Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LED-belysning i LEGObyggen

Startat av snojd, 20 juli 2019 kl. 18:07

Föregående ämne - Nästa ämne

snojd

Hej,
Jag såg precis JANGBRiCKS video om sitt LEDupplysta sjukhus. I den videon så använde han sig av LED-slingor han köpt billigt från amazon och det fick mig att tänka "det där låter ju som nått man kan prova". Det finns ju företag som specialicerar sig på just detta men de befinner sig i USA eller Kina med otäcka frakt och tullavgifter + att de är dyra, så kapa ledslingor själv och meka ihop något lockar. Nu är jag långt ifrån en elektriker eller ljussättare men finns det någon här som har erfarenhet? Har hittat lite slingor, vit 6000K, på Kjell o Co som jag funderar på.

Jag vill lysa upp mitt Hogwarts, modell större, byggt som "creator modular" men håller på att bygga om till "dockhus" för kidsen och det behövs lyse så man ser in i alla vrår.


Ozp

Vi har kört led strips till "kvarteret". De kan man kapa på bestämda ställen, ungefär var 5e cm. Matas sen med 12v trafo. Ofta är det väl smd led i de färdiga paketen. Mycket små lampor och ganska pilligt.

snojd

Hur är det med kablar? Om man kopplar 5cm slingor så vill man ju sprida ut det lite inne i själva byggnaderna och kunna "gömma" sladdarna lite hyfsat iallafal. Är det bara att köpa tunnaste elkabeln man hittar och "hobbyskarva"  :P

Anders67


Anders67

Citat från: snojd skrivet 20 juli 2019 kl. 18:31
Hur är det med kablar? Om man kopplar 5cm slingor så vill man ju sprida ut det lite inne i själva byggnaderna och kunna "gömma" sladdarna lite hyfsat iallafal. Är det bara att köpa tunnaste elkabeln man hittar och "hobbyskarva"  :P
Ja, och en lödpenna!

snojd

Citat från: Anders67 skrivet 20 juli 2019 kl. 18:31
ta titt på detta

https://www.swebrick.se/index.php?topic=7634.msg138346#msg138346

Tackar!

Citat från: Anders67 skrivet 20 juli 2019 kl. 18:32
Citat från: snojd skrivet 20 juli 2019 kl. 18:31
Hur är det med kablar? Om man kopplar 5cm slingor så vill man ju sprida ut det lite inne i själva byggnaderna och kunna "gömma" sladdarna lite hyfsat iallafal. Är det bara att köpa tunnaste elkabeln man hittar och "hobbyskarva"  :P
Ja, och en lödpenna!

Toppen!  :D

Nybohov Creation Ltd.

Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Nextuz

Citat från: snojd skrivet 20 juli 2019 kl. 18:07
Hej,
Jag såg precis JANGBRiCKS video om sitt LEDupplysta sjukhus. I den videon så använde han sig av LED-slingor han köpt billigt från amazon och det fick mig att tänka "det där låter ju som nått man kan prova". Det finns ju företag som specialicerar sig på just detta men de befinner sig i USA eller Kina med otäcka frakt och tullavgifter + att de är dyra, så kapa ledslingor själv och meka ihop något lockar. Nu är jag långt ifrån en elektriker eller ljussättare men finns det någon här som har erfarenhet? Har hittat lite slingor, vit 6000K, på Kjell o Co som jag funderar på.

Jag vill lysa upp mitt Hogwarts, modell större, byggt som "creator modular" men håller på att bygga om till "dockhus" för kidsen och det behövs lyse så man ser in i alla vrår.

6000K är väldigt väldigt vitt, mer åt ett ljusblått håll.
Du kommer få trevligare ljus om du exempelvis kör max 4000K :)

mortil

Om du kollar min kran så har jag köpt Dioder med motstånd färdiga på för 9V och sen slaktat en gammal nätverkskabel för att få tunna bra sladdar att löda ihop.

Jag köpte dioderna från här
https://www.ebay.de/itm/Superhelle-LEDs-mit-Vorwiderstand-versch-Farben-3mm-5mm-LED-Modellbau/311647400472?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.