Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

WIP: Kalla krigets Sverige

Startat av stej123, 21 oktober 2013 kl. 13:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

Citat från: Vibora skrivet 05 november 2013 kl. 22:18
Då måste du ju även bygga långvågssändaren i Grimeton. :)
Är inte det lite fel tidsepok...? ;)

Vibora

Citat från: Gideon skrivet 05 november 2013 kl. 23:50
Citat från: Vibora skrivet 05 november 2013 kl. 22:18
Då måste du ju även bygga långvågssändaren i Grimeton. :)
Är inte det lite fel tidsepok...? ;)
Den startade 1924 och är fortfarande aktiv, så det borde även omfatta aktuell tidsepok? :)

Gideon

Citat från: Vibora skrivet 06 november 2013 kl. 06:05
Den startade 1924 och är fortfarande aktiv, så det borde även omfatta aktuell tidsepok? :)
Ok, det är väl sant ;)

stej123

Något sånt här hade jag tänkt mig till draken - en uppställningsplats på en "flygraka".

Just nu har jag inte bitarna för att göra en snottad vägbana, det behöver jag nog en lugbulk för att klara av...

stej123

ByggareDan gav förslaget att ha 15-20 cykeltolkande värnpliktiga bakom en traktor eller liknande, och det förslaget gillade jag verkligen. Nu är ju cyklar så dyra så jag tror jag ska satsa på skidtolkande värnpliktiga istället (det var vanligt här uppe där jag bor). Är det någon som har skidor/stavar över och till salu till ett rimligt pris?

Jag tänkte närmast på dessa:

90540
99774

Gärna vita skidor, för såna har jag ett par sedan tidigare.

Skriv här eller skicka ett pm!

stej123

Nu har jag fotat Draken, bilderna blev inge vidare så jag kommer nog be en kompis ta bättre kort senare. Hr är lite bilder iaf:






Undersida med infällda landningställ



Främre landningshjulet fäller tyvärr in åt fel håll eftersom jag inte rymde hjulet i uppfällt läge under cockpit :(


Landningsställen ryms i vingen


"Stödhjul" som jag tror kom till efter man förlängde stjärten på planet när man satte in efterförbränningskammare, så att bakändan inte skulle släpa i backen vid landning (Mechamike får rätta mig om jag har fel :D )


Pilot i cockpit.

Tie Fighter



stej123

Nu har jag inte byggt något alls på ett tag, men ikväll tänkte jag ge mig på att bygga ett dragfordon till Stridsvagn 103. Efter lite googlande hittade jag den här sidan, som var väldigt inspirerande.


stej123

...och så här långt har jag kommit nu:





Förbättringsförslag mottages tacksamt.

pehter aka ibbe

Oh, trevligt att det bliv en Scania.

Skulle gärna se att kofångaren fram inte stack ut så mycket, lite närmare kylaren.
Lite rundare hjulhus framför framhjulen.
Låt bakskärmen ha samma höjd framför bakhjulen som bakom.

Det är väl dom detaljerna som jag fastnade för, som helhet tycker jag att du har fångat den bra  :)
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

stej123

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 02 december 2013 kl. 15:01
Oh, trevligt att det bliv en Scania.

Skulle gärna se att kofångaren fram inte stack ut så mycket, lite närmare kylaren.
Lite rundare hjulhus framför framhjulen.
Låt bakskärmen ha samma höjd framför bakhjulen som bakom.

Det är väl dom detaljerna som jag fastnade för, som helhet tycker jag att du har fångat den bra  :)

Tack för tipsen :) Jag sitter nu och försöker åtgärda det du påpekat, vi får se hur det blir i slutändan!

stej123

Nu är dragbilen med släp nästan klar.




Här är en ny bild på draken, nu med svenska flygvapnets märke!( tack shiftaltcmd) Jag tycker det blev kanonsnyggt :D

MicroByggare

Jo det börjar likna något SNYGGT! (kanske också ska börja bygge något i detta tema).
Minderårig LEGObyggare! Min Flickr: www.flickr.com/photos/92996446@N08/

mechamike

Riktigt snyggt, och du kan ju alltid köra draken på dragbilen om du tröttnar (har själv sett det göras , men föst måste du

?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.