Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Tävling: Dalahästen (Eventsetet 2019)

Startat av krakfot, 04 oktober 2018 kl. 08:53

Föregående ämne - Nästa ämne

Ozp

Citat från: Peter S skrivet 14 oktober 2018 kl. 19:11
En förutsättning kan man tycka är att bitarna går att beställa, dvs tillverkats de senaste 2-3 åren.
6576 har t.ex inte tillverkats sedan 1996 i rött...

Det är inte den enda biten eller det enda bidraget med bitar som inte finns att få tag i, iallafall inte i mängderna som behövs.

Godtfred

Stämmer, jag filade på ett bidrag i helgen, och när allt var klart blev jag sorgligt påmind om att röda 4460, eller någon av varianterna, inte finns i modern tid eller i kvantitet på BL...

Ozp

Citat från: Godtfred skrivet 15 oktober 2018 kl. 10:57
Stämmer, jag filade på ett bidrag i helgen, och när allt var klart blev jag sorgligt påmind om att röda 4460, eller någon av varianterna, inte finns i modern tid eller i kvantitet på BL...

60481 finns dock i rött.

Ozp

Inspirerad av Kvarnbackas använding av slopes till benen blev det en version till.


Gideon

Kul att optimeringen redan pågår under tävlingen, fortsätt inspirera varandra! :)

Godtfred



Jag koncentrerade mer på formen än kurbitserna. De är nog svåra att få tydligt. Med en Dalkulla i familjen så är kraven höga...

Tyvärr så bryter jag reglerna med två bitar. Benen som nämndes förut och en bracket under öronen som inte finns i rött. Men går att lösa utan den med bara liten kompromiss med öronens höjd, går att leva med... Det är värre med benen.

Totalt 89 bitar.

Kvarnbacka

Citat från: Godtfred skrivet 15 oktober 2018 kl. 10:57
Stämmer, jag filade på ett bidrag i helgen, och när allt var klart blev jag sorgligt påmind om att röda 4460, eller någon av varianterna, inte finns i modern tid eller i kvantitet på BL...

Är det aå? Jag får ge min häst lite kortare ben då  :P

Kvarnbacka

Citat från: Gideon skrivet 15 oktober 2018 kl. 16:37
Kul att optimeringen redan pågår under tävlingen, fortsätt inspirera varandra! :)

Jättekul att följa utvecklingen här och att vi inspirerar varandra för att få fram den bästa möjliga hästen till eventet. :)

Nytt försök för att anpassa till tillgången på aktuella bitar. Jag hade ingen aning om att benen skulle vara ett problem i det avseendet, jag hade ju fyra ganska nya bitar i min fysiska samling som jag provbyggde med. Det blir tyvärr inte lika fina proportioner med de kortare benen. Testade även att höja upp dem en brick, men det såg inte klokt ut. Nu ska det i alla fall inte finnas fler svåråtkomliga bitar i den här modellen (hoppas jag).


Godtfred

Ett alternativ är att bygga benen med studs fram/bak med 13547 eller 24201 med tile över studsen, lite pyssligt att få till bara...

Ozp

Hur blir det om du sätter 1x1 brick under slopesen?

klosskillen

En ny kuse med färre (inga?) icke-kommersiella bitar...



Dalahäst Eventset 2019 version 4 by Henrik Jansson, on Flickr





Dalahäst Eventset 2019 baksida version 4 by Henrik Jansson, on Flickr


Trycket på de runda tilesen kan ju förstås bytas ut mot något mer passande hemmagjort tryck.

Kvarnbacka

#26
Citat från: Ozp skrivet 15 oktober 2018 kl. 21:26
Hur blir det om du sätter 1x1 brick under slopesen?

Det var det jag provade, jag tyckte inte att det blev bra alls. Eventuellt kan man förlänga med en plate upptill och/eller nertill. Ska testa.

Ozp

#27
Citat från: Kvarnbacka skrivet 15 oktober 2018 kl. 22:13
Citat från: Ozp skrivet 15 oktober 2018 kl. 21:26
Hur blir det om du sätter 1x1 brick under slopesen?

Det var det jag provade, jag tyckte inte att det blev bra alls. Eventuellt kan man förlänga med en plate upptill och/eller nertill. Ska testa.

Jag tyckte inte det blev så tokigt

klosskillen

Ytterligare en version, denna gång lite smalare och med färre studs än den förra.



Dalahäst Eventset 2019 version 5 by Henrik Jansson, on Flickr





Dalahäst Eventset baksida version 5 by Henrik Jansson, on Flickr

shiftaltcmd

Dalahästar finns i andra färger än röda.  ;)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.