Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Månadens MOC Maj 2018 - arbetstråd

Startat av Anders67, 05 maj 2018 kl. 12:38

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders67

här lägger vi citat på moc'ar i maj

Anders67

Citat från: aukbricks skrivet 02 maj 2018 kl. 23:41
Denna månads större digitala bygge, Singel 166, ett av de smalaste kanalhusen i Amsterdam. En del friheter har jag tagit mig när det gäller färger för att huset ska likna originalet så mycket som möjligt. Närmare 16000 bitar, ca 100 cm bred och ca 90 cm hög. Referensbild: https://nl.wikipedia.org/wiki/Singel_166_(Amsterdam)#/media/File:Fotoreportage_Amsterdam_088.jpg



Anders67

Citat från: theCroc skrivet 02 maj 2018 kl. 21:12
Hej alla!
Rebrickable.com hade precis en ombyggnadstävling där man skulle bygga om valfritt Creative set.

Jag hade en längre tid funderat på att bygga om min Parisian Restaurant så jag tog chansen att förvandla den till ett modernt bostadshus!



Det blev lite knapert med bitar ibland (därav vissa färgval) men jag tycker jag lyckades få ihop min vision rätt bra! Jag hade gärna haft fler och större fönster men de tog slut ganska tvärt.

Taket fälls upp och avslöjar på övervåningen ett stort kök och ett vardagsrum med matplats



På undervåningen finns ett stort sovrum



Ett par exteriöra bilder:







Mitt tävlingsbidrag med inventarie och stud.io modell finner ni här:

https://rebrickable.com/mocs/MOC-14319/theCroc/10243-modern-house/

Anders67

Citat från: drdoddo skrivet 03 maj 2018 kl. 21:54
Klossade ju ihop en liten vig till senaste microfigsen men missade att lägga upp den här. Har nu kompletterat min classic space vig med en för piraten också. Rätt nöjd med skalan och kul att testa lite micro-palmer :)

Classic space micro Big Rig by Andreas Lenander, on Flickr

Pirate island by Andreas Lenander, on Flickr


o0ger

Citat från: o0ger skrivet 08 maj 2018 kl. 23:35
Detta är mitt bidrag till BRiXtars Starfighter Challenge.

Tävlingen utlystes 13 april. Då föddes idén till denna skapelse och nu några veckor senare är den klar. Jag fick gå upp tidigare flera dagar för att hinna bygga klart. Det var verkligen inte optimala förhållanden när jag fotade, men det känns ändå okej.

Får jag presentera: Incom F-20 Switchwing Starfighter



Blå ledaren, Bord Gernell, tillhörande Strike Squadron, styr sin Switchwing under slaget vid Tanaab. Vid kanonen sitter hans pålitliga följeslagare Syndara Patag. Detta slag var av stor betydelse för Rebellerna. Pirates hade slagit till mot Rebellernas transporter över hela galaxen, då LAndo Calrissiona hittade ett sätt att spränga ett stort hål i Piraternas flotta, och deras självförtroende.


Incom F-20 Switchwing Starfighter by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr


Incom F-20 Switchwing Starfighter by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr

Switchwing är byggd för anfall med kirurgisk precision. Det vanligaste är att en skvadron av Switchwings formerar sig från ljushastighet en bit bort från det egentliga slaget. Sedna väljer de ut strategiska mål och accelererar tills de slutligen delar ut dödliga tutbolaser-skott från huvudvapnet. Under anfallet kalkylerar R2-enheten fram ett kort hopp i ljushastighet, där Switchwingarna omgrupperar sig för ett nytt anfall. Skytten i kanontornet prickar konstant mindre mål under attacken.


Incom F-20 Switchwing Starfighter by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!


Anders67

Citat från: Kvarnbacka skrivet 09 maj 2018 kl. 21:37
Jag fick ett plötsligt infall att uppdatera min dalahäst i lite större version. Kroppen och benen är jag ganska nöjd med, men huvudet har gått igenom en hel del förändringar (och förbättringar?) utan att bli helt perfekt. Det är svårt att fånga formen utan att det blir för stort för kroppen.

Version A (jämte micro-hästen):


Version B (alias Cyklopen):


Version C:


Version D:


Anders67

Citat från: Kvarnbacka skrivet 09 maj 2018 kl. 21:57
När jag var på vetenskapskonferens i Seoul 2016 passade jag givetvis på att gå omkring bland stadens sevärdheter, med visst fokus på platser och monument med anknytning till taekwon-do. Inom ITF taekwon-do tränas mönster ("tul", likt kata i karate) som ofta är namngivna efter historiska koreanska personer. Vid det centralt belägna Gwanghwamun-torget finns två av dessa personer avbildade i form av statyer: Kung Sejong och amiral Yi Soon Sin. Det här är ett försök att efterlikna den senare statyn.

Yi Soon Sin (eller hur man väljer att stava det) anses som en av världshistoriens främsta härförare till sjöss och ledde den koreanska flottan till flera stora segrar när japanerna försökte invadera landet på 1590-talet. En del i framgången låg i de speciella krigsskepp som amiralen själv konstruerat, den så kallade Sköldpaddan (Kobukson). Skeppet låg extremt lågt i vattnet, med besättningen under däck, och var täckt ovantill av vassa taggar för att fienden inte skulle kunna borda dem. En miniatyr av skeppet finns också avbildad på monumentets nedre platå.



Referens: se t.ex. den här bilden (där kung Sejong syns vagt i bakgrunden).

stej123

Nu till nordsken blev sista bitarna satta på plats. Vår Serenity är färdig!

Citat från: stej123 skrivet 23 april 2018 kl. 21:00






Anders67

Citat från: swestar skrivet 12 maj 2018 kl. 23:16
Mitt bidrag till BRiXtars Starfighter Challenge.  :)

Y-18R Ragnarok Starfighter   
(F.. va svårt att komma på nått bra namn. ::))


Självklart är den"Swooshable".  :D











Anders67

Citat från: aukbricks skrivet 13 maj 2018 kl. 12:37
Blev hungrig och byggde mig lite mat.  ;D Köttbullar med potatismos, gräddsås och lingon. Rendering men byggbar om man har bitarna.



Anders67

Citat från: Svartkrut skrivet 13 maj 2018 kl. 20:29
Har tagit en liten paus från Hogwartsbygget och försöker hitta på lite andra mindre projekt med de bitar jag har hemma för tillfället.
Först ut är en scen inspirerad av en av mina favoritserier Bones. Tänkte först bygga det vanliga labbet på plattformen, men insåg snabbt att jag inte hade bitar för det, så det fick bli en scen från The Bone Storage. Hade helst velat ha fleshansikten på samtliga, men de var upptagna på annat håll, så fick bli gula så länge. Har byggt in 5 ljusslingor för att lysa upp scenen.







Fler bilder finns här:

https://www.flickr.com/gp/svartkrut/16F46p

Anders67

Citat från: drdoddo skrivet 13 maj 2018 kl. 20:49
Blidde ytterligare ett bidrag till Brixtars starfighter tävling.
Haft den här idén ett taf och fick äntligen tid i helgen att få ihop den. Började med cockpiten igår och testade lite olika varianter på vingarna men fastnade. Tog nya tag idag och lyckades då få ihop något som jag känner mig rätt nöjd med.

SFC - Titan by Andreas Lenander, on Flickr

Anders67

#14
Citat från: Betweenbrickwalls skrivet 13 maj 2018 kl. 21:51
Så var det dags igen! Vid AFOL-vandringen i Huskvarna nämnde jag att jag hade ett nytt hus på gång. Nu är det klart - Olive Sand House. Ett modernt hus i olika nivåer. Tak som möts. Ökenmiljö.

I Olive Sand House har jag kombinerat färgteman, tekniker och miljöer från några av mina tidigare hus, men även hittat en del nya vägar. Den lilla gången mellan berget och huset startade det här bygget, som sedan fick växa fram nästan helt utan handritad skiss.

De nya BrickHeadz-glasögonen hittade sin plats som staket.




LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.