Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Gothia Towers i LEGO

Startat av Superkalle, 25 februari 2012 kl. 20:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Skrytsson

Riktigt snyggt! Imponerande utfört, det är ju otroligt stort! Det där hotellet vill man ju bo i, sjukt mycket fönster-yta  :D

Det enda jag vill anmärka på är avsaknaden av minifigurer. Du har ju med ett par stycken, men i mitt tycke hade byggets helhetsintryck förstärkts ytterligare med mer folk. En massa besökare ingår väl i framtidsvisionen, eller? ;)

Gott om minifigurer skulle dessutom bidra till att besökare snabbt ser att det verkligen är Lego. Ullareds-bygget hade ju inte blivit lika grymt utan alla minifigs och att döma efter ditt inlägg i en annan tråd gillar du också alla "små historier" användandet av minifigurer kan skapa :)

robban

Sånt här gör mig bara stum av förundran, gick och tänkte nere på LegoWorld att när ska man få se såna feta byggen i sverige
och tjong i medaljongen så kom det. Grattulerar till ett helt fantastiskt jobb hadde jag hafft medaljer att dela ut hadde du fåt en fet.
Allt är stilrent som taget ur katalog och lite pluppar kan tillföra mycket i ett bygge


Planerar du att bygga något sådant privat också till tex swebrick event typ city diorama? Skulle ju va riktigt mäktigt.
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Superkalle

Tackar, tackar för berömmet alla. Känns extra gött att få höra från kollegor om man säger så.

Det här med minifigs i var en svår avvägning. I Ullaredsbygget t ex var de en central del av hela modellen. Idéen med Gothia var dock lite att visa Lego som ett alternativ till vanliga arkitekt-skalmodeller. Och då skulle det helst vara en ganska "clean" look. Idéen är att man skall se modellen på håll och tycka; "coolt - en modell av det nya hotellet". Man skall inte ens notera att det är Lego. När man sedan går närmare och börjar tittat skall det ta ett tag innan poletten trillar ner..."öh, hallå, vänta lite nu. Är inte detta gjort av ...?!" Lite två-stegsraket  :D  Men, men vi får se...än är inte sista ordet sagt. Till sommaren när hotellet dränks i barnfamiljer som skall till Liseberg blir det kanske fler figs.

(Ett annat problem är skalan. Hotellet är 1:57, minifig 1:44, så gubbarna är lite för stora. Det märks inte så mycket i gatunivå, men sätter man dem på ett våningsplan så blir det lite avigt).

Däremot är bilarna bättre i i skala (t ex Smart-bilarna).

Myko

Jag föreslår en Castle-variant: "De Gothia Towers".

Jag är här hela veckan!

Illuwatar

Det blir då ett magiskt slott med transparenta väggar... ;)

Gillar idén att det ska se ut som en arkitektmodell på avstånd och först vid närmare betraktelse ser man att det är Lego.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Nilseman

#50
Hej Johan! Vilket superbygge, verkligen imponerande att få se i verkligheten denna helg vi besökte hotellet. Lika kul att få stifta din bekantskap, samt att få deltaga med en liten men ack så betydande montering av en 1X3 tile. Och vem vet, om gud vill och skorna håller kanske jag får chansen att montera/assistera ännu en gång under helgen.
Bra gjort Johan!
//Nils Elf / Nilseman

Superkalle

Äntlingen blev den interna belysningen också klar. Här lite bilder (tyvärr tagna med mobilkamera, så bildkvaliteten är inte helt bra).

Utan belysning påslagen


Med belysning


Närbild på entrén





Teabox

Ser grymt ut med ljuset på :)

robban

Helt sjukt va grymt det blev  :o

Bild 2 kan va något av det läckraste jag set i lego väg, väldigt snyggt att det bara lyser i vissa fönster.
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Skafte

Bling bling! Ljuseffekter gör så väldigt mycket för att göra en modell levande. Är alla lampor fästa på LEGOlagligt sätt?  :P

Jesperallen

Blev ju riktigt bra med belysningen. Kul att se att filmen du visade vid besöket funkar så kanon.

Sollan

Wow, otroligt snyggt med belysningen på!

micke

WoW, är detta nytt, har inte sett med belysning förut och precis som Robban sa, riktigt riktigt snyggt ser verklighetstroget ut som bara den
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

Nextuz

Citat från: Skafte skrivet 10 mars 2012 kl. 11:05
Bling bling! Ljuseffekter gör så väldigt mycket för att göra en modell levande. Är alla lampor fästa på LEGOlagligt sätt?  :P

Precis min fundering oxå.. OCH är det PF-lysen ;)

Superkalle

Inga PF-lysen  ;D
Bara gamla vanliga hederliga E27 lampor, tre per torn.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.