Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Arduino

Startat av mullemannen, 11 november 2018 kl. 00:10

Föregående ämne - Nästa ämne

mullemannen

Här kan ni dela med er av era erfarenheter när det gäller Arduino, program, guider m.m
Dela gärna med er var ni har funnit dessa program, var ni kan köpa tillbehör m.m
Mvh

Mullemannen


Classus


robinnilsson403

Köpte ett litet startpaket från Kjell & Co  igår. Tanken är att lära mig hur det funkar, och sedan använda det till att styra Neopixels till ett planerat bygge. Hoppas det blir kul!
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

mullemannen

Citat från: robinnilsson403 skrivet 25 november 2018 kl. 00:52
Köpte ett litet startpaket från Kjell & Co  igår. Tanken är att lära mig hur det funkar, och sedan använda det till att styra Neopixels till ett planerat bygge. Hoppas det blir kul!

Vad skoj, skall sätta mig ner med mitt startkit och lära mig vidare när jag väl fått helt iordning i mitt hobbyrum!
Lycka till - håll oss uppdaterade hur det går :)
Mvh

Mullemannen

Wolcker

Har/Hade det i min aligen bygge där jag kontrollerade ljus.

Ganska lätt att lära sig och så. dock gjorde jag det enbart med ljus.
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

Tie Fighter

#6
Jag har slängt ihop 5st Arduino kort som jag ska sprida ut över mitt Hogwarts bygge.
Dessa kort ska driva ett 90 tals LED's och korden är programmerade så att dom får en "flickering" effekt.

Måste säga att det är små och smidiga kort samt att det är väldigt lätt att googla till sig lämpliga program att utgå ifrån.

Tie Fighter

Hogwarts utan LED's

Anders67

Citat från: Tie Fighter skrivet 11 januari 2020 kl. 06:29
Jag har slängt ihop 5st Arduino kort som jag ska sprida ut över mitt Hogwarts bygge.
Dessa kort ska driva ett 90 tals LED's och korden är programmerade så att dom får en "flickering" effekt.

Måste säga att det är små och smidiga kort samt att det är väldigt lätt att googla till sig lämpliga program att utgå ifrån.
vill du berätta mer?

- vilket kort?
- hur många portar per kort?
- är det vanliga LEDs eller är det sådana med inbyggda motstånd
- är det en LEDslinga eller en LED per port?
- voltstyrka?

Tie Fighter

Arduino nano kort, 6 kanaler/kort , jag kör 3 led's/kanal utan problem med ett 1kohm motstånd kopplat till dom.
Arduino korten matas med 12v.

LED'en har jag köpt på ebay med färdig lödda sladdar på sig. Dom är så små att jag utan problem kan sätta in dom i en round brick eller plate utan att behöva borra eller på annat sätt förstöra klossen.


Anders67

Coolt
Är det tre leds i serie, så att varje led drar 4 volt minus det som motståndet drar?

Tie Fighter


Tie Fighter

Citat från: Tie Fighter skrivet 11 januari 2020 kl. 11:40
Nej, parallellt, effekten på motståndet klarar av 3st av dessa små led's.

Nextuz

Citat från: Tie Fighter skrivet 11 januari 2020 kl. 11:40
Nej, parallellt

Fast kör man parallellt så kan LEDsen få olika ström pga deras varierande resistans. Och dör en så kommer de andra snabbt bli överhettade och dö :/
Serie är bättre när man kör Leds

Nextuz

Citat från: Tie Fighter skrivet 11 januari 2020 kl. 10:39
Arduino nano kort, 6 kanaler/kort , jag kör 3 led's/kanal utan problem med ett 1kohm motstånd kopplat till dom.
Arduino korten matas med 12v.

LED'en har jag köpt på ebay med färdig lödda sladdar på sig. Dom är så små att jag utan problem kan sätta in dom i en round brick eller plate utan att behöva borra eller på annat sätt förstöra klossen.

Det går att fejka PWM på resten av de digitala pinnarna oxå :D

http://nicks-liquid-soapbox.blogspot.com/2011/02/pwm-on-any-digital-pin-on-arduino.html?m=1

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.