Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Tintin på månen

Startat av Godtfred, 12 april 2015 kl. 16:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Godtfred

Då har Tintin och gänget landat till slut! Raketen mäter 105cm hög, nästan i minifig-skala, skulle varit ännu lite större. Tintin, Haddock och Milou är nere och spanar. Kalkyl stannar kvar och fixar med lasten.










SNOT är bara förnamnet, det är inte många bitar som går att mata in i LDD som de ser ut. Men ni kan vara lugna, inga bitar är permanent böjda, limmade eller annat otillåtet.

Odidoma

Snyggt, intressant och bra känsla! jag är också intresserad hur du gick tillväga när du böjde platsen?

Godtfred

Har två WIP bilder som visar "magin"...

Har "remsor" med 1x2 plates och tiles. Varje remsa är lite kortare än den andra, så böjningen skapas automatiskt när man kopplar ihop remsorna på kanterna. I mitten trycks dom ihop med en plate och en jumper plate i varannan rad för att det inte ska bli spel mellan remsorna. Det blir ett litet glapp på en 1/4 stud på varannan rad. Tog ett tag att klura ut hur det skulle se ut.

(För att förvirra ytterligare blev det lite fel på bilden som inte är ihopsatt... Remsorna ligger i fel ordning.)

Lägger upp en LDD fil som visar en sektion innan de sätts ihop vid ändarna och ett ben som är halvklart.

Bitarna är alltså inte böjda, utan utnyttjar det lilla glappet som finns mellan två bitar.

Anders67

Wow, riktigt snyggt och bra byggt!

Sockerbit

Oj, riktigt snyggt bygge. Roliga fotovinklar också  :)

Nextuz

Bland det sjukaste bygget jag sett :O
Mycket mycket imponerad av de runda formerna, både kroppen och fötterna :)

janimakaj

Riktigt snyggt! Kul att du har byggt i mer trovärdig scala.  :D
Unless you try, you will not know if it works! ;)

Vibora

Riktigt häftigt bygge! Lunchträffen på torsdag?

Sollan

Oj, det var häftigt! Vilka snygga rundade linjer du fått till!

EpsilonEta

Mäktig raket.
Jag trodde först att du hade böjt långa plates/tailes men såg sedan dina förklaringsbilder att det var 1x2 bitar. Smart.

Jag letade fram mina gamla och ännu äldre Tintin album för ett tag sedan och läste månen tur och retur i påskas.
Riktigt hög igenkänningsfaktor. Jag visste redan hur raketen såg ut men efter att ha läst den känner jag igen hela scenen med lådor och allt. Dags att packa upp tanken då ;) :)
Riktigt bra bygge.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

tellblom

Imponerande bygge, smart lösning med benen

Muede

/ Muede

dalle

Grymt bygge.
Men varför har Haddock med sig en kaffekopp på månen.

Odidoma

Kommer den här till Visby? Vore synd om den inte gjorde det!

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.