Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Bricklink - Samlingstråd för frågor och tips

Startat av mechamike, 13 januari 2011 kl. 11:12

Föregående ämne - Nästa ämne

Gray

Har mailat och frågat nu.. Får se vad man får för svar.

Hoppas att det inte är något fuffens på gång, det var trots allt en beställning på €150.

Gray

En fråga..

Ett fraktbolag sabbade en leverans som skickades tillbaka till säljaren, och istället för att riskera att åka på samma skit igen så har jag frågat om jag kan få pengarna tillbaka. Jag fick tillbaka svar från BL-butiken att dom önskade få positiv feedback först innan dom återbetalar pengarna. Har någon haft någon liknande erfarenhet? Är det vanligt att göra det när det handlar om återbetalningar?

Jag kan ju absolut förstå att dom inte vill riskera att få negativ feedback, vilket säkert händer även i fall som detta där varken köpare eller säljare gjort något fel men köparen ändå klandrar säljaren. Men jag tänkte bara fråga eftersom det kändes lite olustigt. Jag hade inga planer alls på att ge negativ feedback i vilket fall som helst dock, så det spelare egentligen ingen roll på det viset.

Skrytsson

Citat från: Gray skrivet 12 april 2012 kl. 16:40
En fråga..

Ett fraktbolag sabbade en leverans som skickades tillbaka till säljaren, och istället för att riskera att åka på samma skit igen så har jag frågat om jag kan få pengarna tillbaka. Jag fick tillbaka svar från BL-butiken att dom önskade få positiv feedback först innan dom återbetalar pengarna. Har någon haft någon liknande erfarenhet? Är det vanligt att göra det när det handlar om återbetalningar?

Min erfarenhet är att säljare ofta brukar försöka vara så tillmötesgående som möjligt - så att man vill ge dem positiv feedback och komma tillbaka som kund.

Att de ber dig lämna positivt omdömme innan du fått pengarna tillbaka låter oroande, jag skulle aldrig gå med på det i alla fall.

Record

#18
Har igen erfarenhet av det. Men låter ju som rena maffiatagen i mina öron.

Alltså om du svarar att du inte ger omdöme innan allt är klart, får du inga pengar tillbaka då?

Sånt här gör mej förbannad.
Friskt satsat, hälften vunnet..

Gray

Citat från: Skrytsson skrivet 12 april 2012 kl. 16:48
Citat från: Gray skrivet 12 april 2012 kl. 16:40
En fråga..

Ett fraktbolag sabbade en leverans som skickades tillbaka till säljaren, och istället för att riskera att åka på samma skit igen så har jag frågat om jag kan få pengarna tillbaka. Jag fick tillbaka svar från BL-butiken att dom önskade få positiv feedback först innan dom återbetalar pengarna. Har någon haft någon liknande erfarenhet? Är det vanligt att göra det när det handlar om återbetalningar?

Min erfarenhet är att säljare ofta brukar försöka vara så tillmötesgående som möjligt - så att man vill ge dem positiv feedback och komma tillbaka som kund.

Att de ber dig lämna positivt omdömme innan du fått pengarna tillbaka låter oroande, jag skulle aldrig gå med på det i alla fall.

Men om jag säger nej, vad händer då? Förutom att säljaren varit lite seg att svara emellanåt så har det ju inte varit några aggressiva toner eller märkbar irritation.. Mailet som jag fick nu som önskade positiv feedback innehöll inga hot om att jag inte får pengarna tillbaka eller något sånt.. Men säger man nej så är väl risken att man gör det värre.

Och även om man gav positiv feedback och ändå inte får pengarna tillbaka måste det väl ändå finnas högre instanser på BL att gå till för att rapportera dom som en oseriös säljare.

Gray

Kan tillägga att säljaren inte har någon negativ feedback sedan tidigare, och jag tror väl knappast att all feedback är från "utpressade" köpare.. Så rent spontant känns det inte som att säljaren är oärlig, mer som att dom bara garderar sig.

Legebarn

Citat från: Gray skrivet 12 april 2012 kl. 17:13
Kan tillägga att säljaren inte har någon negativ feedback sedan tidigare, och jag tror väl knappast att all feedback är från "utpressade" köpare.. Så rent spontant känns det inte som att säljaren är oärlig, mer som att dom bara garderar sig.

Tänk bara på att om du gör dett har dom alla "trumf" på sin hand - positiv feedback, ditt lego OCH dina pengar. Varför skulle du gå med på det?! Låter inte rimligt enligt mitt tycke.

Gray

Citat från: Legebarn skrivet 12 april 2012 kl. 21:16
Citat från: Gray skrivet 12 april 2012 kl. 17:13
Kan tillägga att säljaren inte har någon negativ feedback sedan tidigare, och jag tror väl knappast att all feedback är från "utpressade" köpare.. Så rent spontant känns det inte som att säljaren är oärlig, mer som att dom bara garderar sig.

Tänk bara på att om du gör dett har dom alla "trumf" på sin hand - positiv feedback, ditt lego OCH dina pengar. Varför skulle du gå med på det?! Låter inte rimligt enligt mitt tycke.

Visst. Men i detta läge har jag 50/50 chans att få tillbaka pengarna. Antingen försöker dom lura av mig pengarna, eller så är dom ärliga men bara oroliga att jag ska ge dom negativ feedback. Säger jag nej och börjar bråka är ju risken att mina odds går från 50/50 till noll.. och jag vill ju hellre få tillbaka mina pengar (ca 1500:-) än att ha kvar möjligheten att ge negativ feedback.

Och om jag ger positiv feedback men inte får mina pengar tillbaka kan jag väl alltid anmäla butiken till BL?

mechamike

Från Bricklink:

When Should I Post Feedback:
This depends on if you are a buyer or seller in a transaction. These are general guidelines which are not enforced but are here to give a general understanding on when feedback should be posted.

    Buyer - You should post feedback after you receive your items and set the status of your order to completed. You should not post feedback before you receive your items.

    Seller - You should post feedback after you receive payment or after the buyer receives your items. You will know that they received your items by them setting the order status as completed, notifying you by e-mail or by them leaving you feedback. You should not post feedback before payment is received.


Jag skulle nog skriva att du föredrar att lämna feedback efter att allt är löst och att du inte har för avsikt att skriva något negativt.
?

mryxmannen

Har en snabb fråga angående en order som jag la ett par veckor sen i Bricklink.

Allting var perfekt, jag skickade pengarna och han gav mig tracking nr osv. Efter ett par dagar så står det att paket returneras till avsändaren för någon anledning. Nu har säljaren fått paketet och vill att jag ska betala frakten igen så de kan skicka paket till mig.

Så min fråga är: Ska jag betala frakten?

Ordern var på 900 kr.

Min affär på Bricklink heter "When dreams come true".

Skafte

Det beror väl på varför det returnerades? Om du har gett säljaren fel adress eller nåt får du ju betala igen, men om det är han som trasslat till det bör han själv ta kostnaden.

mechamike

Har paketet legat på ditt utsänkningställe och gått tillbaka? 
?

bjomark77

Det beror ju på varför paketet returnerades.

Har säljaren gjort fel så borde ju denne stå för det, men om du har uppgett fel adress eller liknande så får du nog ta på dig det.

mryxmannen

Jag har inte gjort eller haft kontakt med Postbolaget. Jag har endast följt paketet. Fel adress kan det inte vara då jag har lagt ordrar förut. Han nämnde dock någonting om Refuse, vilket betyder att jag har nekat till paketet. Fast det har jag ju inte gjort.
Min affär på Bricklink heter "When dreams come true".

Gray

Citat från: Gray skrivet 12 april 2012 kl. 16:40
En fråga..

Ett fraktbolag sabbade en leverans som skickades tillbaka till säljaren, och istället för att riskera att åka på samma skit igen så har jag frågat om jag kan få pengarna tillbaka. Jag fick tillbaka svar från BL-butiken att dom önskade få positiv feedback först innan dom återbetalar pengarna. Har någon haft någon liknande erfarenhet? Är det vanligt att göra det när det handlar om återbetalningar?

Jag kan ju absolut förstå att dom inte vill riskera att få negativ feedback, vilket säkert händer även i fall som detta där varken köpare eller säljare gjort något fel men köparen ändå klandrar säljaren. Men jag tänkte bara fråga eftersom det kändes lite olustigt. Jag hade inga planer alls på att ge negativ feedback i vilket fall som helst dock, så det spelare egentligen ingen roll på det viset.

Uppdatering om min situation..

Mot allas råd så skickade jag iväg positiv feedback, men tydligen kan man ta bort sådant inom en månad om man vill.

Hursomhelst, nu tidigare ikväll fick jag mail om att säljaren gjort en Non-Paying Buyer-anmälan med anmärkningen att paketet inte kunde levereras till mig.  Som kommentar står även "refunded as order could not be delivered". Står då även att om jag inte svarar på anmälan kommer beställningen annuleras om en vecka, svarar jag så dröjer det två veckor. Alternativt att jag kan "Cancel Order and Accept Penalty" men jag antar att jag inte bör göra det eftersom detta inte handlar om att jag inte betalat.

Som total nybörjare med Bricklink (har bara gjort tre andra köp via BL) så undrar jag då bara om detta är standardförfarande eller om jag ska oroa mig. Själv trodde jag bara att det var för dom att betala tillbaka pengarna via Paypal utan att blanda in BrickLink.. Men detta kanske är det normala i en sådan här situation? Används denna NPB så att säljaren inte behöver betala BrickLink deras procent av summan? Har som sagt ingen aning alls själv så jag skulle verkligen uppskatta åsikter.

Lite korkat att BrickLink inte har en separat funktion just för återköp/återbetalningar. Känns onödigt dramatiskt att bli flaggad som en icke-betalande köpare när det i själva verket handlar om något helt annat.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.