitt nästa bidrag är i kategori 2, pistmaskinen med 15 bitar.

Originalet:



Min version:

Jonsson

Så roligt med en ny omgång av denna tävling! :D
Fina bidrag såhär långt - nu blir man sugen på att försöka knåpa ihop något själv!


Jonsson

Citat från: andreaseldh skrivet 28 november 2014 kl. 12:44
Mitt nästa bidrag är i kategori 2, pistmaskinen med 15 bitar.

EDIT: Bifogar LDD-filen.


Den där är ju inget annat än lysande!

andreaseldh

Tack! Då får du se till att rösta på den, när röstningen kommer igång...

scholm

#7
Älskar den här tävlingen och i år ska jag dessutom delta och gör detta med ett klassiskt set, nämligen: 675 Snack Bar med sina modiga 54 bitar, vilket ironiskt nog bara är tio färre än originalet från 1979...
Livet är som ett Legobygge - färggrant och fullt av möjligheter.

Eigenbrötler

Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

littlespleen

Då min son på 6 månader ska få i julklapp tänkte jag det vore kul med en liten nano variant på denna.

Slutade med lite fler bitar än jag räknat med. 36 bitar


Cyklisten

Vilken snäll pappa din son har  ;)

/Cyklisten
Hejsan svejsan allihopa!! :)

littlespleen

Ja visst har han  ;D
Kvinnan på Lekia i fredags var inte lika säker på detta då jag ville ha 3 st 42030.

CopMike


SvanteOlof

#13
Jag fortsätte med technictemat och satte ihop med 36 bitar (typ om jag inte räknar tankbåtarna som den står på men räknar varje del av larvfötterna).

edit: det här med autostavning va. Tankbåtarna = Tanbitarna
ordvits: studsmatta = 4186

Jedi_Jennifer

Proton Pack från Ghostbusters, 8 bitar. (Lego's officiella har 12.)




LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.