Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Den kreativa processen

Startat av o0ger, 10 maj 2019 kl. 11:31

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Jag vill dela med mig av några viktiga insikter som jag har kommit fram till de senaste åren. Jag har även hittat några bra bilder/filmer/artiklar i ämnet. Jag hoppas ni orkar läsa och sen dela med er av era åsikter.

Hur fungerar kreativitet?

Detta gäller inte bara MOCande utan även målning, illustration, och alla typer av kreativa aktiviteter.

Man får ofta höra kommentarer när man visar sina resultat. tex:

- "Det där skulle jag aldrig kunna göra"

- "Hur har du kommit på det där?"

- "Jag har inte sån fantasi som du har"

- "Jag får aldrig någon inspiration"

osv osv

Det man antyder är oftast att den som är duktig på något har fått någon slags kreativ egenskap som alla inte kan ha. Som en gåva från från gudarna. Detta tror inte jag är sant. Jag tror att alla kan vara kreativa, om man vill.

Jag har varit rädd för att försätta mig själv i situationer där jag måste lita på min kreativitet och inspiration. Tex så var det en av anledningarna till att jag aldrig sökte till arkitekt-utbildningen. Jag såg mig själv i framtiden, kallsvettandes över en dålig idé, några timmar innan deadline. Jag trodde att man alltid börjar med ett blankt blad och förväntas bli inspirerad och skvätta ur sig fantastiska idéer på kommando. Det jag har lärt mig nu gör att jag inte längre tror att det är så det fungerar och att det inte heller kanske är så svårt som jag trodde. Jag hade varit glad om någon hade berättat detta för mig när jag var 20. Så jag hoppas jag kan hjälpa någon som eventuellt tänker i samma banor.

Inspiration vs Experimenterande
Sitter du och väntar på inspiration för att kunna bygga? Det kan funka ibland, men för det mesta tror jag att du väntar förgäves. Underskatta inte experimenterande. Experimentera ofta. Låt det vara grunden i din kreativa process. Jag tror att det är lättare med fysiska bitar, men det funkar säkert digitalt också. Börja med några bitar som du tycker är fina och låt dem inspirera dig till något. Lägg bitarna framför dig på ett bord. Blanda runt dem. Vänd dem upp och ner. Vad ser du? En pelare, ett träd, en bil? Lägg till fler bitar. Börja om. Ta bort bitar. Till slut kanske något uppstår. Annars tar du några andra bitar och försöker igen.

"If you crave creative growth, embrace experimentation!"


Låt målen vara luddiga
Detta är jätteviktigt. Om du från början intalar dig själv att du ska bygga den perfekta MOCen, så dödas kreativiteten. Du kommer eftersträva din målbild och alla små steg i processen kommer vara frustrerande eftersom du inte kommer bli nöjd om du inte uppnår perfektion. Om du istället tillåter dig själv att låta målbilden vara "luddig" eller bara halvt tydlig så blir det lättare att ändra på bygget under tiden och detaljerna behöver inte alltid vara perfekta. Att utgå från en förlaga och försöka göra en exakt kopia i LEGO är alltså kanske inte det bästa sättet att kicka igång sin kreativitet.

"The key is to give yourself permission to play. To forget the rules. To risk and fail. But most of all, to have fun."

Öva öva öva
Varje gång du gör något blir du lite bättre på det. Det kan kännas helt omöjligt i början, men om du bara fortsätter att experimentera med bitar och hålla målen luddiga så kommer du bli bättre och bättre på att hitta bra bitar och komma framåt i den kreativa processen. Tro det eller ej, men du kan lära dig att bli bra på nästan vad som helst om du bara börjar öva.


Sov ordentligt
Det kanske låter klyschigt men om du inte sover bra så funkar inte hjärnan lika bra längre. Efter en lång dag på jobbet och sen en kväll av matlagning, tvätt och räkningar, så kanske du inte kan förvänta dig att du ska ha energi för kreativt skapande. Gå och lägg dig istället. Ställ klockan på en timme tidigare än du brukar gå upp. Använd de nya verktygen du lärt dig och bygg bättre efter en god natts sömn. Tack Dalle för denna idé!

"Creative experimentation is a gift you give yourself. You simply take away the stress of performance and dive in. Interestingly, the more relaxed you are, the easier your self-expression flows."

Sammanfattning
Jag har de senaste åren märkt att de byggen som börjar med att jag låter mig inspireras av några enstaka bitar är de som är roligast att göra. Jag har ingen tydlig bild i huvudet när jag börjar processen, men helt plötsligt klickar det till i skallen och jag ser något i bitarna. Detta blir jag även bättre och bättre på för varje nytt bygge jag gör. Efter att ha experimenterat mig igenom nästan hela bygget så uppnår jag till slut ett läge där jag inser att jag nog faktiskt är klar. Då brukar jag bara slänga på lite detaljer och stickers och bestämma att detta är målet jag försökte nå. Men, tvärtom, när jag börjar med en färdig bild i huvudet och bestämmer innan jag börjar att "detta måste bli perfekt" så är bygget inte lika kul och det tar mycket längre tid.

Jag försöker även ha minst 5-6 byggen igång samtidigt. Om inte fysiskt, så på idé-stadiet. Detta gör att så fort jag fastnar eller inte känner mig nöjd, så kan jag bara lämna det bygget och fortsätta med ett annat. Ofta hittar man nya vägar om man låter en WIP ligga några dagar eller veckor. Detta är också en del av experimenterandet.

"Your art needs downtime. To breathe. Reflect. Experiment. Grow."

Jag vet att alla inte håller med mig om detta och att det inte heller passar alla. Jag pratade med Wineyard om detta i Borlänge och han nämnde att han ofta utgår från riktiga hus och inspireras av befintlig arkitektur i sina byggen. Men experimenterandet inträder när han ska börja hitta rätt former. Det är då man testar olika bitar och färger. Och även om det tar många försök att hittar rätt form så har man under processen förmodligen lärt sig fem andra former som man sedan kanske har användning för i ett annat bygge.

Googla gärna creativity and experimentation. Det finns mycket skrivet i ämnet. Men jag tycker ni ska testa om ni inte redan gör detta omedvetet.

Här är en synnerligen bra artikel skriven av en serietecknare (som även citaten i detta inlägg är snodda från): https://artplusmarketing.com/if-you-crave-creative-growth-embrace-experimentation-23679aafc484

"Do yourself a favor. Whatever your creative discipline, make more time to explore and mess around."

Lycka till nu. Experimentera, och hitta er kreativitet!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Stigge72

Väl skrivet!

Jag har också vid flera tillfällen börjat med en viss bit, och tänkt att "den här biten skulle ju vara perfekt som det eller det". Det kan vara att den kan användas i något visst syfte på en GBC-modul, på ett hus i Pluppsala eller kanske en bil i Miniland-skala.

Det har också förekommit att jag suttit med några bitar, och efter en del experimenterande (även om jag kanske in tänkt i de banorna) kommit på vad det är jag håller på och bygger, och sedan gått vidare därifrån med ett tydligare mål.

Peter S

Fick en aha-upplevelse på en föreläsning som kan hjälpa fler att bli kreativa. Min egen kreativitet är ostrukturerad. Jag har fler idéer i huvudet än jag hinner förverkliga. Ofta "byggs de om" i huvudet under vägens gång. Både genom aktivt funderande men också pga ren glömska. Jag hinner glömma detaljer men har kvar själva idén.
Men nu till själva metoden:
I det första skedet är det en expansiv aktivitet. Man försöker skapa många varianter förutsättningslöst. Inga är fel eller mer rätt. Man kan hämta viktig erfarenhet ur alla. När man känner sig mogen så sätter man igång en reduceringsprocess. Man plockar element ur de olika förslagen och kombinerar ner dem  till en eller ett fåtal förslag.
Men sen startar man en expanderingsprocess igen. Utgå från resultatet av förra övningen och sätt igång att ändra den till olika uttryck. Och så reducerar man igen.
Detta kan göras många gånger, med huvudobjektet, med omgivningar, med detaljer och med helheten.
Om man ritar processen kan det se ut som <><><><>
Jag ska erkänna att denna modell funkar bäst för att utforma något som man har en vag aning om vad det ska bli. Och det brukar ju vara någon tävling, tema eller annan aktivitet som initierar viljan att skapa.

o0ger

Citat från: Peter S skrivet 10 maj 2019 kl. 12:37
Fick en aha-upplevelse på en föreläsning som kan hjälpa fler att bli kreativa. Min egen kreativitet är ostrukturerad. Jag har fler idéer i huvudet än jag hinner förverkliga. Ofta "byggs de om" i huvudet under vägens gång. Både genom aktivt funderande men också pga ren glömska. Jag hinner glömma detaljer men har kvar själva idén.
Men nu till själva metoden:
I det första skedet är det en expansiv aktivitet. Man försöker skapa många varianter förutsättningslöst. Inga är fel eller mer rätt. Man kan hämta viktig erfarenhet ur alla. När man känner sig mogen så sätter man igång en reduceringsprocess. Man plockar element ur de olika förslagen och kombinerar ner dem  till en eller ett fåtal förslag.
Men sen startar man en expanderingsprocess igen. Utgå från resultatet av förra övningen och sätt igång att ändra den till olika uttryck. Och så reducerar man igen.
Detta kan göras många gånger, med huvudobjektet, med omgivningar, med detaljer och med helheten.
Om man ritar processen kan det se ut som <><><><>
Jag ska erkänna att denna modell funkar bäst för att utforma något som man har en vag aning om vad det ska bli. Och det brukar ju vara någon tävling, tema eller annan aktivitet som initierar viljan att skapa.

Tack! Bra inspel. Jag tror det är detta jag gör genom att ha många projekt igång samtidigt. Ibland tar jag idéer från ett bygge och slår ihop med ett annat. Ibland blir det aldrig något av det där första jag byggde. Detta händer även flera gånger när jag bygger en enskild MOC. Jag kanske har tre eller fyra olika varianter på en viss detalj, och tillslut bestämmer jag mig för en variant och går vidare. Men jag sparar vanligtvis de andra varianterna i en WIP-låda tills jag är klar med bygget. Då sparar jag de detaljer jag gillar bäst. Det viktiga här är att testa många varianter.

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Anders67

#4
Mycket bra skrivet!
Att inte stoppa sig själv utan att bara börja. För mig har det hjälpt att tänka i steg för att komma igång speciellt med senaste star wars bygget. Att komma igång med proportioner och storlek som första iteration hjälpte mig oehört - hade inte lyckats om jag inte tagit mina 16x16 gröna plates och vita technic brick och bara börjat med en platta med 4 ben! Inte snyggt och inte speciellt star wars-igt men framåt!

Man kan se den gröna plattan på denna bild
https://flic.kr/p/NM5iQ1
https://flic.kr/p/2aAXACQ

BrickMe

Inte ett helt enkelt ämne men synnerligen intressant. I mitt yrke inom autism träffar jag individer med specialintresse och som går all-in och därmed har full koncentration på det de tar för sig att göra. Hur en del av dem fungerar i vardagen är en annan femma. För andra människor så är det så mycket som måste göras hela tiden för att livet ska fungera i stort. Är man inte konstnär med egen firma och bygger istället på ledig tid så måste just tid avsättas för att kunna känna sig avslappnad och ha en vilja att komma vidare med det som började med en tanke som inleder den kreativa processen. För mig så är nog det största dilemmat tillgången på rätt antal klossar i rätt färg. Sedan känns det som att jag använder 70% av tiden till att leta fram just de klossarna som jag behöver (är nog för duktig på att sortera men sämre på att märka upp påsarna ???). 10% av tiden går åt till att sitta vid datorn och beställa hem nya klossar och då återstår bara 20% av tiden till själva klossandet. Jag minns tiden då jag var liten och hade allt Lego i en stor trälåda där man hela tiden hade händerna i och krafsade fram de klossar som jag behövde. Eller så vände jag helt enkelt upp å ner på den och strödde ut allt på golvet för att få en bättre överblick. Vid de tillfällena kunde jag visualisera bitarna och i tanken kunde jag hitta möjliga kombinationer. Jag har upptäckt att det är lite enklare att ha en liten mängd blandade klossar i olika färger så att jag kan prova lite nya varianter och kombinationer. Om jag kör fast så lägger jag det åt sidan (på obestämd tid) och kör igång en ny WIP. Jag har visserligen inte hållit på mycket i varken stud.io eller LDD utan är nog mer åt det praktiska hållet och föredrar att testbygga med klossarna.
På BL kan man i Color Guide (uppdateras dagligen) bläddra igenom alla tillgängliga klossar per färg så man snabbt kan se om din WIP är genomförbar. Svart eller vitt är nog att föredra då de finns i 8864 respektive 10713 olika element jämfört med en WIP jag har i medium lavendel som bara har 333st.

Så budskapet är:
Kolla om alla tilltänkta klossar finns i rätt färg
Ha allt sorterat och uppmärkt (har införskaffat en etikettskrivare så det ska bli enklare framöver ).
En låda gott & blandat att experimentera med
Klossa - testa andra varianter/kombinationer


Sollan

#6
Så här kan det också se ut:


-Tror jag ska ta och packa upp legot från Borlänge!

Packar upp, sorterar sladdar och är ordentlig

- Här ser förfärligt ut!

Börjar sortera in bitar

- Tänk om jag skulle göra en svart ängel också, den vita var ju så kul att göra, skulle bli effektfullt bredvid varandra (undrar var jag fick den idén  ifrån Bluebuilder! )

Åker in till stan o träffar son med flickvän.

Åker hem o funderar vidare på svart ängel.

Plockar fram "onödiga lådan" (lådan där bitar hamnat som jag i början av min afolkarriär tyckte var irriterande och onödiga och aldrig använde)

Sätter mig på golvet på den lilla plats som inte är upptagen av kartonger och plockar fram bitar som skulle kunna användas till en kjol.

- Och de där skulle kunna vara någon sorts axelvaddar. De där bitarna ser lite lagom elaka och spetsiga ut, de tar jag också fram, kanske kan vara armar, eller vingar, eller.....

Bygger en bas till kjolen.

- Oj, nu är jag alldeles stel av att ha suttit hopkrupen så länge

Går och plockar ur diskmaskinen

Spelar lite tv-spel

- Hmm undrar hur jag ska sätta fast överkjolen...

Går tillbaka till bygghörnan, sätter ihop o tar isär, sätter ihop med en ny bit emellan, tar isär, vänder biten upponer, hmm, kan funka, tar isär o sätter dit några bitar som stöd. Kravlar upp från golvet och tar fram en tecnicbit att hålla ihop det med.

Är stel, går och skriver grattisvers till en syster som fyller år

Tillbaka i bygghörnan, bitar lossnar, jag sätter ihop och stabiliserar, tar isär och hittar en ny lösning

Sorterar lite tvätt

Olle kommer hem från resan han varit på. Får höra om resan

Olle lägger sig i badet

Jag går tillbaka till bygghörnan




O bygghörnan är fortfarande lika rörig.......

Eller rättare sagt, ännu rörigare!

mortil

Fantastisk text.

Jag har aldrig reflekterat över kreativ process faktiskt.  tänkte på det i Borlänge då några stod och pratade om det.

Sen har jag rätt svårt att beskriva idéer och mina tankar på ett vettigt sätt. 

Jag kan ha dom klart för mig i skallen hur dom ska va  men väldigt svårt att dela med mig av det (vilket är frustrerande som fasiken)

Har också alltid en 5-6 byggen på G.  oftast är 4 av dom bara ish 5-10% byggda och står dom för länge så river jag isär dom för att kanske plocka upp idén igen ett år senare (eller 6 månader)

försöker alltid pusha folk till att testa bygga egna saker. brukar säga att skit i allt och ha inga mål .  bara bygg. för kommer man igång så har man kommit igång.

Min första utställning ja va på var sommaren 2016 i Ängelholm.  då hade jag med mig och en spindel jag byggt utifrån lite enkla grunder jag hittat på nätet + tweakat det så den kunde svänga  men även min lilla kompakta bandvagn   båda var byggda utifrån inga idéer alls.  jag satt och bara plockade med bitar och sen rullade det på.

Nu för tiden brukar jag försöka föra en lista över saker jag vill bygga.  Just nu är helikoptrar rätt hett :P  (men jag lär ju få hålla på en 20 år för att hinna beta av listan :D
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

LelleB

Det var lika intressant och lärorikt att läsa den här texten som det var att prata om ämnet vid middagen i Borlänge. Som jag sa på söndagen så tog jag med mig många tankar kring det som sades och jag vet att det kommer hjälpa mig i framtiden genom att jag kan se saker på andra sätt än jag tidigare gjort. Exakt hur vet jag inte än, det får framtiden utvisa.
Det jag dock vet är att jag nu har bara slutet kvar på den MOC jag länge planerat men sen lagt ner tanken och tänkt göra efter beskrivning.
Ditt pepp på söndagen fick mig att ta tjuren vid hornen och köra! :D

Anders67

#9
Denna tråd fick mig att se ett udda program på Netflix idag.
Programmer heter " the creative brain" 1timme amerikansk dokumentär så lite ytlig men OK.
Kul att de hade med lite Lego om än väldigt kort, men nu vet jag vem Bjerke Ingels är och mannen bakom BIG och LEGO house desigen.
Vill ändå rekommendera att se den till er alla!
Jag gillade slutet speciellt!

shiftaltcmd

Kvantitet är viktigast i de expansiva faserna. Försök få många idéer som möjligt, gör inga försök att bedöma hur bra varje idé är. Det gör man sen. Jag föredrar penna och papper i den expansiva fasen. Ibland skriver jag, ibland ritar jag, beroende på vad som funkar bäst. Det ska vara snabbt och lätt, ibland får man två idéer nästan samtidigt, det gäller att få dem på plats innan man glömmer.
Inte gå alltför mycket in på detaljer och det färdiga resultatet, det kommer senare. Och en idé som först kanske inte verkar vara så briljant kan senare visa sig vara den bästa.

Reduceringsprocessen, då gäller det att försöka bedöma vilka idéer som håller och som är värda att fortsätta arbeta med. Samma sak med detaljerna.

På skolan har vi alltid med omvärldsbevakning. Vad har andra redan gjort? Följa strömmen eller gå emot den? Hur unik är min idé? Moodboards med bilder och färger. Research på ämnet. Ju mer man vet desto fler valmöjligheter har man senare. 98% transpiration och 2% inspiration.

Att sätta någon form av ramverk innan tycker jag är bra. Det brukar öka kreativiteten. Är det helt fritt så vet man inte var man ska börja eller vad målet är.

Citat från: Peter S skrivet 10 maj 2019 kl. 12:37
Fick en aha-upplevelse på en föreläsning som kan hjälpa fler att bli kreativa. Min egen kreativitet är ostrukturerad. Jag har fler idéer i huvudet än jag hinner förverkliga. Ofta "byggs de om" i huvudet under vägens gång. Både genom aktivt funderande men också pga ren glömska. Jag hinner glömma detaljer men har kvar själva idén.
Men nu till själva metoden:
I det första skedet är det en expansiv aktivitet. Man försöker skapa många varianter förutsättningslöst. Inga är fel eller mer rätt. Man kan hämta viktig erfarenhet ur alla. När man känner sig mogen så sätter man igång en reduceringsprocess. Man plockar element ur de olika förslagen och kombinerar ner dem  till en eller ett fåtal förslag.
Men sen startar man en expanderingsprocess igen. Utgå från resultatet av förra övningen och sätt igång att ändra den till olika uttryck. Och så reducerar man igen.
Detta kan göras många gånger, med huvudobjektet, med omgivningar, med detaljer och med helheten.
Om man ritar processen kan det se ut som <><><><>
Jag ska erkänna att denna modell funkar bäst för att utforma något som man har en vag aning om vad det ska bli. Och det brukar ju vara någon tävling, tema eller annan aktivitet som initierar viljan att skapa.

Peter S

Själv har jag inga svårigheter med kreativiteten. Möjligen med kvalitén som brukar bli lidande pga tidsbrist. När jag gick på kurs i oljemålning gjorde jag "fel" som började i ena hörnet och fyllde på vartefter jag täckte duken. Men det funkade ändå (tyckte även läraren). Troligen för att jag hade hela bilden i huvudet. Däremot blandade jag färgerna för länge för att få den rätta nyansen. De tappade lystern. Så det finns många sätt att göra "rätt", men metoden hjälper en igenom svackorna.

Citat från: shiftaltcmd skrivet 11 maj 2019 kl. 23:52
Kvantitet är viktigast i de expansiva faserna. Försök få många idéer som möjligt, gör inga försök att bedöma hur bra varje idé är. Det gör man sen. Jag föredrar penna och papper i den expansiva fasen. Ibland skriver jag, ibland ritar jag, beroende på vad som funkar bäst. Det ska vara snabbt och lätt, ibland får man två idéer nästan samtidigt, det gäller att få dem på plats innan man glömmer.
Inte gå alltför mycket in på detaljer och det färdiga resultatet, det kommer senare. Och en idé som först kanske inte verkar vara så briljant kan senare visa sig vara den bästa.

Reduceringsprocessen, då gäller det att försöka bedöma vilka idéer som håller och som är värda att fortsätta arbeta med. Samma sak med detaljerna.

På skolan har vi alltid med omvärldsbevakning. Vad har andra redan gjort? Följa strömmen eller gå emot den? Hur unik är min idé? Moodboards med bilder och färger. Research på ämnet. Ju mer man vet desto fler valmöjligheter har man senare. 98% transpiration och 2% inspiration.

Att sätta någon form av ramverk innan tycker jag är bra. Det brukar öka kreativiteten. Är det helt fritt så vet man inte var man ska börja eller vad målet är.

Citat från: Peter S skrivet 10 maj 2019 kl. 12:37
Fick en aha-upplevelse på en föreläsning som kan hjälpa fler att bli kreativa. Min egen kreativitet är ostrukturerad. Jag har fler idéer i huvudet än jag hinner förverkliga. Ofta "byggs de om" i huvudet under vägens gång. Både genom aktivt funderande men också pga ren glömska. Jag hinner glömma detaljer men har kvar själva idén.
Men nu till själva metoden:
I det första skedet är det en expansiv aktivitet. Man försöker skapa många varianter förutsättningslöst. Inga är fel eller mer rätt. Man kan hämta viktig erfarenhet ur alla. När man känner sig mogen så sätter man igång en reduceringsprocess. Man plockar element ur de olika förslagen och kombinerar ner dem  till en eller ett fåtal förslag.
Men sen startar man en expanderingsprocess igen. Utgå från resultatet av förra övningen och sätt igång att ändra den till olika uttryck. Och så reducerar man igen.
Detta kan göras många gånger, med huvudobjektet, med omgivningar, med detaljer och med helheten.
Om man ritar processen kan det se ut som <><><><>
Jag ska erkänna att denna modell funkar bäst för att utforma något som man har en vag aning om vad det ska bli. Och det brukar ju vara någon tävling, tema eller annan aktivitet som initierar viljan att skapa.

o0ger

Citat från: BrickMe skrivet 10 maj 2019 kl. 23:06
...

Så budskapet är:
Kolla om alla tilltänkta klossar finns i rätt färg
Ha allt sorterat och uppmärkt (har införskaffat en etikettskrivare så det ska bli enklare framöver ).
En låda gott & blandat att experimentera med
Klossa - testa andra varianter/kombinationer

Ja, sorteringen kan också spela roll i den kreativa processen. Jag tror alla har en egen uppfattning om hur de vill ha allt sorterat och det beror säkert på vad man bygger, hur ofta man bygger, hur mycket yta man har att bygga på osv. Jag har flera gott & blandat-lådor. Där bitar av en viss sort ligger. Eller bitar i ett visst tema, eller färg. Dessa lådor står alltid framme hos mig. Jag sorterar också mycket efter färg då jag ofta bygger med bara tre eller fyra specifika färger i mina byggen.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Kattöga

Fint skriver om den kreativa processen! Tänker ungefär lika. Det är ju väldigt vanligt med där kommentarerna typ "Men var får du allt ifrån...!", "Det där skulle jag aldrig kunna komma på", men då missar man ju att det är en lång process bakom. Antagligen flera år av inspiration, insamlande av både kunskap och ideer, experimenterande, misslyckande, många misslyckanden. Det är ju oftast slutrsultatet andra ser, inte alla de experiment som aldrig blev nåt. Jag tycker om att jobba med material där jag kan göra "fel" många gåner utan att det gör nåt, utan att det kostar för mycket. Lego är ju suveränt där; kostar mycket att köpa men sen är der ju bara att bygga och riva, bygga och riva. Då vågar man också vara impulsiv och testa utan att tänka efter för mycket, det är viktigt för mig. Min process, vilket material det än gäller brukar oftast följa samma spår - väldigt intensivt skapande, jobbande, då jag bara testar och låter det flyta på. Sen en fas då jag stannar upp och rensar, försöker styra upp allt i nåt som håller samman, både idemässigt och rent praktiskt. Och sen jobbar jag på igen. Och lyssnar på många ljudböcker....

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.