Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Toys R Us ansöker om konkurs

Startat av Odidoma, 19 september 2017 kl. 11:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Odidoma

Kommer det påverka oss Afols långsiktigt/kortsiktigt?

Ozp

Källa? Gäller det i Sverige eller utomlands?

pareriksson

Citat från: Odidoma skrivet 19 september 2017 kl. 11:02
Kommer det påverka oss Afols långsiktigt/kortsiktigt?
På flera sätt säkert. Svårt att sia om dock. I Norden står ju Top Toy bakom TRU och BR. Försökte läsa lite på Top Toy's hemsida, men förstod inte riktigt hur ägandeförhållandena relaterar till varandra för TRU i USA och Norden...

http://top-toy.com/about/


Teabox

Här är vad Top Toy själva säger om det: http://top-toy.com/despite-international-rumours-toysrus-in-the-nordics-is-not-threatened-by-bankruptcy/

Den enda möjliga förändringen jag kan se för oss i Sverige är att alla Toys R Us blir BR butiker.

Citat från: pareriksson skrivet 19 september 2017 kl. 11:22
På flera sätt säkert. Svårt att sia om dock. I Norden står ju Top Toy bakom TRU och BR. Försökte läsa lite på Top Toy's hemsida, men förstod inte riktigt hur ägandeförhållandena relaterar till varandra för TRU i USA och Norden...

Tror inte det finns något ägande förhållande. Gissar på att Top Toy hyr varumärket av dem.

pehter aka ibbe

Toys R Us ansöker om Chapter 11 vilket motsvarar en svensk företagsrekonstruktion, görs oftast för att undvika konkurs.
Nu kan det vara som så att företagsrekonstruktionen inte hjälper och det blir en konkurs längre fram, beror på om dom lyckas komma överens med långivarna. Lån på $5 billion är iofs en hel del....

Går på Teabox linje, tror inte att det skulle göra så stor skillnad i norden eftersom det inte finns något ägarförhållande utan bara rättigheten att driva affärer under ett varumärke.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Peter S

Det finns ju en hel del varor där TrU har ensamrätt. Även om man skulle kunna pytsa ut dem på den allmänna marknaden kanske de har svårt att hitta till Sverige utan det amerikanska företaget. Tänker bl.a. på Bricktober, Pirates och Angry Birds...

colonel

Citat (danska):

Berører ikke danske butikker
En konkurs i USA kommer ikke til at berøre de danske Toys "R" Us butikker, skriver Top Toy i en skriftlig kommentar.
- Vi har købt retten til at bruge navnet, men vi ejer selv butikkerne i Norden.
- Så en konkurs i USA vil ikke have nogen betydning for os i Norden. Men vi håber selvfølgelig, at det amerikanske Toys 'R' Us får deres virksomhed på ret køl igen, skriver kommunikationsdirektør i TopToy Liselotte Gjerdum Carlsen.

andreaseldh

#8
Citat från: colonel skrivet 19 september 2017 kl. 12:50
- Vi har købt retten til at bruge navnet, men vi ejer selv butikkerne i Norden.

http://www.market.se/nyhet/toys-r-us-rekonstrueras-gar-bolaget-under-kan-svenska-butikerna-tvingas-byta-namn

Detta tolkar jag som att det enda som händer vid en eventuell konkurs, blir att butikerna i Danmark och Sverige byter namn till BR som redan är ett starkt varumärke i dessa båda länder.

Själv kommer jag att sakna att klistra in den kyrilliska bokstaven "Я"...

Tillägg:
Någon som kan utrikiska?


Kvarnbacka

#9
Citat från: andreaseldh skrivet 19 september 2017 kl. 14:30
Citat från: colonel skrivet 19 september 2017 kl. 12:50
- Vi har købt retten til at bruge navnet, men vi ejer selv butikkerne i Norden.

http://www.market.se/nyhet/toys-r-us-rekonstrueras-gar-bolaget-under-kan-svenska-butikerna-tvingas-byta-namn

Detta tolkar jag som att det enda som händer vid en eventuell konkurs, blir att butikerna i Danmark och Sverige byter namn till BR som redan är ett starkt varumärke i dessa båda länder.

Själv kommer jag att sakna att klistra in den kyrilliska bokstaven "Я"...

Tillägg:
Någon som kan utrikiska?



Franska: Vi är leksaker, eller "leksaker är vi" (d.v.s. samma betydelse, fast istället för ett bak-och-framvänt "R" har de fått lov att vända på hela ordet "sont").

Kwagge

Citat från: Peter S skrivet 19 september 2017 kl. 12:37
Det finns ju en hel del varor där TrU har ensamrätt. Även om man skulle kunna pytsa ut dem på den allmänna marknaden kanske de har svårt att hitta till Sverige utan det amerikanska företaget. Tänker bl.a. på Bricktober, Pirates och Angry Birds...

Jag skulle mer säga att det var BR som hade ensamrätten på Pirates o Angry birds..

Peter S

Citat från: andreaseldh skrivet 19 september 2017 kl. 14:30
Tillägg:
Någon som kan utrikiska?


Kul! Men det saknar ju helt kopplingen till "Thesaurus" (som inte är en dinosaurie utan en ordbok eller uppslagsbok), vilket är orsaken till att man använt "us" istället för det mer intuitiva "we".
Fast nous kan användas till båda formerna.

Peter S

Citat från: Kwagge skrivet 19 september 2017 kl. 15:53
Citat från: Peter S skrivet 19 september 2017 kl. 12:37
Det finns ju en hel del varor där TrU har ensamrätt. Även om man skulle kunna pytsa ut dem på den allmänna marknaden kanske de har svårt att hitta till Sverige utan det amerikanska företaget. Tänker bl.a. på Bricktober, Pirates och Angry Birds...

Jag skulle mer säga att det var BR som hade ensamrätten på Pirates o Angry birds..
'
Så var det kanske... :-[


Kvarnbacka

Citat från: Peter S skrivet 19 september 2017 kl. 15:55
Citat från: andreaseldh skrivet 19 september 2017 kl. 14:30
Tillägg:
Någon som kan utrikiska?


Kul! Men det saknar ju helt kopplingen till "Thesaurus" (som inte är en dinosaurie utan en ordbok eller uppslagsbok), vilket är orsaken till att man använt "us" istället för det mer intuitiva "we".
Fast nous kan användas till båda formerna.

Vi/oss är samma ord på franska (nous), men verbformen "sont" måste syfta på leksakerna, annars heter det "nous sommes".

Det finns säkert folk här som kan det här bättre (Lordflintstone?), jag har trots allt lärt mig franska med hjälp av en app  ;D

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.