Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad byggde du med LEGO idag? (ej officiella set)

Startat av sweMezza, 19 augusti 2010 kl. 01:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Tobbe Arnesson

Blogg: Robotkampen

Larry Lars

Idag har jag byggt tak till den modell av Karlstads domkyrka jag byger till Värmlands museum.
Jag har tidigare gjort dess design i LDD och nu följer jag beskrivningen från LDD vilket är svårare än man skulle kunna tro. Skälet är till största del att datorn bara spottar ur sig nästa steg utan att som vid skapandet utav en riktig legoritning ta hänsyn till i velken ordning man bäst bygger för att allt inte hela tiden skall rasa samman.

Jag har splittat mina modeller för att få enklare hantering utan att hela tiden hoppa från ena hörnet till det andra. Taket skulle dock antagligen varit lättare att få ordning på om det byggdes bit för bit ovanpå resten av byggnaden. Samtidigt behöver jag nog ändra konstruktionen lite för ett löstagbart tak eftersom muséets tekniker skall montera belysning i byggnaden.

Sedan har jag svurit en del över min egen ömtåliga konstruktion av takdelen. Det är lätt att tänka att taket blir stadigt bara man kör ordentliga överlapp. Sanningen är ju den att det skulle ha behövts massor med bitar under taket för stadga. Den aspekten är faktiskt lite svårare att hålla reda på i LDD. Får använda verktyget för att dölja bitar mer nästa gång och försöka förutse dessa problem.

Sedan börjar jag också bli mer och mer övertygad om att svarta takbitar skiljer sig från alla andra legobitar i världen. De trillar isär och lämnar glipor som om de var pirattillverkade kopior.

Men, jag kanske inbillar mej. ;)
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Superkalle

Citat från: Larry Lars skrivet 05 november 2010 kl. 16:14
Idag har jag byggt tak till den modell av Karlstads domkyrka jag byger till Värmlands museum.
Kan inte annat än att hålla med dig fullständigt om LDD.

Bygginstruktionerna kan bli mariga. Precis som du brukar jag försöka gruppera i lagom sjok i LDD och lyfta ut dem till en ny fil och köra bygginstruktioner från dessa. Blir mer sammanhållande. T ex taket för sig.

Just att man inte får samma känsla för hållbarheten är ett problem i LDD. Jag brukar göra grunddesignen i LDD, sedan gör ett provbygge, tillbaks och justera i LDD och sedan klart. Och sedan tycker jag man i LDD lär sig tänka mer på konstruktioen. Med fysiskt LEGO sätter man dit bitar där det behövs och man tänker kanske inte exakt hur man gör. Med LDD tvingas man tänka på vad man gör  ;D

Skulle vara intressant att få höra lite mer om ditt bygge senare. Kanske lite skärmdumpar från LDD, hur bygget utvecklade sig, erfarenheter mm.

Larry Lars

Byggt färdigt domkyrkan idag. Fick ändra lite pga lite feltänk tidigare och tom bitar som nya LDD inte godkände från min tidigare modell. (gissar att LDD blivit bättre anpassat till verkligheten helt enkelt)

Skall starta en MOC-tråd med lite mer ordnad dokumentation kring projektet.
Har två modeller kvar att bygga sedan får jag nog lite mer tid över.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

micke

Vaknade tidigt idag pga förkylning så jag satte mig och byggde Fallingwater från Architecture serien
Ganska coolt set med annorlunda monteringsmoment
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

sweMezza


Etzel

Jag byggde 7946 King's Castle i förmiddags. Får se om det blir något mer senare idag :)

de Gothia

Citat från: Etzel skrivet 07 november 2010 kl. 13:45
Jag byggde 7946 King's Castle i förmiddags. Får se om det blir något mer senare idag :)

tyckte du om setet då? funderar på om jag behöver det eller ska lägga pengarna på vanliga byggbitar...

Etzel

Jag skulle lägga pengarna på rena byggbitar istället. Det är mest standardbitar men med många stora bitar och inga ovanliga färger. Byggandet är ganska repetativt och utan överraskningar.

de Gothia

vad bra! då blir det nog så ist! 1000 pengar i vanliga byggbitar är ganska mycket om man handlar via bricklink..

Mirandir

Tänkte bygga en vig till den där gissningstävlingen men jag kom inte på nått. Så istället blev det vattentorn. Snart är även våning 2 ombyggd till det nya formatet. Återstår dock en del att fixa som t.ex. att anpassa trappan till den nya storleken och att montera det stora vattenröret...
Legobloggen: http://legobloggen.com

Larry Lars

Är nu på sluttampen när det gäller de modeller jag bygger för utställningen på Värmlands museum.
Idag satte jag ihop en skolbyggnad till projektet. Ingen verklig förlaga denna gången annat än att det skall vara en klassisk äldre svensk sklbyggnad i rött med vita fönster. En lekplats har skolan också.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Etzel

Jag byggde 8096 Emperor Palpatine's Shuttle idag och det tog inte lång tid innan jag kom på varför jag inte gillar SW set. Bara teknik och plattor, riktigt tråkiga bitar enligt mig. Instruktionerna var också pinsamt förenklade, har inte sett något så extremt i något annat tema. Jätteofta var det bara en bit per steg.

mechamike

Håller med 8096 Emperor Palpatine's Shuttle är ingen höjdare, enda anledningen till att den införskaffades var minifigsen, Jag sakande en kejsare till min egen version av imperial inspection och den där medical droiden har jag suktat efter länge.. Men det finns trevliga SW som nte består av plats Sandcrawlern tex  ;D

Igår byggde jag färdigt mitt Tattoine/Mos Eisley hus exterieört (orkad inte fota igår, jag slutade bygga 00:30  ::) så bilder kommer senare i egen tråd) Sen fick jag hem mitt Brickarms Zombie defenspack så jag lattjade runt och började bygga något som ska bli en seriestrip va det lider.


?

Larry Lars

#149
Idag satte jag ihop den sista av de fem byggnader jag gjort åt Värmlands museum.
Inget sexigt denna gången dock. En fabriksbyggnad från Stora Enso.

Den blev ganska fin och var nog den som gick snabbast att sätta ihop från instruktionen i LDD.
Lite förvirrande dock när modellen öppnas i senaste versionen och LDD berättar att en bit placerats fel och måste tas bort. När det sedan blivit en bit över är det ju bra om man begriper var den hör hemma. ;)

Denna gången tycker jag LDD var onödigt kinkig. Biten gick visst att sätta dit på det sättet.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.