Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

WIP: Kalla krigets Sverige

Startat av stej123, 21 oktober 2013 kl. 13:40

Föregående ämne - Nästa ämne

stej123

WIP-bild på Viggen. Den som gissar vilken version jag försökt efterlikna vinner ära och berömmelse!


AndersI

(Försöker låta som om jag vet vad jag talar om)

Ser ut som jaktvarianten ...

Men anknäbben känns inte rätt.

stej123

Citat från: AndersI skrivet 22 november 2014 kl. 15:27
(Försöker låta som om jag vet vad jag talar om)

Ser ut som jaktvarianten ...

Men anknäbben känns inte rätt.

Det är inte jaktvarianten, och nosen är rätt ful nu kommer förmodligen göras om, men det är även där en bra ledtråd till vilken version det är syns!

AndersI

Då är det en spanings-viggen med kamera som en hajmun längst fram.

stej123

Citat från: AndersI skrivet 22 november 2014 kl. 20:27
Då är det en spanings-viggen med kamera som en hajmun längst fram.

Yes, det är tänkt att bli en spaningsviggen -  SAAB Viggen SF37 :)

Jonsson

Snyggt! Precis som dina övriga byggen som jag hade nöjet att se på plats i Uppsala - ska bli kul att se det färdiga resultatet - är det detta flyg som skall ha dropptanken?

stej123

Citat från: Jonsson skrivet 28 november 2014 kl. 13:10
Snyggt! Precis som dina övriga byggen som jag hade nöjet att se på plats i Uppsala - ska bli kul att se det färdiga resultatet - är det detta flyg som skall ha dropptanken?

Japp, dropptanken sitter nu på det här planet :D
Det är väl i princip klart nu, några smådetaljer kommer jag säkert fortsätta pilla med tills döddagar men jag börjar bli rätt nöjd. Jag kanske hinner fota och lägga upp bilder ikväll :)

stej123

Några första bilder:






Referensbild:


Det här är alltså Spaningsversionen av Viggen, SF 37 (där S står för spaning och F förmodligen för foto). Den är baserad på Attackversionen AJ37 med den stora skillnaden att radarn i nosen är borttagen, och istället fylld med en mängd kameror för fotospaningen i alla väder och på alla höjder. Istället för att som med AJ beväpnas med en massa olika typer av robotar och raketer så hängde man på ytterligare spaningsutrustning (blixtkapsel, mörkerspaningskapsel) samt motmedelskapslar. Planet kunde dock utrustas med Robot 24 för självförsvar.

SF 37 togs i tjänst 1975 och efter modifiering till AJSF på nittiotalet så flög den ända till 2005.

Viggen var ett stort teknologiskt framsteg och den var utrustad med världens första flygburna dator med integrerade kretsar, CK 37. Andra "nymodigheter" var canardvingarna och reverseringssystemet (kanske inte nytt, men Viggen var ett av få stridsflygplan med den funktionen) som gjorde att Viggen kunde starta och landa på väldigt korta landningsbanor. Viggen var på sin tid verkligen ett flygplan i framkant, och förmodligen (speciellt kanske JA-versionen) det bästa stridsflygplanet på den här sidan Atlanten under en tid.

(har det smygit sig in något faktafel så finns det säkert någon som kan slå mig på fingrarna  ;D)

Det här är förmodligen det plan jag lagt ner mest tid på (hittills) och det har varit en utmaning att få till form, stabilitet och funktion (landningsställ). Som vanligt blir det en kompromiss mellan ovanstående och det här är på inget sätt en perfekt kopia. Största "felet" är att planet är för högt i förhållande till sin längd. Det är en följd av att landningsställen inte ryms i vingen utan att vingen blir för tjock, utan jag har kompromissat och gjort dem längre för att få dem att nå in i flygkroppen. Det främre landningsstället ryms inte i sin helhet i uppfällt tillstånd utan det får man ta isär, något som grämer mig lite.

Det finns så klart fler "fel" än dessa, och jag tar gärna emot kritik.

Viggen-bygget är lite speciellt för mig då det är det enda plan jag byggt som jag faktiskt kan säga att jag sett "live" (annat än på flyguppvisning) då Viggen faktiskt flögs mycket i mina trakter när jag var liten på 90-talet. Jag har många minnen när man var ute i skogen och det helt plötsligt flög över ett Viggen just över trädtopparna.

Nästa steg i ledet blir kanske att bygga en krigsbergtunnel likt den som fanns i Fällfors (där min farmor jobbade på flygbasen) att ställa upp planet/planen i. Det kommer kräva en mängd slopes i alla dess former så det kommer nog dröja ett bra tag innan det bygget är klart...


ByggareDan

Helt klart både snyggt och igenkänningsbart, att det är lite för högt i förhållande till dess längd tror jag inte man ser/uppfattar/förstår om man ser planet ensamt utan referensbild.
Kanske det går att förlänga kroppen ett mellan vingarna och ev. ett framför cockpiten, för att förlänga det lite men det kanske bara ser konstigt ut.
När man såg dina andra plan live i Uppsala förstod man att det var inget man bara slänger ihop, det märktes att det låg mycket tanke och kluriga lösningar inbyggt i dina byggen.

/ByggareDan

Peter

Jäkligt snygg Viggen.  :)
Nu blir jag sugen på att bygga bergrummet på Fällforsbasen, men då går det åt för många bitar till berget....

Joacim

Helt underbart bygge som vanligt, har också sett Viggen många gånger där jag bor utanför Linköping... Älskar att du fått till den vikbara stjärtfenan :-\ (har jag fel rätta mig)

AndersI

Ännu en bra fångst! Du är fena (stön) på det här med flygplan!

Jag tror inte den är för kort, det är nog kameralinsen som vränger till perspektivet lite. Originalet ser ut att vara knappt fem gånger stjärtfenan, och vad jag kan få ut av bilderna har modellen samma proportioner. Du har ingen ren sidovy med bland bilderna?

stej123

Citat från: ByggareDan skrivet 03 december 2014 kl. 07:50
Helt klart både snyggt och igenkänningsbart, att det är lite för högt i förhållande till dess längd tror jag inte man ser/uppfattar/förstår om man ser planet ensamt utan referensbild.
Kanske det går att förlänga kroppen ett mellan vingarna och ev. ett framför cockpiten, för att förlänga det lite men det kanske bara ser konstigt ut.
När man såg dina andra plan live i Uppsala förstod man att det var inget man bara slänger ihop, det märktes att det låg mycket tanke och kluriga lösningar inbyggt i dina byggen.

/ByggareDan

Det är främst dom förlängda landningsställen som gör att den ser hög ut. Ja tror det skulle funka att förlänga nosen något, det ska jag kika på när tid finns :) Nä det är inte så snabbt gjort, speciellt inte när jag vill att den ska hålla ihop och inte falla isär när man tittar på den.

Citat från: Peter skrivet 03 december 2014 kl. 08:41
Jäkligt snygg Viggen.  :)
Nu blir jag sugen på att bygga bergrummet på Fällforsbasen, men då går det åt för många bitar till berget....

Ja det kommer gå åt sjukt mycket bitar, jag får hoppas på mörkgrå slopes i bulken...

Citat från: Joacim skrivet 03 december 2014 kl. 09:50
Helt underbart bygge som vanligt, har också sett Viggen många gånger där jag bor utanför Linköping... Älskar att du fått till den vikbara stjärtfenan :-\ (har jag fel rätta mig)

Fenan är mycket riktigt vikbar :)

Citat från: AndersI skrivet 03 december 2014 kl. 10:53
Ännu en bra fångst! Du är fena (stön) på det här med flygplan!

Jag tror inte den är för kort, det är nog kameralinsen som vränger till perspektivet lite. Originalet ser ut att vara knappt fem gånger stjärtfenan, och vad jag kan få ut av bilderna har modellen samma proportioner. Du har ingen ren sidovy med bland bilderna?

Jag tror som sagt att nosen skulle kunna vara en stud längre eller så, men det är inte särskilt mycket. Jag tror som du att perspektivet luras lite. Har tyvärr inga fler bilder just nu eftersom batteriet i kameran dog inatt och jag har inte itts ladda det än :P Det kommer komma mer bilder framöver dock :) Nu när jag lagt ner så mycket tid på att få med alla kameror i nosen och all annan utrustning så vore det ju tråkigt om det inte skulle synas på nån bild också :P

LarsC

Jag tycker att du har fångat viggen-känslan i planet, inte lätt.
Nosen är väl lite att jobba på, har tyvärr inget svar på hur.
Den fällbara fenan är ett resultat av att lansen var lägre och viggen gick ej in i befintliga hangarer, så det var billigare att göra om fenan än att bygga om hangarerna

stej123

Citat från: LarsC skrivet 03 december 2014 kl. 17:14
Jag tycker att du har fångat viggen-känslan i planet, inte lätt.
Nosen är väl lite att jobba på, har tyvärr inget svar på hur.
Den fällbara fenan är ett resultat av att lansen var lägre och viggen gick ej in i befintliga hangarer, så det var billigare att göra om fenan än att bygga om hangarerna

Ja nosen är ju lite kantig, men jag fick iaf in alla sex kameror (även om bara någon syns på dom här bilderna). Jag funderar på att göra en JA i camouflagefärger om jag kommer på lösningar på en del problem. Till en sån blir ju också nosen lättare att få snygg :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.