Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Star Wars Modulär standard. CC/CC+

Startat av mechamike, 20 september 2010 kl. 10:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Vilken standard för displayer/dioramor föredrar du?

Cafe Corner
3 (42.9%)
32x32 utan CC gränssnitt
2 (28.6%)
48x48 med styrt gränssnitt
1 (14.3%)
48x48 utan styrt gränssnitt
0 (0%)
Annat
1 (14.3%)
Inget..
0 (0%)

Antal personer som röstat: 7

mechamike

Har en undran om det är någon mer som har börjat fundera i banorna att börja bygga SW dioramor i modulär standard för att kunna foga ihop med sig själv och andra?

Alla har (om jag talar för mig själv ) kanske inte den ekonomiska möjligheten att plöja ner de summor som behövs för att kunna skapa ett mäktigt 4,5, 6m ? Hoth diorama. 
(ja jag är avis på dig Robban ;)) utan får nöja sig med lite mindre byggen.

Men ibland på träffar eller utställningnar kunde det vara kul att bygga ihop sina alster med andras.

Satt och fundrade på att börja bygga om mina Tattoine pryttlar till CC standard för att kunna skapa en Tattoine gata. 32x32 basplatta finns ju dessutom i tan.
Den basplattan funkar bra till byggnader och dessutom går den in i en Billybokhylla

Sen började jag fundera över mitt (än så länge samla bitar och planera) Hoth bygge och insåg då att CC basplattan är för liten för fordon och  snövidder och började då fundera över att fortfarande bygga modulärt men med 48x48 plattan (CC+).

Så vad säger ni finns det fler SW fantaster som gillar idén eller är jag ute och cyklar?

Jag har för mig att From Brick to Bothans hade nått community build på just Tattione och det var lite så min idé föddes.
?

micke

Låter som en utmärkt idé, märker själv nu när jag bygger på mitt hoth diorama att jag hela tiden får tuöka min byggyta vilket gör att basen blir större och större coh svårare och svårare att hantera och förflytta.
Har dock inte funderat så mkt på hur "standarden" kan komma att se ut då jag nu blivit indriven i detta bheov av modluer eftersom jag byggt vidare mer ad hoc
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

robban

Detta låter helt klart intressant. Tycker föreningen ska ha standarder även för city, riddare och space. Jisses vilka feta displayer de kan bli på visningarna.
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Nextuz

Citat från: robban skrivet 20 september 2010 kl. 18:23
Detta låter helt klart intressant. Tycker föreningen ska ha standarder även för city, riddare och space. Jisses vilka feta displayer de kan bli på visningarna.

Låter som en utmärkt idé =)

mechamike

Kul att min idé föll i god gjord.
Givetvis ska standarden inte vara begränsad till SW. Kan ju till och med bli kul om man sätter ihop ett gäng moduler med Riddare i ena änden City/CC i mitten och Space , SW i andra. en slags Lego time line. ;D

Det finns ju  redan några standarder för Lego
Cafe Corner  är ju en standard
Sedan för space finns ju Moonbase standard
Great Ball Contraption är ju en annan standard (dock kanske inte användbar för dioramor).

Så nu återstår bara det praktiska arbetet med att värka fram
SDS, Swebrick Display Standard.

Jag gillar iden med CC, man har mellanbitar i två bredder och hörn. En bredd på trottoaren på framsidan mot den som tittar och en standard för länkningen mellan enheter. Även baksidan har väl samma bredd i alla fall i TLG produkter?

Har man en trottoar på baksidan kan man om man placerar tex flera tänkta Tattoine/Medeltida hus i CC standard i "djup" få till smala gränder.   


Men sen har man ju de större basplattorna , ska de vara kopplningsbara till CC standarden eller stand alone?

*tror jag kollar på ett avsnit OZ och återkommer senare..
?

Dreadcore

Tycker det låter som en jättebra idé! :) Men för mig/oss som inte är insatta i CC-standarden. Finns det nått dokument som fastställer grundidéerna?

Stigge72

Om man vill göra det enkelt för sig, så kan man ju göra en standard baserad på (t ex) micorpolis, men göra den lite lösare, så att man kan ha stadstema, rymdtema, osv...

Kan kanske vara en idé att ha ett par olika standarder, t ex för olika skalor.

mechamike

Citat från: Dreadcore skrivet 20 september 2010 kl. 22:56
Tycker det låter som en jättebra idé! :) Men för mig/oss som inte är insatta i CC-standarden. Finns det nått dokument som fastställer grundidéerna?

Legos egna dokument funnet HÄR säger:

How to build your own modular house
Modular building offers:
- Standardized dimensions and connection points
- Vertical and horizontal expansion possibilities
- Flexibility to join your creations with those of other LEGO fans or LEGO designers

You will need four 1x2 TECHNIC bricks, two TECHNIC friction pegs and one 32x32 or 16x32 stud base plate.

On the 32-stud side of a base plate count 9 studs and then place a 1x2 TECHNIC brick. Then count 10 studs and place a second 1x2 TECHNIC brick. There should then be 9 studs left to the edge of the plate (9+2+10+2+9=32).


* Market Street base module

Mirror that same placement of bricks on any other 32-stud side of a base plate and you have got the foundation of your modular house. Now anything you build within the dimensions of that base plate will connect with your friction pegs to any other module that you or your friends create.

Try to keep the façade or face of your buildings 7 to 9 studs back from the edge of the base plate. This allows room for a sidewalk and ensures that most buildings will be on the same plane.

Vertically, the sky's the limit with modular building. The average height of a single story is around 9 bricks, but can go up or down a couple of bricks depending on the style of building. Just remember to make sure that the top of each floor is tiled so that you can add and remove sections as you'd like.

Don't be afraid to try placing your top floor directly on your bottom level. It's a great check to see if you've got full modularity

Citat från: stigge72 skrivet 21 september 2010 kl. 00:07
Om man vill göra det enkelt för sig, så kan man ju göra en standard baserad på (t ex) micorpolis, men göra den lite lösare, så att man kan ha stadstema, rymdtema, osv...

Kan kanske vara en idé att ha ett par olika standarder, t ex för olika skalor.

Nu har jag inte hunnit kolla upp vad micropolis standarden säger.
Men två olika standarder kan väl vara bra.
En baserad på 32x32 och en baserad på 48x48.

Jag har noterat att många tågbyggare användersig av en basplatta i botten som man sedan lägger ett lager bitar på som bas i vilken man gömmer technic förbindelsen.

Snyggt och det gör att man kan bygga även nedåt från basplan men det går åt en del bitar.

CC använder just husen för att dölja sammanfogningen vilket gör att man sparar en hel del bitar men samtidigt gör att man behöver ha någon form av hus objekt på just de fyra punkterna som förbinder varje platta i sidled.

Vitsen med standarden är ju dels att vi ska kunna foga samman våra alster rent mekaniskt och dels estetiskt. Men det fysiska gränsnittet bör ju vara utformat med tanke på det estetiska, vilket CC har lyckats med.
?

SuperMario

Moduler är praktiskt att ha, absolut.

Men varför ska modulerna sitta ihop mekaniskt (mha 'friction pins')? Det är bara onödigt och det blir svårare att skifta plats på husen.

Dessutom tycker jag inte att trottoarerna ska vara på byggplattorna utan det räcker med det som finns på vägplattorna (bredden varierar beroende på vägplattetyp, men är minst 6 pluppar). I och för sig, kan man säkert ha jättebreda trottoarer, cykelbanor, blomrabatter (eventuellt även träd) eller p-platser.

Själv vägrar jag att ha 'tiles' på trottoarer, golv och mark. Visst kan det vara snyggt, men figurerna måste ju kunna sättas fast var som helst, utan att behöva använda lim.

mechamike

#9
Citat från: SuperMario skrivet 21 september 2010 kl. 10:28
Moduler är praktiskt att ha, absolut.

Men varför ska modulerna sitta ihop mekaniskt (mha 'friction pins')? Det är bara onödigt och det blir svårare att skifta plats på husen.

Fördelen med frictionpins är väl att man får osynliga skarvar mellan sektionerna och att de klarar av att stötas till utan att börja glipa och att de är lättare att ställa upp rakt i förhållnade till varandra. Men slipper överlappningsbitar för att fästa modulerna mot varandra. Men det medför ju nackdelaran du nämde.

Citat från: SuperMario skrivet 21 september 2010 kl. 10:28
Dessutom tycker jag inte att trottoarerna ska vara på byggplattorna utan det räcker med det som finns på vägplattorna (bredden varierar beroende på vägplattetyp, men är minst 6 pluppar). I och för sig, kan man säkert ha jättebreda trottoarer, cykelbanor, blomrabatter (eventuellt även träd) eller p-platser.

Går man ifrån trottoar så måste man börja ha vägbitar framför, och då blir dessa vägbitar stora.. Rent estetiskt så finns det en finesss med att ha trottoaren med precis som i CC, Byggnaden börjar inte abrupt i kanten utan man har en smal remsa en förgrund.


Citat från: SuperMario skrivet 21 september 2010 kl. 10:28
Själv vägrar jag att ha 'tiles' på trottoarer, golv och mark. Visst kan det vara snyggt, men figurerna måste ju kunna sättas fast var som helst, utan att behöva använda lim.

Hmm, själv använder jag jumper tiles till sånt men det begränsar ju en hel del (och dyrt blir det med)   :-\
?

Stigge72

Citat från: mechamike skrivet 21 september 2010 kl. 08:34
Citat från: stigge72 skrivet 21 september 2010 kl. 00:07
Om man vill göra det enkelt för sig, så kan man ju göra en standard baserad på (t ex) micorpolis, men göra den lite lösare, så att man kan ha stadstema, rymdtema, osv...

Kan kanske vara en idé att ha ett par olika standarder, t ex för olika skalor.

Nu har jag inte hunnit kolla upp vad micropolis standarden säger.
Men två olika standarder kan väl vara bra.
En baserad på 32x32 och en baserad på 48x48.

Micropolis handlar inte så mycket om storlek, utan om att bygga städer (och andra typer av landskap) i liten skala. CC är i minifig-skala, och micropolis är några snäpp mindre (en typisk bil är 1x2 knopp).

Superkalle

Jag har hållt på med ett Emperors arrival (hangaren) ett tag, men har aldrig tänkt på CC format. Bra idé.

mechamike

Citat från: superkalle10 skrivet 21 september 2010 kl. 15:07
Jag har hållt på med ett Emperors arrival (hangaren) ett tag, men har aldrig tänkt på CC format. Bra idé.

Hmm.

Man skulle kunna bygga interiören i hangaren i CC format, "Husytan" är till för bakre walkways, manskapsrum, förråd,mm.

Baksidan av huset (bakgårdsutrymmet = utsida på ISS och bakre "trottoar" en bakre yttre walkway för servie underhåll på utsida ISS.

Sedan lägger man bara till 32 basplattor framför huset för uppställnings yta för fordon/skepp

Eller så bygger man på en 48x48 platta och backdrop med hangar golv på samma platta

Eller kan man bygga allt i CC format och försöka trycka in ev skepp på befintlig yta genom att förskjuta fast installation bakåt till det bakre "gårdsutrymmet.

Sätter man sedan en standard för höjd på ev förbindnigsgångar mellan modulerna (våningshöjd" ska kan ju flera koppla samman till en stor Hangar.
?


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.