Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO i media (samlingstråd)

Startat av Nextuz, 23 januari 2009 kl. 18:37

Föregående ämne - Nästa ämne

Skafte

Jag har svårt att bestämma var det här inlägget skall vara nånstans, men idag har jag visat upp Legohobbyn på Gutegymnasiet i Visby. Massa ungdomar (och lärare) fick ställa frågor och veta att hobbyn 1. finns och 2. är bäst.

IMG_9369.jpeg

andreaseldh

@Dgustafsson13 -s Volvo V70 är "Nästan färdig, med betoning på nästan"


Teabox

Citat från: andreaseldh skrivet 01 april 2024 kl. 23:57@Dgustafsson13 -s Volvo V70 är "Nästan färdig, med betoning på nästan"

Kul reportage. Jag har missat att den är körbar. Cool grej blir coolare med andra ord :D

ColA

Citat från: Teabox skrivet 02 april 2024 kl. 09:18Kul reportage. Jag har missat att den är körbar. Cool grej blir coolare med andra ord :D
Fantastiskt 😀 

CopMike


dalle

Visst använder vi i Swebrick många ord som inte står i svenska ordlistan, men nu förvinner även ordet lego.  :o


Cleefuzz

#2061
Citat från: dalle skrivet 12 april 2024 kl. 08:04Visst använder vi i Swebrick många ord som inte står i svenska ordlistan, men nu förvinner även ordet lego.  :o
Känns kanske förståeligt ur varumärkessynpunkt, men känns också lite "skitnödigt", om ni ursäktar ordvalet. Det kanske är ett exempel på hur LEGO® vuxit och fått en ändrad marknadsstrategi och företaget inte längre vill förknippas med det välvilliga barnvänliga lilla familjeföretaget som det kanske setts som historiskt som utan nu verkligen vill trycka på att det handlar om Premium-produkter som inte får förknippas med liknande byggklossar (som ofta vinner på att de utger sig för att vara kompatibla med just lego). Men det är nog mer ett tecken på hur marknaden har förändrats och ett reellt behov av att anpassa sig efter det för att skydda sitt varumärke, som sagt.

MrUzagi

Citat från: Cleefuzz skrivet 12 april 2024 kl. 08:19Känns kanske förståeligt ur varumärkessynpunkt, men känns också lite "skitnödigt", om ni ursäktar ordvalet. Det kanske är ett exempel på hur LEGO® vuxit och fått en ändrad marknadsstrategi och företaget inte längre vill förknippas med det välvilliga barnvänliga lilla familjeföretaget som det kanske setts som historiskt som utan nu verkligen vill trycka på att det handlar om Premium-produkter som inte får förknippas med liknande byggklossar (som ofta vinner på att de utger sig för att vara kompatibla med just lego). Men det är nog mer ett tecken på hur marknaden har förändrats och ett reellt behov av att anpassa sig efter det för att skydda sitt varumärke, som sagt.

Jag tycker att det förklaras bra i videon. Om t.ex. ordet "LEGO" används som ett "vanligt" ord så kan det förlora sin varumärksesstatus, och då kan vem som helst använda det i andra syften. TLG behöver rent juridiskt försvara sitt varumärke och göra sån't, även om det kan tyckas vara "skitnödigt" eftersom regelverket runt varumärken m.m. ser ut som det gör. Om de inte gjorde det skulle teoretiskt t.ex. Cobi eller Sluban kunna tillverka "LEGO" själva.

Larry Lars

#2063
Citat från: dalle skrivet 12 april 2024 kl. 08:04Visst använder vi i Swebrick många ord som inte står i svenska ordlistan, men nu förvinner även ordet lego.  :o

Jag tycker detta ger ett bra exempel på att språkanvändning sker i olika nivåer. Språket lever sitt eget liv och ett ords användning bestäms av språkbrukarna.

Just därför måste företag och olika språkvårdande aktörer göra vad de kan för att knuffa oss andra i önskad riktning. Om någon gör ett direkt och uttalat samarbete med TLG kan ju företaget välja att LEGO skrivs ensamt och med versaler, annars använder du, böjer och kombinerar, ordet som det passar dig själv bäst.

Att företag även har möjlighet att få redan etablerade ord strukna ur ordböcker visar väl även på vikten att inte heller se dessa som facit i fråga om ett ord "finns" och bör användas eller inte.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.