Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Byggbeskrivningar - Frågor och önskemål

Startat av Anders67, 12 november 2013 kl. 18:46

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders67

Letar du efter byggbeskrivningar som du inte kan hitta, eller helt enkelt önskar att någon kunde göra dom! Skrive en rad och dina önskningar kanske går i uppfyllelse!

dalle

Våra eventmodeller skulle jag vilja se som beskrivning.
Göteborgs spårvagnen har jag inte byggt än och saknar beskrivning.

Huvudfoting

Jag skulle gärna vilja ha en avdelning där man också kan lägga upp "partlist". Ex, vilka delar behöver jag för att bygga en extra vagn till , eller en extra våning till .

Dvs en samling av information för oss som vill bricklinka hem massa byggnader/komplement till våra existerande set. Detta borde ju kunna hamna under denna sektion, eller så startar man en ny sektion, där varje inlägg får representera ett set - då blir det enkelt att söka ;)

/W

Anders67

Citat från: Huvudfoting skrivet 12 november 2013 kl. 21:17
Jag skulle gärna vilja ha en avdelning där man också kan lägga upp "partlist". Ex, vilka delar behöver jag för att bygga en extra vagn till , eller en extra våning till .

Dvs en samling av information för oss som vill bricklinka hem massa byggnader/komplement till våra existerande set. Detta borde ju kunna hamna under denna sektion, eller så startar man en ny sektion, där varje inlägg får representera ett set - då blir det enkelt att söka ;)

/W

Bra förslag - jag fixar en sådan tråd!

Superkalle

Om det gäller officiella set, så kan man göra så här för att "parta ut" vissa delar av ett set till en BL List:

1) På EB finns ett stort bibliotek (3000+ filer) med de flesta LEGO-set i LDD-format. Börja med att ladda hem setet du är intresserad av.
2) Frilägg den del av modellen du är intresserad av (t ex en viss tågvagn eller så) och spara filen.
3) Importera in i LDD Manager och skapa en Wanted List export (ange hur många vagnar etc du vill ha)
4) Klistra in i BL.
5) Beställ  :)

LDD-modellerna här: http://www.eurobricks.com/forum/index.php?showtopic=41226
LDD Manager (bara för PC): https://docs.google.com/folderview?id=0B9Ysf2u0fN8pbzcwVmxWSWthdFE

LDdraw modeller finns också, dock inte lika många: http://www.eurobricks.com/forum/index.php?showtopic=48285
Däremot vet jag inte hur man konverterar en Ldraw-modell till BL lista, men det kanske någon annan vet.

mechamike

Citat från: dalle skrivet 12 november 2013 kl. 20:54
Våra eventmodeller skulle jag vilja se som beskrivning.
Göteborgs spårvagnen har jag inte byggt än och saknar beskrivning.

Göteborgsvagnen upplagd (fanns redan på sidan men lite svår att hitta).
?

pehter aka ibbe

Citat från: Superkalle skrivet 12 november 2013 kl. 22:05
----
LDdraw modeller finns också, dock inte lika många: http://www.eurobricks.com/forum/index.php?showtopic=48285
Däremot vet jag inte hur man konverterar en Ldraw-modell till BL lista, men det kanske någon annan vet.

Japp, väldigt snarlikt som för LDD.

Frilägg dom delar du är intresserad av att spara.
Importera modellen i Brickstore, korrigera ev felaktigheter.
Exportera, om du redan har skapat en tom lista kan du ange listnumret så kommer allt att hamna rätt direkt när du klistrar in i BL.

Edit: Kom på när jag postat, att dom här posterna kanske bättre passar under Byggbeskrivningar - Bitar för att bygga...
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Huvudfoting

Citat från: Superkalle skrivet 12 november 2013 kl. 22:05
Om det gäller officiella set, så kan man göra så här för att "parta ut" vissa delar av ett set till en BL List:

1) På EB finns ett stort bibliotek (3000+ filer) med de flesta LEGO-set i LDD-format. Börja med att ladda hem setet du är intresserad av.
2) Frilägg den del av modellen du är intresserad av (t ex en viss tågvagn eller så) och spara filen.
3) Importera in i LDD Manager och skapa en Wanted List export (ange hur många vagnar etc du vill ha)
4) Klistra in i BL.
5) Beställ  :)


Toppen

Detta visste jag inte om. Men det kräver ju dock två saker (om jag nu tolkar detta korrekt);

1. Att man har en PC och känner sig bekväm med programet
2. Att den modellen man eftersöker finns uppladdad

Tycker ändå det vore trevligt att samla detta på ett ställe. Där man kan inkludera dessa filer (så andra inte behöver installera mjukvaran) och även kanske lägga upp filer till getStores och BrickStore exempelvis.

För övrigt; typer av filer jag gärna skulle vilja se

- Jag har ett extra set av , vilka bitar behöver jag köpa för att göra om detta tåg till tre vagnar (iställer för 1 vagn och 2 lok). Ja, jag tror ni fattar ;)

/W

Boost

Jag är ute efter så mycket info som möjligt för att kunna skapa en byggbeskrivning som ex. Höghuset och Tie Fighter Hangar.

Det viktiga är, precis som i de två ovan nämnda beskrivningarna, att man kan se vilka klossar som används för varje steg och att man även har en samlad lista på alla klossar på slutet.

Finns det ett program/tillbehör till ex. LDD där man själv kan kontrollera vilka klossar och antalet klossar för varje steg i byggbeskrivningen?

Boost

...eller enklare - vad använder ni för mjukvaror för att skapa exempelvis de ovan nämnda instruktionerna?

mechamike

LDD/Ldraw/MLcad, Gimp/Photoshop är väl de program jag set nämnas av de som gör instruktioner (och så nån pdf konverterare)

Anders67 är kung på byggbeskrivningar, så om du ger honom lite tid så kommer han säkert svara.

?

Anders67

Jag har inte hittat någon special program för att skapa instruktionerna, men jag har hittat en process som gör det hyfsat "enkelt".

Man börjar med en LDD modell, roterar den till ett bra grundläge, sparar en version av filen och skapar en skärmdump!
Sedan använder jag "hide" verktyget och plockar bort de bitar för varje moment, jag gör också kopior av varje bit till "bitrutan" så att dessa är med vid skärmdumpen. Sedan jobbar man sig igenom hela LDD filen tills man är klar. Nu har man en bunt med bilder på hårddisken och det är dags för att jobba i photoshop eller liknande, i min mall så har jag färdiga lager för texter och färgplattor, som jag duplicerar oxh justerar, det är en massa jobb - men det blir hyffsat OK!

pehter aka ibbe

Kan ju dra hur jag har gjort från MLcad, har mest testat lite för eget bruk.

Börjar med att Dölja alla bitar i MLcad.
Vartefter jag "bygger" genom att visa bitarna lägger jag in steg, finns även stöd för roteringssteg.
När jag gått igenom alla bitar sparar jag och öppnar filen i Lpub.
Korrigerar sidlayout, går igenom och gör ev korrigeringar. Har modellen submodeller kommer dom med som ett eget stycke i beskrivningen.
När jag är nöjd gör jag en export till PDF, finns inbyggd funktion för det.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Boost

De bygginstruktioner som jag har sett här är inte bara "hyfsat OK" - de är helt fantastiska!
Stort tack för era svar!

Jag förstår nu att det är riktig handpåläggning som gäller - inget simpelt välj-hur-många-och-vilka-klossar-i-varje-steg-och-justera-modellen-hur-du-vill-så-genereras-bygginstruktionen-automatiskt-program typ LDD:s funktion men med valmöjligheter :P


mechamike

Det är lite som att bygga lego, det krävs en massa pill och finlir för att få det riktigt snyggt! ;)
?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.