Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

WIP: Kalla krigets Sverige

Startat av stej123, 21 oktober 2013 kl. 13:40

Föregående ämne - Nästa ämne

jemakrol

Ja, bra foto ger modellerna mer rättvisa, helt klart!
Mycket inspirerande att se. Kliar i fingrarna att släpa fram lådorna! :D
Eller om man ska och installera mjukvara och designa istället kanske. Hmm.


Stigge72

Citat från: ByggareDan skrivet 16 juni 2016 kl. 21:04
Riktigt snygga foton som lyfter dina bra byggen.
Gillar ju tunnan som fenomen, lite som en humla den borde inte kunna flyga egentligen.

/ByggareDan
Jag tycker att den ser ut att vara mer obekväm med att vara på marken... Den ser vinglig ut, på något sätt...

stej123


stej123

Lite framsteg med min flygbas efter nästan ett års stiltje


footos

Där har vi berget vi pratade om i Örebro, snyggt!

stej123

Citat från: footos skrivet 18 juli 2016 kl. 20:31
Där har vi berget vi pratade om i Örebro, snyggt!

Yes :) Jag tog en massa 2x4-klossar i brunt från bithavet som jag använt för att bygga volymen. Det går snabbt åt bitar!

footos

Ja sådana bitar behövs i mängder. Själv kör jag färgen lime 😀

Peter

Citat från: footos skrivet 24 juli 2016 kl. 09:57
Ja sådana bitar behövs i mängder. Själv kör jag färgen lime 😀

Brunt känns som bättre kamouflage än lime. :-)

Fanns f ö grindarna/staketen överhuvudtaget när förebilden var aktiv? Kom inte de senare när man lade ned platsen och den blev poppis för UE-besök och liknande? Fast som legobygge blir det fint ändå med staketen.

stej123

Citat från: Peter skrivet 24 juli 2016 kl. 10:10
Citat från: footos skrivet 24 juli 2016 kl. 09:57
Ja sådana bitar behövs i mängder. Själv kör jag färgen lime 😀

Brunt känns som bättre kamouflage än lime. :-)

Fanns f ö grindarna/staketen överhuvudtaget när förebilden var aktiv? Kom inte de senare när man lade ned platsen och den blev poppis för UE-besök och liknande? Fast som legobygge blir det fint ändå med staketen.

Grindarna fanns nästan från starten (de projekterades -82). Tunneln var ju tömd på flygplan/utrustning större delen av tiden, så den blev ett populärt UE-objekt redan vid sin tillkomst (som ju egentligen skulle vara hemlig, men p g a någon miss fick Norran göra ett reportage om den vid byggnationen).

Peter

Reportage i Norran låter ju spännande, har du hittat det?

Jag hittade den del andra spännande saker på mikrofilm i Norran från andra saker. Men det är oerhört tidskrävande om man inte har datumet vettigt inringat.

stej123

Citat från: Peter skrivet 24 juli 2016 kl. 10:40
Reportage i Norran låter ju spännande, har du hittat det?

Jag hittade den del andra spännande saker på mikrofilm i Norran från andra saker. Men det är oerhört tidskrävande om man inte har datumet vettigt inringat.

Nä jag har inte hittat reportaget (har inte sökt heller). Men så här står det i boken/broschyren "Berghangarer";

"Bergtunneln var strikt hemlig, men väckte redan från början uppmärksamhet bland ortens befolkning. Efter ett misstag i sekretessbedömningen publicerades ett reportage i lokalpressen om den hemliga anläggningen redan när den var nybyggd, vilket ytterligare ökade allmänhetens och inte minst barnens intresse."

Tunneln färdigställdes 1981 så vill man hitta reportaget är nog det en rätt bra utgångspunkt.

stej123

Liten wip-bild:



(klicka på bilden så blir den rätt format)

andreaseldh

Du måste sluta bygga så fina flygplan! Annars finns risken att Flygvapenmuseum vill behålla dom när vi kommer dit. ;)

stej123

Citat från: andreaseldh skrivet 14 augusti 2016 kl. 00:03
Du måste sluta bygga så fina flygplan! Annars finns risken att Flygvapenmuseum vill behålla dom när vi kommer dit. ;)

Haha. Vi kanske kan göra ett byte. Dom får ett av mina plan så kan jag ta hem deras motsvarande...

jemakrol

Haha, bra byte! Splintern blir ju asgrym!

Åh, jag blir både glad och arg när jag ser dina byggen. Glad för det är något jag bara älskar allt i ett; de svenska FPL, lego och här kombinerat i en underbar och till synes perfekt symbios! Arg, då de inte står på MIN hylla ;)

Jag har en ambition att bygga åtminstone 35 och 37 NÅN gång, vi får se. Just nu låter jag dina fina modeller utgöra både njutning och inspiration! Men vad du än gör, ta INTE med dom till Flygvapenmuseum, då kommer du aldrig se dem mer ;)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.