Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO-bitar vi vill ha men som inte finns

Startat av eiffelben, 14 februari 2012 kl. 20:31

Föregående ämne - Nästa ämne

Tobbe Arnesson

Nej att det inte funkar i alla lägen är jag med på, men att det är illegal? Pah!
Blogg: Robotkampen

Myko

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 15 februari 2012 kl. 12:16
Nej att det inte funkar i alla lägen är jag med på, men att det är illegal? Pah!

Jag blev nyfiken i varför det var illegal och det visar sig att det skiljer 0.12 mm i höjd på studden och technic-hålet.

Tobbe Arnesson

Jo jag har läst något interdokument från TLG om det där.

PowerPoint: http://cache.lego.com/downloads/brickfest2006/brickstress.ppt
PDF: http://indylug.org/files/folders/63/download.aspx

Bygger man många rader på varandra kan det nog bli ett reellt problem.
Blogg: Robotkampen

Illuwatar

Presentationen var intressant att läsa, men länken till pdf'en fungerar inte (för mig).
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

mechamike

För att återgå lite till ämnet

Förutom de eminenta men icke exixterande bitarna "Cheese Slope - inverted" och "Plate, Modified 1x1 with Studs on Both Sides"
så saknar jag "1x2 round brick" och "Slope 18 2 x 1 x 2/3 with 4 Slots roundend corner"


Jag har snarlika bitar som i mitt clone brand (som ligger nerpackat och oanvänt),
"1x2 round brick" är en oval 1x2 brick tänk dig 2 st 3062old som sitter ihop brevid varandra.
Med en yta som sammanbinder de bägge.
(utan bottomlip)

"Slope 18 2 x 1 x 2/3 with 4 Slots roundend corner" skulle vara 61409  fast oval för att passa ovanpå den förra




?

Myko

Jag saknar en hörn-variant av:



3062old vore inte fel om den kom tillbaka också, så att man kan bygga långa rör.

Nextuz

Citat från: Myko skrivet 15 februari 2012 kl. 13:29
Jag saknar en hörn-variant av:



3062old vore inte fel om den kom tillbaka också, så att man kan bygga långa rör.

Technic heter det då ;)
75535

Skafte

Det finns mycket att önska i en sån här tråd. Håller med om Mykos här ovan.

Den enkla önskningen är brick, plate och tile 1x5 samt brick och plate 2x5.

Lite mer avancerat är olika slope-varianter: slope 65 1x2x2 inverted, tex. Och en (två) hörnvariant, 2x3 som är 33 grader på ena sidan och 45 på andra - då behövs både höger och vänster.

Myko


Nextuz


Tobbe Arnesson

OT: Här är en laglig variant av mitt förslag på hörn.
Blogg: Robotkampen

Skrytsson

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 15 februari 2012 kl. 17:58
OT: Här är en laglig variant av mitt förslag på hörn.

Mm, men headlight-bitens stud på sidan pressar på biten intill till den grad att den inte går att trycka ner helt.

Tobbe Arnesson

Hoppsan! Det går visst inge bra för mig.  ::) Det är dessutom ett större fel nu, det skiljer två tiondelar (fast det finns nästan en tiondels glipa mellan bitar normalt, så i realiteten blir det bara en tiondel för mycket).
Blogg: Robotkampen

Myko

#28
Testa att sätt en plate uppepå det där så får du se hur kul det blir! :P

Man kan använda



istället för technic brick, så blir det lagligt. Nackdelar att man blir av med en stud uppepå, och det blir ett hål i baksidan, samt ett litet mellanrum där kanten på 6231 är avrundad.

Tobbe Arnesson

Jag gjorde det, tyckte det gick hur bra som helst.
Blogg: Robotkampen

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.